Tätä Porschen erikoismallia valmistetaan vain 2 500 kappaletta!

Porsche esittelee Los Angelesin autonäyttelyssä todella ainutlaatuisen urheiluauton. Uusi Porsche 911 Dakar on yhtä lailla kotonaan niin maastossa kuin moottoritielläkin.

Vain 2 500 auton eränä valmistettava erikoismalli paljastaa Porsche 911:n rajattomat mahdollisuudet ja palauttaa mieliin Porschen ensimmäisen Pariisi-Dakar-rallin kokonaisvoiton vuodelta 1984.

Ikimuistoinen voitto toi myös mukanaan nelivedon Porsche 911 -autoihin. Tästä syystä uuteen 911 Dakariin on saatavissa Rallye Design Package ‑muotoilupaketti, joka jäljittelee Pariisi-Dakarin legendaarisen voittaja-auton ulkomuotoa.

Kuva: Porsche.

Porsche 911 Dakarissa katseen kiinnittää ensimmäisenä reilu maavara, joka on 50 mm korkeampi kuin urheilujousituksella varustetussa 911 Carrerassa.

Vakiovarusteluun kuuluvan korotettavan alustan ansiosta maavaraa saadaan tarvittaessa vielä 30 mm lisää edessä ja takana. Siten uutuusmallin maavara ja ylityskulma ovat vertailukelpoiset perinteisten SUV-mallien kanssa.

Alustan nostojärjestelmää ei ole tarkoitettu pelkästään esteiden ylittämiseen hitaalla nopeudella. Pikemminkin se on suunniteltu kiinteäksi osaksi auton jousitussäätöjä, sillä korkein asento on käytettävissä vielä 170 kilometrin tuntinopeudella. Tämän rajan ylittyessä alusta laskeutuu automaattisesti normaalikorkeuteen.

Porschelta kevytrakenteisempi Porsche 911 Carrera T

Uutuusmallin sporttisen maastokelpoisuuden täydentävät Pirelli Scorpion All Terrain Plus -renkaat (245/45 ZR 19 edessä ja 295/40 ZR 20 takana). Voimakas rengaskuviointi on 9 mm syvä, ja myös vahvistetuissa sivupinnoissa on kaksi kudoskerrosta.

Kuva: Porsche.

Tämän ansiosta Porsche 911 Dakarin renkaat soveltuvat myös haastavaan maastoon, ja niiden viillonkestävyys on huippuluokkaa. Lisävarusteena on saatavissa Pirelli P Zero -kesä- ja talvirenkaat, joissa on myös kaksi kudoskerrosta. Vakiovarusteluun kuuluvat maastorenkaat takaavat kuitenkin dynaamiset ajo-ominaisuudet myös maantiellä.

Vääntöä ja voimaa kaikilla pinnoilla

Kolmilitrainen ja kuusisylinterinen kaksoisturbo tarjoaa suorituskykyä 480 hevosvoiman ja 570 newtonmetrin edestä ja bokserimoottorin vaikuttavan äänimaailman. 911 Dakar pinkaisee paikaltaan sadan kilometrin tuntinopeuteen 3,4 sekunnissa. Huippunopeus on maastorenkaiden vuoksi rajattu 240 kilometriin tunnissa.

Moottoriin on yhdistetty vakiona kahdeksanvaihteinen PDK-vaihteisto ja Porschen nelivetojärjestelmä. Vakiovarustelu pitää sisällään myös takapyöräohjauksen, 911 GT3:sta lainatut moottorin kiinnikkeet ja aktiivisen PDCC-kallistuksenvakautuksen.

Kuva: Porsche.

Kaiken tämän ansiosta 911 Dakar on hiekalla ja muilla irtonaisilla alustoilla yhtä dynaaminen kuin Nürburgringin Nordschleifella. Erinomaisista ajo-ominaisuuksista päällystettyjen teiden ulkopuolella on osittain kiittäminen kahta uutta ajotilaa, jotka voidaan valita ohjauspyörän kiertokytkimellä.

Rallitila perustuu takavetopainotteiseen mukautuvaan nelivetoon ja soveltuu ihanteellisesti irtonaisille ja epätasaisille pinnoille.

Maastotila, jossa auton alusta nousee automaattisesti korkeimman maavaran asentoon, on suunniteltu varmistamaan paras mahdollinen pito hankalassa maastossa ja hiekalla.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Molemmissa ajotiloissa käytettävissä on myös uusi Rallye Launch Control ‑toiminto, joka takaa vaikuttavan kiihtyvyyden irtonaisilla pinnoilla ja sallii pyörien 20 prosentin sutimisen.

