Tällainen on Suomeen syksyllä tuleva Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé

Daimler

12.3.2018 16.35 

Genevessä ajettiin ensimmäistä kertaa yleisön eteen Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé. Uusi coupé-mallin auto on ensimmäinen Affalterbachissa valmistettava neliovinen urheiluauto ja jatkaa omalla sarallaan suoraan SLS:n ja AMG GT -malliston tarinoita.

Uuden AMG GT Coupé-malliston muotoilun ominaispiirteitä ovat pitkä ja matala konepelti kahdella powerdome-korostuksella, tylppä Shark Nose -keula ja AMG-etusäleikkö.

Uusi AMG GT Coupé-malli tarjoaa laajan kirjon erilaisia varusteluvaihtoehtoja auton yksilöimiseksi.

Tavaratila on normaalikoossa 395 litraa, ja lisäksi lattian alla on 60 litran kokoinen lisäsäilytystila. Takaistuinten selkänojat taittamalla tavaratila laajenee 1324 litraan.

Kolme moottorivaihtoehtoa

Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé -mallistossa on kolme vaihtoehtoa: Mercedes-AMG GT 53 4Matic+, Mercedes-AMG GT 63 4Matic+ sekä Mercedes-AMG GT 63 S 4Matic+.

Mercedes-AMG GT 53 4Matic+ -mallissa hyödynnetään 3-litraisen rivi-6-moottorin tukena rinnakkaista EQ Boost 48 voltin sähköjärjestelmää, joka käyttää myös turboahtimen tukena toimivaa sähköistä kompressoriahdinta.

Hihnaton käynnistysgeneraattori antaa lyhyessä ajassa käyttöön 250 Nm lisää vääntöä ja 16 kW (22 hv) enemmän tehoa.

Lisäksi se mahdollistaa rullaamisen polttomoottori sammutettuna ja syöttää 48 voltin akkuun energiaa tehokkaasti toimivan energian talteenoton ansiosta.

Mercedes-AMG GT Coupé 63- ja 63 S-mallien 4-litraisessa V8-biturbomoottorin kaksi Twin Scroll- pakokaasuahdinta on sijoitettu sylinterilohkojen väliin ”hot inner V” -rakenteen mukaisesti.

Tämä takaa moottorin kompaktin koon ja ahtimien välittömän reagointikyvyn muuttuviin kuormitustilanteisiin.

Moottoreissa hyödynnetään myös AMG-sylinteriohjaustoimintoa: osakuormalla sylinterit 2,3,5 ja 8 deaktivoidaan kulutuksen vähentämiseksi. Comfort-ajotilassa deaktivointitoiminto on käytössä laajalla 1000-3250 minuuttikierroksen alueella.

Kuusi ajotilaa

Moottorivaihtoehdosta riippuen käytössä on jopa kuusi vaihtoehtoista ajotilaa: Slippery, Comfort, Sport, Sport +, Race sekä Individual.

Sähkömekaanisessa, nopeuden mukaan säätyvässä ja erittäin tarkassa ohjauksessa on niin ikään kolme tehostusvaihtoehtoa: Comfort, Sport sekä Sport+.

V8-moottorien tehoa välittää AMG Speedshift MCT 9G -automaattivaihteisto, ja käytössä ovat esimerkiksi Race Start -toiminto optimaalisen kiihdytyskyvyn varmistamiseksi.

6-sylinterisen moottorin yhteydessä käytetään AMG Speedshift TCT 9G -vaihteistoa. MCT tarkoittaa monilevykytkintä ja TCT puolestaan momentinmuunninta hyödyntävää tekniikkaa.

6-sylinterisessä mallissa on vakiona teräsjouset ja mukautuva vaimennus. 8-sylinterisissä malleissa käytetään AMG Ride Control+ -alustaa, jonka perustana on monikammioinen ilmajousitus.

