Tällainen on uusi kesän kynnyksellä Suomeen saapuva G-Mersu

15.1.2018 10.35

Mercedes-Benz on esitellyt uuden G-sarjan Detroitin NAIAS- autonäyttelyssä. Mallia on valmistettu yli 300 000 kappaletta vuodesta 1979 lähtien, ja sen tuotantokaari on kaikista mallisarjoista pisin koko Mercedes-Benzin historiassa.

G-sarja on myös kaikkien kolmisakaraista tähtitunnusta kantavien SUV-autojen esi-isä – siksi kaikki Mercedesin off-road-mallit kantavat nimessään G-kirjainta.

Uusinkin G-sarja valmistetaan Itävallan Grazissa Magna Steyrin tehtaalla. Koko G-sarjan historia käynnistyi samassa kaupungissa vuonna 1972 silloisten Daimler-Benz AG:n ja Steyr-Daimler-Puchin välisellä yhteistyösopimuksella.

Ulkonäkö lähes ennallaan

Alkuperäisen, vuonna 1979 ensiesitellyn G-sarjan ulkonäkö on säilynyt melkein ennallaan kohta neljä vuosikymmentä.

Mercedeksen mukaan keskeiset G-sarjan ominaispiirteet kuten näyttävät ovenkahvat, ulos näkyvät saranat, G:lle tyypillinen oven sulkeutumisääni, kylkien vankat kolhusuojalistat ja takaoveen sijoitettu varapyörä ovat tallella myös uudessa versiossa. 

Katso myös: Mercedes-Benzin alkuperäinen G-sarjalainen laitettu talteen tulevia sukupolvia varten

Varusteuutuuksia ovat esimerkiksi led-ajovalot, monipuoliset ajoavustimet (saatavana esimerkiksi 360 asteen ympäristövalvonta-kamerajärjestelmä), korkealuokkainen sisustus nahkaistuimineen sekä uusi alustarakenne.

Uusi G-sarja on 53 milliä pidempi ja peräti 121 milliä leveämpi kuin edeltäjänsä.

Tartuntakahva vielä paikallaan

G-sarjan selkeät tyylielementit jatkuvat sisätiloissa. Pyöreiden led-ajovalojen muoto toistuu uusituissa raitisilmasuuttimissa. 

Etupuskureiden päälle asennettujen vilkkujen kotelomuoto puolestaan löytyy myös kojetaulun päälle asennettujen diskanttikaiuttimien muodoista. 

Oikean etuistuimen edessä on edelleen tartuntakahva ja tasauspyörästön lukkojen katkaisimet ovat edelleen metalliset ja kiiltävät.

Kuljettaja voi ohjata multimedia- ja viihdejärjestelmää niin, että käsiä ei tarvitse irrottaa ohjauspyörästä. Ohjauspyörän painikkeet reagoivat pyyhkäisyliikkeisiin älypuhelimista tuttuun tapaan.

Tuntiaisti-impulssien ja kaiuttimista kuuluvan palautteen ansiosta kuljettaja voi käyttää kosketuslevyä niin, että katseen voi pitää jatkuvasti tiessä. Mercedes-Benzin S-sarjassa tutun uusitun ohjauspyörän takaa kuljettajalla on hyvä näkyvyys joka suuntaan.

Kojelauta on täysin uusittu. Mittaristossa on vakiovarusteena ajattomat, putkimaiset analogiset mittarit.

G-sarjaan on tarjolla lisävarusteena E- ja S-sarjoista tuttu kojelauta kookkaalla näytöllä. Näyttö sisältää virtuaaliset mittarit kuljettajan näkökentässä ja keskikonsolin yläpuolelle sijoitetun keskusnäytön.

Kaksi 12,3-tuumaista näyttöä muodostavat ikään kuin yhden laajakuvanäytön yhteisen lasisuojuksen alla. Valittavana on kolme erilaista näyttötyyliä: Classic, Sport ja Progressive. Näiden tyylien sisällä oleellisten tietojen ja näkymien asetuksia voi mukauttaa omien tarpeiden mukaan.