Kattokori tai kattoteltta saatavissa lisävarusteena

911 Dakarin erityisominaisuuksiin kuuluu myös kevyt kiinteä takaspoileri hiilikuituvahvisteisesta muovista (CFRP) ja samasta materiaalista valmistettu etutavaratilan kansi, jonka näyttävät ilma-aukot on lainattu 911 GT3 -mallista.

Vakiovarustelu pitää sisällään myös useita maastokelpoisuudesta kertovia yksityiskohtia: punaiset alumiiniset hinauskorvakkeet keulassa ja perässä, levennetyt pyöräkotelot ja helmalevikkeet sekä ruostumattomasta teräksestä valmistetut helmasuojat edessä, takana ja sivuilla. Myös keulan sivuilmanottoaukkoja kiviltä suojaavat ristikot ovat ruostumattomasta teräksestä.

Porsche 911 Dakarin katolla on 12 V:n pistorasia lisävarusteena saatavan kattotelineen valoja varten. Ralli- ja maastoajon tarvikkeet, kuten polttoaine- ja vesikanisterit, taittolapiot ja luistonestomatot, kulkevat 42 kiloa kantavan telineen päällä kätevästi. 911 Dakariin on saatavissa myös kattoteltta.

Kuva: Porsche.

Auton sisällä sporttisuudesta kielivät vakiovarusteluun kuuluvat täyskuppi-istuimet ja takaistuinten jättäminen pois. Erikoiskevyiden autonlasien ja kevyen akun ansiosta Porsche 911 Dakar painaa ainoastaan 1 605 kg – vain 10 kiloa enemmän kuin PDK-vaihteistolla varustettu 911 Carrera 4 GTS.

911 Dakarissa on vakiona Race-Tex-sisäverhoilu Shade Green -sävyisin koristetikkauksin. Sama vihreä sävy on saatavissa myös korin metallivärinä ainoastaan 911 Dakariin. Lisävarusteena saatavilla on myös Rallye Sport -paketti, joka sisältää turvakaaren, 6-piste turvavyöt ja palosammuttimen.

Rallye Design Package -muotoilupaketti palauttaa mieliin vuoden 1984 Pariisi-Dakar-rallin voittajan

Lisävarusteena saatavan Rallye Design Package -muotoilupaketin perustana on kaksisävyinen (valkoinen/Gentian Blue -metallisävy) korin väritys.

Kaksisävyisen korivärin ja yliteippauksen yhdistelmä on nyt saatavissa ensimmäistä kertaa Porschen sarjatuotantoautoon.

Asiakas voi valita auton kylkeen haluamansa kilpanumeron väliltä 0–999. Rallye Design Package palauttaa mieliin vuoden 1984 Pariisi-Dakar-rallin voittaja-auton. Punaisten ja kullanväristen raitojen lisäksi pakettiin kuuluu ovien Roughroads-logo – tämä tavaramerkillä suojattu termi kuvastaa 911 Dakarin perimmäistä olemusta ja maastokelpoisuutta.

Valkoiseksi maalatut vanteet ja punainen takavalojuova kontrastina vakiomalliin luovat lisää erottuvia ulkonäköominaisuuksia. Lisää kokokohtia löytyy auton sisältä: laajennettu Race-Tex-sisäverhoilu ja nahkaiset istuinten reunukset sekä siniset turvavyöt ja koristetikkaukset.

Porsche Design Chronograph

Lisäksi 911 Dakarin ostajat voivat tilata yksinoikeudella Porsche Design Chronograph 1‒911 Dakar- tai Chronograph 1‒911 Dakar Rallye Design Edition ‑rannekellon, joka käy yksiin auton tyylin kanssa. Kellojen kotelo on ensimmäistä kertaa valmistettu erityisen naarmunkestävästä ja kevyestä titaanikarbidista.

Uuden Porsche 911 Dakarin hinnat alkavat Suomessa 387 799 eurosta.

Lue myös nämä

Porschen ja Suomen merkkikerhon Suomen historia kansien väliin

Porschen 911-malliperhe laajenee uusilla urheilullisilla GTS-varianteilla

Porschen kaikkien aikojen tehokkaimmassa 911-mallissa on 700 hevosvoimaa

 

 

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän