Subarun uudistunut kuljettajaa avustava järjestelmä on ensimmäisenä Outback-mallissa

Uusi Outback on Subarun ensimmäinen malli, johon on liitetty neljännen sukupolven kuljettajaa avustava EyeSight-järjestelmä.

Järjestelmä perustuu eteen suunnattuun stereokamerajärjestelmään, joka lukee ja tulkitsee liikennetilanteita, ja tarvittaessa varoittaa kuljettajaa tai vaihtoehtoisesti pysäyttää auton onnettomuuksien välttämiseksi, todetaan Subarun tiedotteessa.

Edelliseen sukupolven järjestelmään verrattuna EyeSightin näkökenttä on tiedotteen mukaan lähes kaksinkertaistunut. Järjestelmä seuraa liikennetilanteita pidemmältä ja sen näkökenttä auton edessä on merkittävästi laajempi. Samanaikaisesti EyeSightia on täydennetty tutkilla, jotka seuraavat liikennetilanteita auton sivuilla sekä takana.

Laajennettu näkökenttä mahdollistaa EyeSightin havaitsemaan tehokkaammin myös sivuilta tulevat riistaeläimet ja kevyenliikenteen, kuten polkupyöräilijät ja mopoilijat. Järjestelmä myös jarruttaa tarvittaessa automaattisesti suuremmilla nopeuksilla.

Tiedotteen mukaan EyeSightin avulla Outback väistää myös esteen automaattisesti, jos rinnakkaisella kaistalla ei ole liikennettä ja törmäystä ei muuten voitaisi välttää. Uudistunut EyeSight sisältää myös kaistanpitoavustimen, jonka avulla auto pysyy keskellä ajokaistaa. Yhdessä mukautuvan vakionopeudensäätimen kanssa järjestelmä voi myös automaattisesti seurata edessä olevaa ajoneuvoa mutkikkailla teillä.

Lisäksi EyeSightissa on myös merkintunnistusominaisuus, jonka avulla voit halutessasi säätää auton nopeuden automaattisesti nopeusrajoituksen mukaisesti tai lisätä sitä tarpeen mukaan 10 prosentilla. Järjestelmään voi myös asettaa enimmäisnopeuden.

Muut Outbackin turvaominaisuuksia, jotka vaikuttivat hyviin Euro NCAP-tuloksiin, ovat kasvojentunnistusteknologiaa hyödyntävä infrapunakamera, joka seuraa kuljettajan silmänliikkeitä ja varoittaa ääni- ja valomerkillä, mikäli keskittyminen herpaantuu tai kuljettaja on vaarassa nukahtaa.

Järjestelmään voi tallentaa viisi eri käyttäjää. Kamera tunnistaa kuljettajan istuimella istuvan henkilön ja säätää sivupeilit ja ilmastoinnin automaattisesti kunkin kuljettajan suosimaan asentoon. Uusi Outback tarjoaa myös automaattisen jarrutuksen peruutettaessa, mikä säästää turhilta peltivaurioilta pysäköintialueilla.

Mitä tulee passiiviseen turvallisuuteen – tapauksissa, joissa törmäystä ei voida välttää – uusi Outback perustuu Subarun Subaru Global Platform (SGP) -alustaan, jonka vääntöjäykkyys Subarun mukaan on kaksi kertaa edeltäjäänsä parempi ja sen törmäyssuoja 40 prosenttia edellistä mallia parempi.

Rikkoi Euro NCAP-ennätyksiä

Täysin uusi Subaru Outback sai tiedotteen mukaan korkeimman arvosanan – viisi tähteä – Euro NCAP -turvatestissä 2021.

Outbackin uusimman sukupolven kuljettajaa avustava EyeSight-järjestelmä sai Subarun tiedotteen mukaan Euro NCAPilta vuonna 2020 kiristettyjen testistandardien jälkeen korkeimmat avustinjärjestelmälle (95 %) sekä jalankulkijaturvallisuudesta (84 %) myönnetyt pisteet.

Outback keräsi tiedotteen mukaan myös korkeimmat suurten perheautojen luokassa lapsiturvallisuudesta myönnetyt pisteet (89 %).

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!