Tällainen uusi Honda CR-V Hybrid tulee keväällä Suomeen — hinnoista ei vielä tietoa

Kuva: Honda.

Kun Honda esitteli ensimmäisen CR-V:n vuonna 1995 katumaasturit olivat vasta tulossa valloittamaan markkinoita. Honda CR-V:n myynti ylittää pian kymmenen miljoonan auton rajan.

Euroopassa CR-V kattaa neljänneksen Hondan myynnistä. Suomessa tämän katumaasturin merkitys on vielä paljon suurempi. Honda CR-V on ollut vuosikausia maamme eniten myyty nelivetoinen katumaasturi. Suomessa on liikenteessä yli 25 000 CR-V:tä.

Hondan hybridi-tekniikkaa jo 20 vuotta

Honda esitteli ensimmäisen sarjavalmisteisen hybriditekniikalla varustetun henkilöauton kaupallisille markkinoille vuonna 1998.

Kaksipaikkainen, täysalumiinikorinen Honda Insight oli varustettu IMA-hybriditekniikalla. Kolmesylinterinen 1,0-litrainen bensiinimoottori ja 10 kW tuottava sähkömoottori tuottivat voiman etupyörille 5-pykäläisen manuaalivaihteiston kautta.

Autossa oli myös jo silloin start & stop -joutokäyntiautomatiikka. Siitä alkoi Hondan tähän asti yli 20 vuotta kestänyt hybriditekniikan kehitystyö.

Kuva: Honda.

Ulkonäköä kehitetty maltillisesti

Honda on pitänyt CR-V:n kehityksessä koko sen mallihistorian ajan linjan, jonka mukaan auton ulkonäköä kehitetään maltillisesti.

Näin tehtiin myös viidenteen sukupolveen siirryttäessä, sillä uusi CR-V on helppo tunnistaa. Näin siitäkin huolimatta, että autossa kaikki on täysin uutta perusrakennetta myöten.

Muotoilussa on pyritty alhaiseen ilmanvastukseen, jolla vähennetään niin melua kuin kulutusta.

Pieneen ilmanvastukseen on pyritty kaikin tavoin. Jokainen korin yksityiskohta on Hondan tiedotteen mukaan viimeistelty huolella ja esimerkiksi edessä ilmavirta ohjataan tuulilasinpyyhkijöiden yli niin, etteivät ne nosta ilmanvastusta.

Etusäleikkö on aktiivinen sulkeutuen silloin, kun moottori ei tarvitse ylimääräistä jäähdytystä. Myös auton pohja on tasainen, mistä on aerodynamiikan lisäksi iloa maastoajossa.

Honda CR-V on edestä katsottuna tunnistettavissa muuhun Hondan uudistuneeseen tuoteperheeseen. Varustelu on noussut aiempaa korkeammalle tasolle, sillä muun muassa led-ajovalot ja Sensing-turvavarustelu ovat aina vakiona.

Sivulinjassa korostuu aiempaa pidempi 2,662 metrin akseliväli, sekä korkeampi kylkilinja. Kun kokonaispituus on ennallaan, pyörät ovat nyt lähempänä auton kulmia. Uudessa CR-V Hybridissä on aina 18-tuumaiset pyörät.

Hybridi on aina viisipaikkainen

CR-V:n sisustuksessa kaikki tärkeimmät pinnat ovat pehmeäpintaisia. CR-V Hybridissä vaihteita käytetään perinteisen vaihdevalitsimen sijaan samanlaisilla painonapeilla kuin NSX-urheiluautossa.

Mittaristossa on täysin uusi kuljettajan 7-tuumainen värillinen informaationäyttö (DII = Driver Information Interface).

Näytön ylemmästä osasta voi seurata akuston energiavirran käyttöä, eli latautuuko vai kuluttaako akku. Näytössä on digitaalisen nopeusmittarin lisäksi polttoainemittari ja akun varaustilan ilmaisin.

Informaationäytön alempaan osaan voi valita haluamansa tiedot, esim. navigaattorin ohjeet, audion tiedot, älypuhelimen yhteystiedot tai AWD-järjestelmän tilan. Näyttöön saa valittua myös erilaisia ajo-opastustiloja, ajotilan tai ECO-avustuksen.

