Volvon päivitetyssä XC90-mallissa on uusi voimansiirtoratkaisu — kineettinen energian talteenotto

Volvo on tänään esitellyt uudistetun version XC90-katumaasturistaan.

Yhtiön lippulaivamalliin on tarjolla uusi polttoainetta säästävä voimansiirtoratkaisu, joka edustaa seuraavaa askelta Volvon sähköistämisstrategiassa.

Uudistettu XC90 tuo ensimmäistä kertaa asiakkaiden käyttöön Volvon edistyneen kineettisen energian talteenottojärjestelmän jarrutuksissa.

Se yhdistetään nykyisiin polttomoottoreihin ja muodostaa uuden integroidun sähköistetyn voimansiirron, jolle on annettu ”B”-tunnus.

Tämä uusi sähköistetty voimansiirto vähentää polttoaineen kulutusta ja päästöjä jopa 15 prosentilla.

Uusi brake-by-wire-järjestelmä toimii vuorovaikutuksessa energian talteenottotekniikan kanssa ja vähentää polttoaineen kulutusta ja päästöjä tallentamalla kineettistä energiaa jarrutusten aikana.

Uudet, B-tunnusta kantavat XC90-autot edustavat merkittävää askelta eteenpäin Volvon sähköistämistavoitteissa. B-merkityt autot täydentävät Volvon nykyistä T8 Twin Engine -lataushybridivaihtoehtoa uudessa XC90-mallistossa.

Pieniä päivityksiä

Uudistettu XC90 tarjoaa hienovaraisia päivityksiä palkittuun ulkomuotoiluun, kuten uusia vanteita, korivärejä ja modernin uuden etusäleikön. Sisustustyyli on matkustamon puolella ennallaan.

Valmistus alkaa keväällä, nyt tilattavissa

7-paikkainen perheauto sopii mitä moninaisimpien ihmisten toiveisiin ja elämäntapoihin. Uudet sisustusmateriaalit, kuten villakangas, tarjoavat lisää mahdollisuuksia auton yksilöintiin.

Volvon itse kehittämään alustaan, voimansiirtoon ja turvallisuustekniikkaan perustuva XC90 aloitti mallivuonna 2015 uuden luvun Volvon muutostyössä. Se esitteli Volvo -merkin uuden ylpeän ilmeen, jonka viimeistelivät Thorin vasara -ajovalot. Autoa varten kehitettiin myös uusi skaalautuva alusta.

Volvon muissa 90- ja 60-sarjan malleissa vuosina 2015–2019 julkaistut tekniikat ja innovaatiot ovat löytäneet tiensä myös XC90:een. Volvon suurta SUV-mallia on myyty maailmanlaajuisesti tähän mennessä yli 320 000 kappaletta.

XC90 tarjoaa aktiivisen turvallisuustekniikan saralla kuljettajille ohjaustukea sekä City Safety- että kuolleen kulman tarkkailujärjestelmissä. City Safety -tekniikka automaattijarrutuksella on edelleen markkinoiden ainoa järjestelmä, joka tunnistaa jalankulkijat, pyöräilijät ja suuret eläimet.

Ensimmäisenä XC60-mallissa esitelty vastaantulevien ajoneuvojen väistötoiminto on nyt saatavilla XC90:een, ja risteävän liikenteen varoittimessa on nyt automaattijarrutustoiminto.

XC90 oli ensimmäinen Volvo, johon oli tarjolla Apple Carplay -integrointi. Sensus-tieto- ja -viihdejärjestelmä on saanut useita päivityksiä viime vuosina, ja ne kaikki on otettu käyttöön myös XC90:ssä. Musiikin Spotify-suoratoistopalvelu on integroitu XC90-malliin.

Mallivuoden 2020 XC90-auton tuotanto käynnistyy toukokuussa Torslandan tehtaalla Ruotsissa ja auto on jo nyt tilattavissa.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!