Liikenteessä liikkuu pian ulkonäöltään uudenlaisia hälytysajoneuvoja, sillä FinnHEMS uusii käytössään olevat lääkäriautot, todetaan FinnHEMSin tiedotteessa.
Lääkäriautojen varustelu ja tekniset ominaisuudet on suunniteltu vaativan ja kiireellisen ensihoidon hälytyskäyttöön.
Lääkäriauto on vaihtoehtoinen kulkuneuvo, jolla mennään lääkärihelikopterin sijaan lähialuetehtäville sekä silloin, kun helikopterilla ei voida lentää.
Volvo XC90 -alustalle perustuvia uusia hälytysajoneuvoja on nyt tulossa kaikkiaan seitsemän kappaletta. Ensimmäiset on nyt otettu käyttöön Vantaan, Oulun ja Kuopion tukikohdissa. Turun, Tampereen ja Rovaniemen tukikohdissa siirrytään uuteen autokantaan joulukuun alkuun mennessä.
FinnHEMSin saamista hälytystehtävistä vajaa puolet hoidetaan autoilla. Vuonna 2019 hälytysajoneuvoilla ajettiin yhteensä noin 180 000 kilometriä. Miehistö päättää soveltuvimman kulkuneuvon aina tilanteen mukaan.
FinnHEMSin nykyiset ajoneuvot siirtyvät tukikohtien vara-autoiksi varmistamaan valmiutta tehtäville muun muassa autohuoltojen aikana. Niitä hyödynnetään joustavasti myös uusien tukikohtien aloitusvaiheessa Pohjanmaalla ja Kaakkois-Suomessa muutaman vuoden kuluttua.
Lääkäriauton tulee pärjätä maastossa ja kaupungissa
Operatiivinen toiminta, ensihoidon laite- ja varustevaatimukset ja turvallisuus määrittävät, millaista kalustoa toiminnassa käytetään. Nykyiset lääkäriautot olivat suunnitellun käyttöikänsä lopussa. Niitä korvaamaan tulevat Volvot valikoituivat julkisena hankintana kilpailutuksen kautta.
Hankinnassa korostuivat auton turvallisuus, hallittavuus ja soveltuvuus ensihoidon käyttötarkoitukseen sekä hinta. Yhden ajoneuvon hinta varusteltuna on noin 120 000 euroa verottomana. Autojen varustelu- ja korityöt on tehnyt J5L-Production Oy.
– Autojen käyttö on erilaista kuin tavallisella autoilijalla. Hälytysajossa auton hallittavuus ja näkyvyys muun liikenteen seassa ajettaessa on hyvin tärkeää, sanoo FinnHEMSin hälytysautoprojektia hoitanut erityisasiantuntija Marko Sorsa.
Varustelu tekee lääkäriauton
Lääkäriautoissa on viestintää varten viranomaisverkon (Virve) radiot, tavanomaiset gsm-puhelimet ja auton sisäinen wifi-verkko sekä operatiivinen navigaatiojärjestelmä. Joillain alueilla käytössä on myös yhteys alueelliseen potilastietojärjestelmään.
Hoitovarusteille on tehty lisää tilaa muuttamalla auton sisustaa. Muun muassa keskimmäisen takaistuimen tilalla on säilytysjärjestelmä. Autoon on lisätty lataus- ja sähköpistokkeita lääkintälaitteita varten.
Uusi hiljainen automalli myös parantaa kommunikaatiota ajon aikana. Aiemmin ajomelu tuotti hankaluuksia muun muassa kuulla ja osallistua Virve-radion viranomaisviestintään.
Heijastava väritys, valot ja ääni parantavat liikenneturvallisuutta hälytysajossa
Autoissa on aiempaa enemmän heijastavaa väripintaa, joka lisää näkyvyyttä ja helpottaa ajoneuvon havaitsemista pimeässä. Hälytysajoneuvojen siniset hälytysvalot ja voimakas hälytysääni kytketään kiireellisessä tehtävässä päälle.
Lähtökohtaisesti kaikkiin FinnHEMSin suorittamiin ensihoitotehtäviin liittyy hätätilapotilas, ja liikkumisen tulee olla samaan aikaan ripeää, mutta turvallista. Hälytysajossa panostukset liikenneturvallisuuteen ja ennakoivaan riskienhallintaan korostuvat.
Lääkäri- ja lääkintäautojen kuljettajana toimii HEMS-pelastaja tai HEMS-ensihoitaja. Heidät koulutetaan ajoneuvojen ominaisuuksiin ja ajoavustimiin teoriaopetuksessa, koulutusajossa ja ajorataharjoittelussa.