Tällaisen uuden katumaasturin Toyota tuo ensi vuonna markkinoille

Kuva: Toyota.

Toyota julkisti tänään verkossa uuden katumaasturimallin nimeltään Yaris Cross.

Uutuusmalli on suunniteltu ja suunnattu Euroopan automarkkinoille ottaen erityisesti huomioon maanosan autoilijoiden mieltymyksen B-SUV-segmentin kompakteihin katumaastureihin.

Yaris-perheeseen kuuluva Yaris Cross käyttää Yaris-mallin tavoin GA-B-alustarakennetta.

Uudessa Yaris Cross-mallissa käytetään Toyotan neljännen sukupolven hybridijärjestelmää.

Uuden sukupolven Toyota Yaris sekä Yaris Cross ovat ensimmäisiä malleja, joissa käytetään Toyotan uusinta, 1,5-litraiseen polttomoottoriin perustuvaa hybriditekniikkaa.

Kyseinen polttomoottori on kehitetty uusista 2,0- ja 2,5-litraisista moottoreista, joita käytetään mm. Corollassa, C-HR- ja RAV4- sekä Camry-malleissa.

Kuva: Toyota.

Moottori on Atkinson-sykliä hyödyntävä kolmisylinterinen bensiinimoottori, jonka ominaisuuksiin lukeutuvat mm. korkea vääntö matalilla kierrosnopeuksilla ja matala polttoaineenkulutus. Moottorin terminen hyötysuhde on 40 prosenttia, mikä takaa hyvän taloudellisuuden ja matalat päästöt.

Uuden hybridijärjestelmän suurin teho on 85 kW (116 hv). Voimalinjan suunnittelussa on kiinnitetty erityistä huomiota järjestelmän voimantuoton ohjaamiseksi mahdollisimman responsiivisella tavalla. CO₂-päästötasot alkavat etuvetomallien alle 120 g/km -tasosta ja AWD-i-mallien alle 135 g/km-tasosta*.

Auton design yhdistää katumaasturin klassisia muotoiluelementtejä, kuten korkeampaa koria sekä suurempia vanteita ja renkaita.

Yaris Cross -mallin akseliväli on sama 2 560 mm kuin tulevassa, uuden sukupolven Yaris-mallissa, mutta on ulkomitoiltaan 240 mm pidempi.

Pituuden lisäyksestä 60 mm on etuylityksessä ja 180 mm takaylityksessä. Maavara on Yaris-mallia 30 mm suurempi, korkeus 90 mm ja leveys 20 mm suurempi.

Kuva: Toyota.

Älykäs nelivetojärjestelmä

Sähkötoiminen takaluukku auttaa, kun kädet ovat täynnä. Tavaratilan pohja on korkeudeltaan säädettävissä mahdollistaen yläasennossaan runsaasti säilytystilaa lattian alla tai maksimaalisen kuljetuskapasiteetin ala-asennossaan.

Tavaratilan pohja on myös jaettavissa kahtia, joten kumpikin mainituista ominaisuuksista on käytettävissä yhtä aikaa. Tavaratilan varustukseen kuuluu myös uusi sidontajärjestelmä tavaroiden pitämiseksi paikallaan ajon aikana.

Yaris Cross on tilava siinä missä käytännöllinenkin. Tavaratilan kapasiteetti on suuri myös takaistuinten ollessa yläasennossa ja tavaratilan suojaverhon ollessa paikallaan, mutta jos lisätilaa tarvitaan, taittuvat takaistuimet 40:20:40-suhteessa.

Yksi aidon katumaasturin piirteistä on mahdollisuus nelivetoisuuteen.

AWD-i tarjoaa ylimääräistä vakautta ja vetopitoa jokapäiväiseen ajamiseen. Sähköisesti toteutettuna järjestelmänä se on kompaktimpi ja kevyempi kuin mekaanisesti toteutetut AWD-järjestelmät.

Järjestelmä ohjaa momenttia taka-akselille liikkeellelähdöissä ja kiihdytyksissä. Normaalissa ajossa Yaris Cross on käytännössä etuvetoinen, mutta mikäli etupyörien vetopito heikkenee, lisätään momenttia automaattisesti takapyörille.

Kuva: Toyota.

Valmistetaan Ranskassa

Toyota Yaris Cross -mallin turvallisuuden perustana on erittäin jäykkä GA-B-alustarakenne, joka luo pohjan Toyota Safety Sense – turvallisuusvarustelulle ja muulle kuljettajaa avustavalle teknologialle.

Kaikkien järjestelmien tarkoituksena on välttää riskejä, varoittaa vaaratilanteista ja ääritilanteissa puuttua itse tilanteen kulkuun joko automaattisella hätäjarrutuksella tai vaikuttamalla ajoneuvon ohjaukseen.

Katso tästä muita Toyota Yaris -juttuja.

Uutta Toyota Yaris Cross -mallia tullaan valmistamaan yli 150 000 kappaletta vuosittain TMMF:n tehtaalla Onnaingissa, Ranskassa, ja sillä odotetaan yli kahdeksan prosentin markkinaosuuden saavuttamista Euroopan B-SUV-segmentin myynnistä.

Toyota Yaris Cross saapuu Suomeen ja muualle Eurooppaan kesällä 2021.

*WLTP-arvot; korreloidut NEDC-arvot alkavat etuvetomalleilla alle 90 g/km-tasosta ja alle 100 g/km-tasosta AWD-i-malleilla; kaikki arvot vahvistuvat lopullisella tyyppihyväksynnällä.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here