Mercedes-AMG GT 63 S E Performance: huipputehokas lataushybridi

Mercedes-AMG esittelee Münchenin IAA-näyttelyssä tehokkaan lataushybridin, GT 63 S E Performance -mallin.

Uusi neliovinen coupé-malli perustuu taka-akselille sijoitettuun 150 kW (204 hv) tehon tuottavaan sähkömoottoriin ja Mercedes-AMG:n itse kehittämään litium-ioniakkuun. Akun jatkuva teho on 70 kW ja hetkellinen huipputeho 150 kW.

F1-autojen tapaan akku on suunniteltu nopeaan energianvarastointiin ja luovutukseen. Sähköllä voi ajaa noin 12 kilometriä, mikä riittää liikkumiseen esimerkiksi asuinalueilla ja kaupunkien keskustoissa.

4-litraisen V8-biturbomoottorin ja sähkömoottorin yhteisteho on 620 kW (843 hv) ja kokonaisvääntö yli 1400 newtonmetriä.

Polttomoottorin sijoittaminen etuakselille ja sähköisen voimayksikön paikka taka-akselilla varmistaa Mercedes-Benzin tiedotteen mukaan autolle optimaalisen painonjakauman, parhaat mahdollisuudet vääntöominaisuuksien hyödyntämiseen sekä ensiluokkaisen ajomukavuuden ja -dynamiikan.

Vakiovarusteita ovat AMG Ride Control + -alusta, keraamiset AMG-komposiittijarrut sekä MBUX-multimediajärjestelmä.

AMG:n 400-volttisessa akussa hyödynnetään innovatiivista suorajäähdytystä. Jäähdytysneste kiertää kaikkien 560 akkukennon ympärillä ja jäähdyttää niitä yksitellen. Jäähdytysnesteen tilavuus on 14 litraa.

Sähköpumpun ylläpitämä nestekierto takaa, että akku säilyy koko ajan noin 45 asteen optimaalisessa käyttölämpötilassa.

Kompakti akku painaa vain 89 kiloa, ja törmäysturvallisuuden takaamiseksi se on ympäröity lujalla alumiinikehikolla.

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance -mallin tekniset tiedot

  • Teho                                  620 kW (843 hv)
  • Vääntö                              1010–1470 Nm
  • Polttomoottori                    4-litrainen V8 biturbo
  • Iskutilavuus                       3982 cm3
  • Polttomoottorin teho            470 kW (639 hv)/5500–6500 r/min
  • Polttomoottorin vääntö        900 Nm/2500–4500 r/min
  • Sähkömoottorin teho           150 kW (204 hv)
  • Sähkömoottorin vääntö         320 Nm
  • Vaihteisto                           AMG Speedshift MCT 9G
  • Kulutus (WLTP)                   8,6 l/100 km
  • CO2-päästöt                       196 g/km
  • Sähkönkulutus                    10,3 kWh/100 km
  • Akku                                   6,1 kWh
  • Toimintamatka sähköllä        12 km
  • Kiihtyvyys 0–100 km/h         2,9 s
  • Huippunopeus                        316 km/h

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän