26.9.2017 19:45
Porsche laajentaa hybridivalikoimaansa tuomalla Panamera Sport Turismo -mallistoon tehokkaan uuden plug-in-hybridin.
Uudessa Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo -lippulaivamallissa on nelilitrainen V8-moottori, joka tuottaa sähkömoottorin avustamana tehoa 680 hv (500 kW) ja vääntää vahvimmillaan 850 Nm – jopa vain vähän tyhjäkäyntinopeutta suuremmilla kierroksilla.
Panamera Turbo kiihtyy nollasta sataan kilometriin tunnissa peräti 3,4 sekunnissa ja saavuttaa 310 km/h:n huippunopeuden.
NEDC-testisyklin mukainen kulutus on 3,0 l / 100 km.
Uusi Sport Turismo kulkee pelkällä sähköllä enimmillään 49 kilometriä, joten lyhyet ajomatkat käyvät täysin päästöttömästi.
Autossa on suuri takaluukku, matala lastausreuna, entistä suurempi tavaratila ja 4+1 istumapaikkaa.
Moottorin voima välittyy kahdeksanvaihteisen, nopeasti vaihtavan Porsche Doppelkupplung (PDK) -vaihteiston välityksellä aktiiviseen Porsche Traction Management (PTM) -nelivetojärjestelmään, joka on vakiovaruste.
Pelkällä sähköllä ajettaessa huippunopeus 140 km/h. Litiumioniakun energiakapasiteetti on 14,1 kWh, ja täyteen lataaminen kestää 2,4–6 h laturin ja latauspisteen tyypin mukaan.
Uudessa Turbo S E-Hybrid Sport Turismossa on kaikki toisen Panamera-sukupolven ominaisuudet. Uutuusmallin innovatiivisiin ominaisuuksiin kuuluu aktiivinen kattospoileri, joka säätyy kolmeen eri kulmaan ajonopeuden ja määritettyjen asetusten mukaan. Spoileri luo taka-akselille jopa 50 kilon verran enemmän downforcea ja on Porschen aktiivisen PAA-ilmanohjainjärjestelmän keskeinen elementti.
Kun ajonopeus on alle 170 km/h, spoileri pysyy sisäänvedetyssä asennossa (kulma –7°). Yli 170 km/h:n nopeudessa spoileri siirtyy automaattisesti suorituskyvyn optimoivaan asentoon (kulma +1°), joka parantaa ajovakautta ja sivuttaisdynamiikkaa.
Sport- ja Sport Plus -ajotiloissa kattospoileri siirtyy tähän asentoon jo 90 km/h:n nopeuden ylittyessä.
PAA-järjestelmä myös kallistaa spoilerin +26°:n kulmaan ja vähentää ilman pyörteilyä, kun panoraamakatto on avattuna ja ajonopeus yli 90 km/h.
Urheilusedania korkeamman katon ansiosta päätilaa on reilusti ja takamatkustajien on entistä helpompi nousta autoon ja autosta ulos.
Vakiovarusteluun kuuluva leveä sähkötoiminen takaluukku ja matala, 628 mm:n lastauskorkeus.
Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismossa on myös kolme takaistuinta. Mallin urheilullisen luonteen mukaan reunapaikoilla on erillisistuimet, joiden ansiosta takamatkustajilla on erityisen mukavat oltavat.
Taakse on mahdollista saada lisävarusteena myös kaksi sähköisesti säädettävää erillisistuinta. Tavaratila vetää takaistuinten yläreunaan asti mitattuna 425 litraa.
Kolmen takaistuimen selkänojat voidaan taittaa alas yhdessä tai erikseen (suhteessa 40:20:40). Niiden lukitus vapautetaan sähköisesti tavaratilan sisältä. Tässä tapauksessa tavaratilaa saadaan 1295 litraa.
Vakiovarustelu sisältää muun muassa keraamiset jarrut
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo tilauskirjat on jo avattu. Hinnat alkavat Suomessa 216 560 eurosta.
Vakiovarustelu pitää sisällään muun muassa sähköisellä kallistuksenvakautuksella ja Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) -toiminnolla varustetun PDCC Sport -alustansäätöjärjestelmän, tehokkaat Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) -jarrut, 911 Turbo -tyyliset 21 tuuman vanteet, Power Steering Plus -ohjaustehostuksen, Sport Chrono Package -varustepaketin ja lisäilmastoinnin.
Kaikkien yli 440-hevosvoimaisten Panamera Sport Turismo -malliversioiden tavoin uudessa lippulaivamallissa on myös kolmikammioinen mukautuva ilmajousitus yhdistettynä jousituksen aktiiviseen PASM-hallintajärjestelmään.