Tarjolla hierontaa ja istuintuuletusta

Uudessa G-sarjassa on jalopuusomisteet, metallin ja hiilikuidun käyttö matkustamon sisustuselementteinä sekä aidot nahkaistuimet. 

Säilytystiloja ja –lokeroita on entistä enemmän, ja esimerkiksi kumpaankin takaoveen mahtuu yhden litran vetoinen pullo. Kyynärnojan alle valaistuun lokeroon on saatavana lisävarusteena matkapuhelimen langaton latauspiste.

Takaistuinten selkänojat voi kääntää eteen kolmena erisuuruisena osana: kokonaan eli 100-prosenttisesti tai 60- tai 40-prosenttisesti.

Uusissa istuimissa on vakiovarusteena monia mukavuustoimintoja kuten kuljettajan istuimen muistitoiminto, istuinlämmitys edessä ja takana sekä luksuspääntuet edessä.

Istuinten nahkaverhoilu on vakiovaruste.

Lisävarusteena saatavan aktiivi-monisäätöistuinpaketin mukana tulevat esimerkiksi hierontatoiminnot, istuintuuletus, erityisen nopea istuinlämmitys sekä ajotyylin ja –alustan mukaan täyttyvät ja tyhjentyvät integroidut ilmataskut, jotka parantavat kuljettajan ja etumatkustajan sivuttaistukea. Pakettiin kuuluvat myös sähkösäätöiset ristiseläntuet kuljettajalle ja etumatkustajalle.

G-sarjan sisätilat ovat kasvaneet seuraavasti:


  • Jalkatila edessä + 38 mm
  • Jalkatila takana + 150 mm 
  • Hartialeveys edessä + 38 mm 
  • Hartialeveys takana + 27 mm 
  • Kyynärpääleveys edessä + 68 mm 
  • Kyynärpääleveys takana + 56 mm 

Kolme tasauspyörästön lukkoa ja alennusvaihteisto

G-sarjan maasto-ominaisuudet ovat parantuneet auton teräspalkkirungon, kolmen tasauspyörästön lukon ja Low Range –alennusvaihteiston ansiosta.

Alustaratkaisussa etualatukivarret on kiinnitetty suoraan teräspalkkirunkoon, ilman erillistä etujousituksen apurunkoa. Alempien kolmiotukivarsien kiinnityspisteet on sijoitettu niin ylös kuin mahdollista.

Kiinteässä taka-akselissa on kummallakin puolella neljä pitkittäistä tukivartta sekä Pandard-tanko. Etuakselilla joustovara on 85/100 milliä, taka-akselilla 82/142 milliä. Maavara on edessä 270 ja taka-akselilla 241 milliä.

G-sarjan maastosuorituskyky lukuina:

  • Mäennousukyky jopa 100 % alustasta riippuen 
  • Maavara akseleiden välissä 24,1 mm (+ 6 mm) 
  • Kahluusyvyys vedessä ja mudassa 700 mm (+ 100 mm) 
  • Suurin kallistuskulma 35° (+ 7°) 
  • Jättökulma 30° 
  • Lähestymiskulma 31° (+ 1°) 
  • Ylityskulma 26° (+ 1°) 

Neljä valinnaista ajotapaa ja uusi maastoajo-ohjelma

G-sarjan kuljettajan käytössä on neljä vaihtoehtoista ajotapaohjelmaa: Comfort, Sport, Eco ja Individual. Kytkimen painalluksella valittava ohjelma vaikuttaa moottorin, vaihteiston, ohjauksen ja avustinjärjestelmien toimintaan ja niiden ohjaukseen.

Lisävarusteena G-sarjaan on saatavana mukautuva alustavaimennus, jolloin valitsimen avulla kuljettaja voi mukauttaa alustan toimintoja yksilöllisesti Sport- ja Comfort-ohjelmia käytettäessä.