Kaikki nelivetoisia

Kaikki uudet AMG GT -mallit on varustettu AMG Performance 4Matic+ -nelivedolla.
Sähkömekaaninen kytkin säätää tietokoneen ohjaamana voimanjakoa etu- ja taka-akselin välillä reaaliajassa ajo-olosuhteiden ja kuljettajan ajotavan mukaisesti.

S-versiossa on vakiona myös lukitustoiminto, jolla autolla voi ajaa pelkästään takavetoisena; muihin malleihin sen saa valinnaisvarusteena.

GT 63 S -versiossa on vakiovarusteena myös taka-akselin sähköinen tasauspyörästön lukko parhaan pidon takaamiseksi.

Tarkkuutta ja reagointikykyä suunnanmuutoksiin tuo V8-moottoristen mallien vakiovarusteisiin kuuluva aktiivinen takapyöräohjaus.

Sen saa lisävarusteena myös 6-sylinteriseen AMG GT Coupé -malliin.

Ajettaessa alle 100 kilometrin tuntinopeudella sähkömoottorien ohjaamat takapyörät osoittavat vastakkaiseen suuntaan etupyöriin nähden. Ratkaisu pienentää kääntösädettä.

Kun nopeus on alle 100 km/h takapyörät kääntyvät vastakkaiseen suuntaan etupyörien kanssa ja kun nopeus moottoritienopeuksiin järjestelmä kääntää kaikki renkaat samaan suuntaan parantaen takapyörien pitoa ja ajovakautta suurissa nopeuksissa.

Ensimmäiset autot ovat Suomessa alkusyksystä

Tekniset tiedot:

Mercedes-AMG GT Coupé 53 4Matic+    
Moottori                     3.0 l. rivi6    
Iskutilavuus               2999 cm3    
Teho                           320 kW (435 hv)/6100 rpm    
EQ Boost -lisäteho    16 kW (22 hv)    
Vääntö                       520 Nm/1800–5800 rpm    
EQ Boost -lisävääntö  250 Nm    
Ahtimet                      1 pakokaasuahdin, 1 sähköinen kompressori    
Vaihteisto                   AMG Speedshift , 9-v.TCT 9G    
Kytkin                        Momentinmuunnin    
Yhd. kulutus             9,1–9,4 l/100 km*    
CO2-päästöt (yhd.)   209–215 g/km    
Paino                         1970 kg**/2045 kg***    
Kiihtyvyys 0-100 km/h    4,5 s.    
Huippunopeus               285 km/h    

Mercedes-AMG GT Coupé 63 4Matic+    
Moottori                       4.0-l. V8    
Iskutilavuus                  3982 cm3    
Teho                              430 kW (585 hv)/5500–6500 rpm    
Vääntö                           800 Nm/2350–5000 rpm    
Ahtimet                         2 twin scroll-pakokaasuahdinta    
Vaihteisto                     AMG Speedshift , 9-v.MCT 9G    
Kytkin                           Monilevykytkin    
Yhd. kulutus                 11,0–11,2 l/100 km*    
CO2-päästöt (yhd.)    252–256 g/km*    
Paino                           2025 kg**/2100 kg***    
Kiihtyvyys 0-100 km/h    3,4 s.    
Huippunopeus               310 km/h    

Mercedes-AMG GT Coupé 63 S 4Matic+
Moottori                        4.0-l. V8
Iskutilavuus                 3982 cm3
Teho                              470 kW (639 hv)/5500–6500 rpm
Vääntö                          900 Nm/2500–4500 rpm
Ahtimet                         2 twin scroll-pakokaasuahdinta
Vaihteisto                      AMG Speedshift , 9-v.MCT 9G
Kytkin                           Monilevykytkin
Yhd. kulutus                11,2 l/100 km*
CO2-päästöt (yhd. )    256 g/km*
Paino                            2045 kg**/2120 kg***
Kiihtyvyys 0-100 km/h 3,2 s.
Huippunopeus            315 km/h

*NEDC-kulutussyklin mukaan

**Paino DIN-normin mukaan ilman kuljettajaa

***Paino EC-normin mukaan, sis. kuljettajan (75 kg)

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here