Comfort-varustetasoa lukuun ottamatta kaikissa CR-V-malleissa on kojelaudassa helppokäyttöinen Honda Connect 7 tuuman näytöllä. Järjestelmästä käytetään mm. audiota, navigaattoria tai auton eri järjestelmien asetuksia. Siihen voi yhdistää myös älypuhelimen, minkä jälkeen omia sovelluksia voi käyttää auton tietojärjestelmässä.

Honda CR-V on aiempaa tilavampi, vaikka korin mitat ovat pääpiirteissään ennallaan. Takana on peräti 50 mm enemmän jalkatilaa kuin ennen, minkä huomaa helposti ja samalla myös hartia- ja pääntilat ovat kasvaneet.

Hybridin tavaratila on lattian alle asennettujen akkujen takia hieman bensiinimalleja pienempi, mutta tilaa on edelleen peräti 497 litraa. Taittamalla takaistuimet eteen tila kasvaa melkein 1,7 kuutiometrin kokoiseksi ja lattiapinnan pituus on 1 830 mm eli 250 mm enemmän kuin edellisessä CR-V:ssä.

Saatavana on sähkökäyttöinen takaluukku, joka aukeaa käsin koskematta heilauttamalla jalkaa puskurin alla.

Kuva: Honda.

135 + 184 hevosvoimaa

Honda hybridijärjestelmän sydämenä on itselataava i-MMD-tekniikka (intelligent Multi-Mode-Drive). i-MMD yhdistää kaksi sähkömoottoria, älykkään ohjausyksikön, Atkinson-työkiertoperiaatteella toimivan bensiinimoottorin, litiumioniakuston ja innovatiivisen voimansiirron saumattomasti toimivaksi järjestelmäksi.

CR-V Hybridissä on taloudellinen 2,0-litrainen i-VTEC Atkinson bensiinimoottori, jonka suurin teho on 107 kW (145 hv)/6 200 r/min. Sähkömoottori tuottaa tehoa 135 kilowattia (184 hv) ja vääntöä 315 Nm. Hybridivoimalinjasto kiihdyttää CR-V Hybridin nollasta sataan etuvetoisena 8,8 ja nelivetoisena 9,2 sekunnissa. Huippunopeus on molemmissa rajoitettu 180 km/h.

Etuvetoisen CR-V Hybridin yhdistetty kulutus 5,3 litraa sadalla (takaisinlaskettu NEDC) ja hiilidioksidipäästö 120 g/km. Nelivetoisen CR-V Hybridin kulutus on 5,5 l/100 km ja vastaavasti hiilidioksidipäästö 126 g/km. WLTP-arvoissa yhdistetyt päästö- ja kululutusarvot ovat etuvetoisena 156 g/km ja 6,9 l/100 km sekä nelivetoisena 166-168 g/km ja 7,3-7,4 l/100 km.

Hondan i-MMD-teknologia on nimensä mukaisesti älykäs, sillä se vaihtaa kolmea ajotilaa täysin automaattisesti tilanteen mukaan pyrkien mahdollisimman alhaiseen kulutukseen. Käytössä ovat sähköajo (EV Drive), hybridiajo (Hybrid Drive) ja polttomoottoriajo (Engine Drive).

EV Drive -ajotilassa sähkömoottori saa pelkästään virtansa litiumioniakusta, jonka voimalla auto liikkuu.

Hybrid Drive -ajotilassa bensiinimoottorin voima menee generaattorina toimivalle sähkömoottorille, jonka kautta voima välitetään pyörille voimaa välittävälle sähkömoottorille.

Engine Drive -ajotilassa kytkin lukitsee bensiinimoottorin antamaan voimaa suoraan pyörille.

Taajamassa ajettaessa CR-V Hybridin tekniikka käyttää pääosin Hybrid Drive ja EV Drive -ajotiloja. Hybrid Drivella liikuttaessa bensiinimoottoria voidaan käyttää myös generaattorin kautta akkujen lataamiseen. EV Driven avulla voidaan ajaa enimmillään noin kaksi kilometriä yhtä jaksoisesti täysin päästöittä.

Maantiellä ja suurissa nopeuksissa Engine Drive on taloudellisin ajotila. Se voi saada tarvittaessa, esim. kiihdytettäessä tai jyrkässä ylämäessä lisävoimaa sähkömoottorilta.

Tasaisella 60 km/h nopeudella ajettaessa CR-V Hybrid toimii yleensä yli puolet ajasta EV Drive -ajotilassa. Kun vauhti nostetaan sataan kilometriin tunnissa, EV Drive -ajotila on käytössä noin kolmasosan ajasta. Saavuttaakseen huippunopeutensa CR-V Hybrid käyttää Hybrid Drive -ajotilaa.

Honda CR-V Hybridin ”aivot” on i-MMD-järjestelmä, joka päättää kaiken aikaa ajotilan käytöstä. Järjestelmä vaihtaa automaattisesti eri ajotilojen välillä parhaan mahdollisen hyötysuhteen saavuttamiseksi niin, ettei sitä huomaa matkustamossa.

Erilainen voimansiirto

Perinteisen mekaanisen vaihteiston sijaan CR-V Hybridissä on yksi kiinteä välityssuhde, joka yhdistää pyörivät komponentit keskenään. Tällä uudella tekniikalla voima saadaan siirrettyä ilman perinteisiä voimansiirron häviöitä. Kokonaisuus on myös huomattavasti kooltaan kompaktimpi kuin perinteinen planeettapyörästöön perustuva CVT-vaihteisto.

CR-V Hybridissä on ohjauspyörässä samanlaiset siivekkeet kuin automaattivaihteisissa CR-V-malleissa. Niillä säädellään hidastuvuuden voimakkuutta.

Vasemmanpuoleisella siivekkeellä lisätään neliportaisen järjestelmän hidastuvuutta, ja oikeanpuoleisella siivekkeellä puolestaan vähennetään hidastuvuutta. Toimintaa voi seurata mittariston inforuudusta. Hidastuksen aikana kerätään energiaa talteen ja sillä ladataan litiumioniakkua.

Normaalissa ajoasennossa (D) ylimääräinen hidastuvuus on mukana vain väliaikaisesti, ja se poistuu automaattisesti käytöstä, kun kiihdytetään tai ajetaan tasaisella nopeudella. Kun ollaan Sport-ajotilassa, siivekkeillä valittu hidastuvuus on käytössä siihen saakka kunnes ajaja peruuttaa sen.

Kevyempi ja jäykempi

CR-V:n kori on sekä kevyempi että jäykempi kuin aiemmin, mihin on päästy lisäämällä erilaisten suurlujuusterästen käyttöä korissa edellisen sukupolven yhdeksästä prosentista 36 prosenttiin. Sekä korin vääntö- että taivutusjäykkyys ovat kymmeniä prosentteja aiempaa suuremmat.

Yhtenä tärkeänä tekijänä hyvälle ajettavuudelle on alhaalla sijaitseva painopiste. Se on pysynyt ennallaan, vaikka CR-V Hybridin maavara on kasvanut 27 mm edelliseen CR-V:hen verrattuna. Se on etuvetomalleissa 184 mm ja nelivetomalleissa 194 mm.

Alustassa on edessä joustintuet ja ohjaus on toteutettu muuttuvavälityksisellä sähkötoimisella tehostuksella. Ohjaustehostin on säädetty CR-V-malliin sopivaksi eurooppalaisten kuljettajien mieltymysten mukaan. Ohjauksesta on tehty aiempaa nopeampi, ja ohjauspyörän kierroksia on urheiluautomaisesti vain 2,3.

Takana on täysin uusi monivarsituennalla toteutettu jousitus ja hydrauliset jousituksen puslat sekä edessä että takana, jollaisia käytetään yleensä vain edustusluokan autoissa.

CR-V:ssä on nyt ensimmäistä kertaa Hondan elektroninen vakautusjärjestelmä, joka on säädetty erityisesti tätä autoa varten. Järjestelmä toimii ajonvakautuksen kautta. Se aktivoi ajajalle huomaamattoman kevyen jarrutusvoiman sen puoleiseen etupyörään, mihin ohjauspyörää käännetään kaarteessa.

Honda on säätänyt jatkuvaa nelivetojärjestelmää (Real Time AWD with Intelligent Control System™) niin, että se toimii tehokkaammin etenkin hankalissa tilanteissa. Nyt moottorin väännöstä saadaan tarvittaessa suurempi osa takapyörille.

Turvavarustepaketti kaikissa malleissa

Monessa automallissa turvallisuutta parantavat, kuljettajaa avustavat järjestelmät tulevat vakiovarusteiksi vasta paremmissa varustetasoissa.

Hondan perustaja, Soichiro Honda arvosti turvallisuutta ja hän halusi olla tasapuolinen. Honda noudattaa perustajansa filosofiaa, minkä takia monipuolinen Honda Sensing -turvavarustepaketti on vakiona kaikissa CR-V-malleissa.

Honda Sensing-turvapakettiin kuuluvat aktiivinen törmäyksen varoitusjärjestelmä, etutörmäysvaroitin, kaistavahti, kaistavaroitin, kaista-avustin, nopeuteen mukautuva vakionopeudensäädin älykkäällä nopeudenrajoittimella sekä liikennemerkin tunnistus. Lisäksi uuden Honda CR-V:n vakiovarusteisiin kuuluvat mm. hätäpuhelujärjestelmä ja ajonvakautuksen ohella myös perävaunun vakautusjärjestelmä.

Uusi CR-V on suunniteltu pohjoisen talvi huomioon ottaen, sillä siihen on saatavissa tuulilasin alaosan sekä ohjauspyörän ja takapenkin lämmitykset. Yksi CR-V-mallin uusi, turvallisuutta lisäävä varuste on tuulilasinäyttö, joka antaa kuljettajalle paremman mahdollisuuden keskittyä liikenteen seuraamiseen niin, että auton tärkeät informaatiot ovat koko ajan nähtävillä.

Kaikissa CR-V-malleissa, Comfort-varustetasosta alkaen, on mukavuutta lisääviä yksityiskohtia kuten aktiivinen melunvaimennusjärjestelmä, automaatti-ilmastointi, sähkökäyttöiset ikkunannostimet ja led-ajovalot pesimillä.

Elegance-varustetasossa ikkunat voidaan avata tai sulkea avaimenperästä, jolla voi myös taittaa peilit koria vasten. Varusteisiin tulee Honda CONNECT navigaattorilla, jossa on 7-tuumainen kosketusnäyttö. Pysäköinnissä auttavat pysäköintitutkat edessä ja takana sekä peruutuskamera. Myös sadetunnistin ja parempi äänentoistojärjestelmä kuuluvat Elegance-varusteluun.

Lifestyle-varustetaso lisää CR-V:hen kattokaiteet, tummennetut takaikkunat ja älyavaimen. Nahkaverhoilu tuo matkustamoon ylellisyyttä ja tunnelmavalot varmistavat miellyttävän valaistuksen. Turvallisuutta parantavat entisestään kuolleen kulman avustin, poikittaisliikennehälytin ja aktiiviset kulmavalot.

Mallisarjan huipulla on Executive, jossa on edellisten lisäksi vielä avattava lasikatto, tuulilasinäyttö, sähkötoiminen takaluukku ja sähkösäätöinen kuljettajan istuin avainkohtaisella muistitoiminnolla.

Honda CR-V 2,0 i-MMD Hybrid valikoima on laaja. Perusmalli on CR-V 2,0 i-MMD Hybrid Comfort on saatavissa vain etuvetoisena.

Elegance- ja Lifestyle-varustetasoiset CR-V 2,0 i-MMD Hybridit voi valita sekä etu- että nelivetoisina ja Executive on aina nelivetoinen.

Honda CR-V Hybridin hinnat ilmoitetaan myöhemmin. Suomeen ensimmäiset CR-V Hybridit saapuvat maaliskuussa.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here