G-sarjan maasto-ominaisuuksia parantaa uusi G-Mode-ohjelma. Auto vaihtaa G-Moden käyttöön automaattisesti heti kun yksi kolmesta tasauspyörästön lukosta on aktivoitu tai alennusvaihde on otettu käyttöön.

Uusi off-road-ohjelma mukauttaa auton vaimennuksen, ohjauksen sekä vaihteiston ja kaasupolkimen toiminnan maastoajoon sopiviksi. Toiminnan merkkinä mittaristoon syttyy pieni G-valoikoni. G-Mode tarjoaa kuljettajalle tarkkaa palautetta alustan pitokyvystä ja kitkakertoimesta.

170 kiloa kevyempi

G-sarjan maantieominaisuudet ovat parantuneet uuden etuakselin ansiosta. Lisäksi auton huomattavasti keventynyt, sillä G-sarjalaisen paino on jopa 170 kiloa aikaisempaa pienempi.

Auton yksittäisten komponenttien ja osien kestoikä arvioitiin käyttämällä hyväksi digitaalista prototyyppisuunnittelua ja osien mallinnusta aikaisempaa kevyemmistä materiaaleista. Rakenteissa on hyödynnetty suurlujuus- ja ultrasuurlujuusterästä sekä alumiinia. Tarkkuutta ohjaukseen tuo nyt ensi kertaa G-sarjassa käyttöön otettu hammastanko-ohjaus.

G-sarjan runko on valmistettu erilaisista teräslaaduista, kun taas lokasuojat, konepelti ja ovet ovat alumiinia. Alumiinioviin on sovitettu myös G-sarjan klassiset ovenkahvat ja –saranat.

B-pilarit ovat suurlujuusterästä maksimaalisen turvallisuuden varmistamiseksi. Vaikka materiaalit ovat keventyneet, rungon ja korin vääntöjäykkyys on Mercedeksen mukaan kasvanut jopa 55 prosenttia – 6537:stä 10 163 Nm/deg.

V8-moottorin teho 422 hv

Uuden G 500 voimanlähteenä ensi vaiheessa on 4-litrainen V8-bensiinimoottori. Tämä kaksoisahdettu voimanpesä tuottaa 310 kW (422 hv) tehon ja 610 Nm:n väännön 2000­–4750 minuuttikierroksen alueella.

Yhdistetty polttoaineenkulutus on 11,1 litraa/100 km ja vastaavat CO2-päästöt 263 g/km. Moottoripaletti laajenee muilla bensiini- ja dieselmoottoreilla myöhemmin.

Voimaa välittää nyt ensi kertaa G-sarjassa käyttöön otettu momentinmuuntimella varustettu 9G-Tronic-automaattivaihteisto, jonka toimintatapa on sovitettu erityisesti G-sarjan tarpeisiin.

Pitkät välityssuhteet tekevät ajamisesta hiljaisempaa ja mukavampaa erityisesti pienillä nopeuksilla ja auttavat samalla säästämään polttoainetta.

Jakovaihteisto on sijoitettu suoraan 9G-Tronic-vaihteistoon siten, että 40 prosenttia vedosta kohdistuu etu- ja 60 prosenttia taka-akselille. Jatkuva neliveto takaa maksimaalisen pidon kaikissa olosuhteissa.

G-sarjan vakiovarusteena on nyt ensi kertaa sähkömekaaninen hammastanko-ohjaus. Se mahdollistaa esimerkiksi Parking Assist –pysäköintiavustimen käytön ja tarvitsee vähemmän energiaa kuin perinteinen hydraulinen ohjausjärjestelmä.

Ajo-ohjelmasta riippuen käytössä on yksi kolmesta ohjaus-moodista: Comfort, Sport tai Off-Road. Valinta takaa maantielle mukavan ja urheilullisen ohjaustuntuman, mutta myös riittävästi suoraa ja täsmällistä palautetta ajettaessa päällystämättömällä tiellä tai vaativassa maastossa. Ohjaustehostuksen määrä vaihtelee alustasta ja olosuhteista r

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here