Markkinoille kolme uutta Porsche 911-malliversiota – kaikissa neliveto ja tehoa 480 hv

Porsche laajentaa 911-mallistoa nelivetoversioilla: uuden 911 Carrera 4S:n – coupé-, cabriolet- ja Targa 4S -mallien – myötä urheiluautosta on nyt saatavilla yhteensä kuusi nelivetoista mallia. Lisäksi 911 Targan 60-vuotisjuhlavuoden kunniaksi tarjolla on nyt kaksi eri korimallivaihtoehtoa, joista alkuperäinen esiteltiin Yhdysvalloissa nimellä ”safety cabriolet”.

Uusin Carrera 4S julkaistaan sekä coupéna että cabrioletina. Yhdessä Targa 4S:n kanssa ne täydentävät mallistoa tehokkaampien GTS-mallien alapuolella. Tämä lanseeraus kaksinkertaistaa 911:n nelivetoversioiden määrän kuuteen. Erittäin kattava voimansiirron uudistus tuo lisää tunnetta ajokokemukseen verrattuna aiempiin malleihin. Lisäksi tarjolla on enemmän yksilöintimahdollisuuksia ja laajempi vakiovarustelu.

Porsche 911 Carrera 4S Cabriolet. Kuva: Porsche.

”911-mallien myynti on meillä Suomessakin tärkeässä roolissa. Onhan kyse täysin uniikista kaikkien tuntemasta ikonisesta klassikkomallista. Kesä on ajamisen juhlaa ja jälleenmyyjillämme odottaakin muutama aivan uusi 911-malli vielä omistajaansa tälle ajokaudelle. Lisäksi olemme panostaneet käytettyjen 911-mallien valikoimaan Suomessa aiempaa enemmän. Niissä kauppa onkin käynyt selvästi viime vuotta vilkkaammin, sanoo K-Autolla Porsche-liiketoiminnasta vastaava johtaja Aarne Töllinen.

Noin puolet kaikista 911 S -mallien ostajista valitsee nelivedon – eikä syyttä: se takaa maksimaalisen pidon huonossa säässä. Erityisesti vaihtelevissa ilmasto-olosuhteissa tai vaativilla teillä nelivetoinen 911 lisää kuljettajan luottamusta. Kuten kaikissa 911:n nelivetomalleissa, myös S-versiot on suunniteltu takapainotteisiksi ajodynamiikaltaan. Tarvittaessa Porsche Traction Management (PTM) -järjestelmä siirtää enemmän vääntöä etuakselille, mikä parantaa pitoa ja ajovakautta. Kuten edeltävissä malleissa, etutasauspyörästön kytkinyksikkö on edelleen vesijäähdytteinen ja sitä ohjataan sähkömekaanisesti. Vaihteistosuhdetta on säädetty vain hieman. 911 Targa on saatavilla yksinomaan nelivetoisena.

Porsche 911 Targa 4S. Kuva: Porsche.

Parantunut suorituskyky

Uudet nelivetoversiot hyödyntävät Carrera S:n päivitettyä voimalinjaa. 3,0-litrainen kaksoisturbo bokserimoottori tuottaa 353 kW (480 hv), mikä on 22 kW (30 hv) enemmän kuin edeltäjässä. Tehonlisäys johtuu osittain optimoidusta välijäähdytysjärjestelmästä, jonka rakenne on peräisin 911 Turbosta. Kahdeksanvaihteinen Porsche-kaksoiskytkinvaihteisto (PDK) siirtää voiman kaikille neljälle pyörälle. 911 Carrera 4S Coupé kiihtyy 0–100 km/h 3,3 sekunnissa (Sport Chrono -paketilla) ja saavuttaa huippunopeuden 308 km/h.

Porsche 911 Carrera 4S. Kuva: Porsche.

911 Targa 60 vuotta – idea, jolla on historia

Jo 60 vuoden ajan 911 Targa on yhdistänyt avoauton nautinnon ja coupén ympärivuotisen mukavuuden. Alkuperäinen malli oli Porschen vastaus Yhdysvaltojen markkinoilla heränneisiin huoliin perinteisten avoautojen turvallisuudesta. Targa esiteltiin syyskuussa 1965 Frankfurtin IAA-näyttelyssä ja sai lempinimen ”safety cabriolet”. Kuten monet Porschen innovaatiot, leveä ja tyylikäs turvakaari sai inspiraationsa moottoriurheilusta. Irrotettavan katon ja taitettavan takalasin ansiosta auto tarjosi turvallisuustietoisille kuljettajille avoauton elämyksen. Targa-nimi juontaa juurensa kuuluisasta Sisilian kestävyyskilpailusta, Targa Floriosta.

Porsche 911 Targa 4S. Kuva: Porsche.

Nykyään Porsche 911 Targa on oma ikoninsa, jota on kehitetty jatkuvasti niin tekniikan kuin muotoilun osalta. Vuonna 1993 esitellyn 993-sukupolven myötä kattoa ei enää tarvinnut irrottaa käsin. Vuodesta 2006 lähtien Targa on ollut saatavilla vain nelivetoisena. Vuodesta 2014 alkaen on käytetty täysin automaattista kattomekanismia: 19 sekunnissa coupé-mallinen urheiluauto muuttuu avoautoksi näyttävän koreografian saattelemana. Takalasi taittuu taakse ja kattopaneeli kääntyy tyylikkäästi. Leveä turvakaari ja kaartuva takalasi muistuttavat selvästi alkuperäisestä mallista. Nykyisen Targan kattomoduuli on saatavilla neljässä värissä: musta, sininen, punainen ja ruskea.

Parannettu vakiovarustelu

Vakiovarustelua on parannettu merkittävästi aiempiin malleihin verrattuna. Mukana ovat mm. 20/21-tuumaiset Carrera S -vanteet uudella muotoilulla, Porsche Torque Vectoring Plus (PTV+) ja urheilullinen pakoputkisto, jonka ääni on tunnistettavasti 911. Jarrujärjestelmä on peräisin GTS-malleista: punaiset jarrusatulat, 408 mm levyt edessä ja 380 mm takana. 911 Targa 4S sisältää nelipyöräohjauksen vakiona.

Porsche 911 Carrera 4S. Kuva: Porsche.

Cabriolet- ja Targa-malleissa on takaistuimet, kun taas coupé on vakiona kaksipaikkainen – takaistuimet saa lisämaksutta. Sisätiloissa on vakiona nahkaverhoilu. Lisäksi mukana ovat Matrix-LED-ajovalot ja langaton älypuhelimen lataus. Muita varusteita ovat sähköisesti taittuvat ulkopeilit, Light Design -paketti, automaattisesti himmentyvät sisä- ja ulkopeilit sadetunnistimella sekä kaistavahti. Tarjolla on myös laaja valikoima yksilöintivaihtoehtoja, kuten väri- ja materiaalikombinaatioita sekä äänentoisto- ja ajoavustinratkaisuja.

Uusi Porsche 911 Carrera 4S on nyt tilattavissa; hinta alkaen 268 325 euroa sisältäen arvonlisäveron, arvion autoverosta ja maakohtaisen varustelun. 911 Carrera 4S Cabriolet hinta alkaen 295 384 euroa sekä 911 Targa 4S hinta alkaen 299 615.

Lue tästä muita Porsche-juttuja.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Porsche 911 Targa 4S. Kuva: Porsche.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän