12.3.2018 16.35
Genevessä ajettiin ensimmäistä kertaa yleisön eteen Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé. Uusi coupé-mallin auto on ensimmäinen Affalterbachissa valmistettava neliovinen urheiluauto ja jatkaa omalla sarallaan suoraan SLS:n ja AMG GT -malliston tarinoita.
Uuden AMG GT Coupé-malliston muotoilun ominaispiirteitä ovat pitkä ja matala konepelti kahdella powerdome-korostuksella, tylppä Shark Nose -keula ja AMG-etusäleikkö.
Uusi AMG GT Coupé-malli tarjoaa laajan kirjon erilaisia varusteluvaihtoehtoja auton yksilöimiseksi.
Tavaratila on normaalikoossa 395 litraa, ja lisäksi lattian alla on 60 litran kokoinen lisäsäilytystila. Takaistuinten selkänojat taittamalla tavaratila laajenee 1324 litraan.
Kolme moottorivaihtoehtoa
Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé -mallistossa on kolme vaihtoehtoa: Mercedes-AMG GT 53 4Matic+, Mercedes-AMG GT 63 4Matic+ sekä Mercedes-AMG GT 63 S 4Matic+.
Mercedes-AMG GT 53 4Matic+ -mallissa hyödynnetään 3-litraisen rivi-6-moottorin tukena rinnakkaista EQ Boost 48 voltin sähköjärjestelmää, joka käyttää myös turboahtimen tukena toimivaa sähköistä kompressoriahdinta.
Hihnaton käynnistysgeneraattori antaa lyhyessä ajassa käyttöön 250 Nm lisää vääntöä ja 16 kW (22 hv) enemmän tehoa.
Lisäksi se mahdollistaa rullaamisen polttomoottori sammutettuna ja syöttää 48 voltin akkuun energiaa tehokkaasti toimivan energian talteenoton ansiosta.
Mercedes-AMG GT Coupé 63- ja 63 S-mallien 4-litraisessa V8-biturbomoottorin kaksi Twin Scroll- pakokaasuahdinta on sijoitettu sylinterilohkojen väliin ”hot inner V” -rakenteen mukaisesti.
Tämä takaa moottorin kompaktin koon ja ahtimien välittömän reagointikyvyn muuttuviin kuormitustilanteisiin.
Moottoreissa hyödynnetään myös AMG-sylinteriohjaustoimintoa: osakuormalla sylinterit 2,3,5 ja 8 deaktivoidaan kulutuksen vähentämiseksi. Comfort-ajotilassa deaktivointitoiminto on käytössä laajalla 1000-3250 minuuttikierroksen alueella.
Kuusi ajotilaa
Moottorivaihtoehdosta riippuen käytössä on jopa kuusi vaihtoehtoista ajotilaa: Slippery, Comfort, Sport, Sport +, Race sekä Individual.
Sähkömekaanisessa, nopeuden mukaan säätyvässä ja erittäin tarkassa ohjauksessa on niin ikään kolme tehostusvaihtoehtoa: Comfort, Sport sekä Sport+.
V8-moottorien tehoa välittää AMG Speedshift MCT 9G -automaattivaihteisto, ja käytössä ovat esimerkiksi Race Start -toiminto optimaalisen kiihdytyskyvyn varmistamiseksi.
6-sylinterisen moottorin yhteydessä käytetään AMG Speedshift TCT 9G -vaihteistoa. MCT tarkoittaa monilevykytkintä ja TCT puolestaan momentinmuunninta hyödyntävää tekniikkaa.
6-sylinterisessä mallissa on vakiona teräsjouset ja mukautuva vaimennus. 8-sylinterisissä malleissa käytetään AMG Ride Control+ -alustaa, jonka perustana on monikammioinen ilmajousitus.
Kaikki nelivetoisia
Kaikki uudet AMG GT -mallit on varustettu AMG Performance 4Matic+ -nelivedolla.
Sähkömekaaninen kytkin säätää tietokoneen ohjaamana voimanjakoa etu- ja taka-akselin välillä reaaliajassa ajo-olosuhteiden ja kuljettajan ajotavan mukaisesti.
S-versiossa on vakiona myös lukitustoiminto, jolla autolla voi ajaa pelkästään takavetoisena; muihin malleihin sen saa valinnaisvarusteena.
GT 63 S -versiossa on vakiovarusteena myös taka-akselin sähköinen tasauspyörästön lukko parhaan pidon takaamiseksi.
Tarkkuutta ja reagointikykyä suunnanmuutoksiin tuo V8-moottoristen mallien vakiovarusteisiin kuuluva aktiivinen takapyöräohjaus.
Sen saa lisävarusteena myös 6-sylinteriseen AMG GT Coupé -malliin.
Ajettaessa alle 100 kilometrin tuntinopeudella sähkömoottorien ohjaamat takapyörät osoittavat vastakkaiseen suuntaan etupyöriin nähden. Ratkaisu pienentää kääntösädettä.
Kun nopeus on alle 100 km/h takapyörät kääntyvät vastakkaiseen suuntaan etupyörien kanssa ja kun nopeus moottoritienopeuksiin järjestelmä kääntää kaikki renkaat samaan suuntaan parantaen takapyörien pitoa ja ajovakautta suurissa nopeuksissa.
Ensimmäiset autot ovat Suomessa alkusyksystä
Tekniset tiedot:
Mercedes-AMG GT Coupé 53 4Matic+
Moottori 3.0 l. rivi6
Iskutilavuus 2999 cm3
Teho 320 kW (435 hv)/6100 rpm
EQ Boost -lisäteho 16 kW (22 hv)
Vääntö 520 Nm/1800–5800 rpm
EQ Boost -lisävääntö 250 Nm
Ahtimet 1 pakokaasuahdin, 1 sähköinen kompressori
Vaihteisto AMG Speedshift , 9-v.TCT 9G
Kytkin Momentinmuunnin
Yhd. kulutus 9,1–9,4 l/100 km*
CO2-päästöt (yhd.) 209–215 g/km
Paino 1970 kg**/2045 kg***
Kiihtyvyys 0-100 km/h 4,5 s.
Huippunopeus 285 km/h
Mercedes-AMG GT Coupé 63 4Matic+
Moottori 4.0-l. V8
Iskutilavuus 3982 cm3
Teho 430 kW (585 hv)/5500–6500 rpm
Vääntö 800 Nm/2350–5000 rpm
Ahtimet 2 twin scroll-pakokaasuahdinta
Vaihteisto AMG Speedshift , 9-v.MCT 9G
Kytkin Monilevykytkin
Yhd. kulutus 11,0–11,2 l/100 km*
CO2-päästöt (yhd.) 252–256 g/km*
Paino 2025 kg**/2100 kg***
Kiihtyvyys 0-100 km/h 3,4 s.
Huippunopeus 310 km/h
Mercedes-AMG GT Coupé 63 S 4Matic+
Moottori 4.0-l. V8
Iskutilavuus 3982 cm3
Teho 470 kW (639 hv)/5500–6500 rpm
Vääntö 900 Nm/2500–4500 rpm
Ahtimet 2 twin scroll-pakokaasuahdinta
Vaihteisto AMG Speedshift , 9-v.MCT 9G
Kytkin Monilevykytkin
Yhd. kulutus 11,2 l/100 km*
CO2-päästöt (yhd. ) 256 g/km*
Paino 2045 kg**/2120 kg***
Kiihtyvyys 0-100 km/h 3,2 s.
Huippunopeus 315 km/h
*NEDC-kulutussyklin mukaan
**Paino DIN-normin mukaan ilman kuljettajaa
***Paino EC-normin mukaan, sis. kuljettajan (75 kg)