Mercedes-AMG astuu uuteen sähköiseen aikaan

Mercedes-AMG astuu uuteen sähköiseen aikaan EQS 53 4Matic+ -mallillaan. Se on lajissaan ensimmäinen AMG:n kehittämä täyssähköauto ja perustuu yhtiöön omaan AMG.EA-alustaratkaisuun. Uusi malli julkistettiin Münchenin IAA-näyttelyssä.

Tarjolla ovat sekä perusmall että AMG Dynamic Plus -paketilla ryyditetty erityisen suorituskykyinen versio.

Teholukemat kirjoitetaan vastaavasti 484 kW (658 hv) tai 560 kW (761 hv). Jälkimmäisessä varustetukseen kuuluu Race start -käynnistys erityisellä boost-toiminnolla.

Akun kapasiteetti on 107,8 kWh ja pikalatausteho 200 kW. Näin autoon voidaan nopeimmillaan ladata energiaa jopa 300 ajokilometrille vain 15 minuutissa.

Jarrutuksissa ja hidastuksissa saavutettava suurin rekuperaatioteho on jopa 300 kW. Akkutakuu on 10 vuotta/250 000 kilometriä.

EQS 53 4Matic+ on varustettu kahdella sähkömoottorilla, joista toinen on sijoitettu etu- ja toinen taka-akselille.

Etuakseli on nelipistejousitettu, taka-akselilla puolestaan on monipistejousitus.

Vakiovarusteena on AMG Ride Control+ -alusta eli ilmajousitus, johon on yhdistetty mukautuva ja sähköisesti ohjattu iskunvaimennus sekä taka-akseliohjaus. Alle 60 km/h nopeuksissa takapyörät kääntyvät eri suuntaan kuin etupyörät.

Jopa 9 asteen ohjauskulma helpottaa oleellisesti isokokoisen auton käsittelyä ja pienentää kääntösäteen kompaktimallien tasolle.

Mercedes-AMG:n sähköisen uutuusmallin ääni on erityisen tunnistettava, sillä sekä matkustamoon että auton ulkopuolelle voidaan kaiuttimien kautta luoda Authentic- tai Performance-henkinen äänimaailma.

Mercedes-AMG EQS 53 4Matic+ -mallin tekniset tiedot

Teho (AMG Dynamic Plus -varustepaketilla*) 484 kW/658 hv (560 kW/761 hv)
Vääntö *                                                   950 Nm (1020 Nm)
Kiihtyvyys 0–100 km/h *                            3,8 s (3,4 s)
Huippunopeus *                                         220 km/h (250 km/h)
Akku (WLTP)                                              107,8 kWh
Sisäinen laturi (vakio/valinnainen)               11/22 kW
DC-latausteho                                            200 kW
Kulutus (WLTP)                                           21,5–23,9 kWh/100 km
Toimintamatka (WLTP)                                526–580 km
Paino                                                          2655 kg
Cd-arvo                                                      0,23

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän