Mercedes-AMG esittelee Münchenin IAA-näyttelyssä tehokkaan lataushybridin, GT 63 S E Performance -mallin.
Uusi neliovinen coupé-malli perustuu taka-akselille sijoitettuun 150 kW (204 hv) tehon tuottavaan sähkömoottoriin ja Mercedes-AMG:n itse kehittämään litium-ioniakkuun. Akun jatkuva teho on 70 kW ja hetkellinen huipputeho 150 kW.
F1-autojen tapaan akku on suunniteltu nopeaan energianvarastointiin ja luovutukseen. Sähköllä voi ajaa noin 12 kilometriä, mikä riittää liikkumiseen esimerkiksi asuinalueilla ja kaupunkien keskustoissa.
4-litraisen V8-biturbomoottorin ja sähkömoottorin yhteisteho on 620 kW (843 hv) ja kokonaisvääntö yli 1400 newtonmetriä.
Polttomoottorin sijoittaminen etuakselille ja sähköisen voimayksikön paikka taka-akselilla varmistaa Mercedes-Benzin tiedotteen mukaan autolle optimaalisen painonjakauman, parhaat mahdollisuudet vääntöominaisuuksien hyödyntämiseen sekä ensiluokkaisen ajomukavuuden ja -dynamiikan.
Vakiovarusteita ovat AMG Ride Control + -alusta, keraamiset AMG-komposiittijarrut sekä MBUX-multimediajärjestelmä.
AMG:n 400-volttisessa akussa hyödynnetään innovatiivista suorajäähdytystä. Jäähdytysneste kiertää kaikkien 560 akkukennon ympärillä ja jäähdyttää niitä yksitellen. Jäähdytysnesteen tilavuus on 14 litraa.
Sähköpumpun ylläpitämä nestekierto takaa, että akku säilyy koko ajan noin 45 asteen optimaalisessa käyttölämpötilassa.
Kompakti akku painaa vain 89 kiloa, ja törmäysturvallisuuden takaamiseksi se on ympäröity lujalla alumiinikehikolla.
Mercedes-AMG GT 63 S E Performance -mallin tekniset tiedot
- Teho 620 kW (843 hv)
- Vääntö 1010–1470 Nm
- Polttomoottori 4-litrainen V8 biturbo
- Iskutilavuus 3982 cm3
- Polttomoottorin teho 470 kW (639 hv)/5500–6500 r/min
- Polttomoottorin vääntö 900 Nm/2500–4500 r/min
- Sähkömoottorin teho 150 kW (204 hv)
- Sähkömoottorin vääntö 320 Nm
- Vaihteisto AMG Speedshift MCT 9G
- Kulutus (WLTP) 8,6 l/100 km
- CO2-päästöt 196 g/km
- Sähkönkulutus 10,3 kWh/100 km
- Akku 6,1 kWh
- Toimintamatka sähköllä 12 km
- Kiihtyvyys 0–100 km/h 2,9 s
- Huippunopeus 316 km/h
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //