Tällainen on Porschen uudistettu Panamera-mallisto

Porsche esitteli tänään uuden Panamera-malliston.

Tarjolla on perusversion lisäksi Panamera Turbo S, panamera GTS ja Panamera 4S E-Hybrid.

Kuva: Porsche.

Turbo S: nollasta sataan kilometriin tunnissa 3,1 sekunnissa

630 hv:n ja 820 Nm:n huippuarvojen ansiosta Panamera Turbo S tarjoaa 80 hv enemmän tehoa ja 50 Nm enemmän vääntöä kuin aikaisempi polttomoottorilla varustettu lippulaivaturbo.

Näillä luvuilla on erittäin suotuisa vaikutus suorituskykyyn: Sport Plus ‑ajotilassa Turbo S kiihtyy nollasta sataan kilometriin tunnissa vain 3,1 sekunnissa.

Weissachissa suunniteltu ja Zuffenhausenissa rakennettu tuttu nelilitrainen V8-kaksoisturbo on uudistettu kokonaisvaltaisesti tavalla, joka mahdollistaa peräti 315 km/h:n huippunopeuden.

Myös PASM-aktiivijousitus ja Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport) ‑kallistuksenvakautusjärjestelmä, johon sisältyy Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) ‑järjestelmä, on räätälöity ja optimoitu mallikohtaisesti, jotta moottorin valtava voima välittyy tiehen hallitusti ja suorituskyky kaarteissa on paras mahdollinen.

Uusi Panamera Turbo S on jo todistanut tinkimättömän suorituskykynsä Nürburgringin legendaarisella Nordschleifella: testikuljettaja Lars Kern selvitti maailman vaativimman 20,832 kilometrin ratakierroksen tarkalleen 7.29,81 minuutissa, joka on ”executive cars” ‑kategorian virallinen ennätysaika.

Kuva: Porsche.

Panamera GTS: Lisää sporttisuutta ja mukavuutta optimoitujen alustajärjestelmien ansiosta

Uuden Panamera GTS:n V8-kaksoisturbo on optimoitu erityisesti tehontuottoa silmällä pitäen. Moottori kehittää tehoa nyt 480 hv (20 hv enemmän kuin aikaisemmassa mallissa) ja vääntää vahvimmillaan 620 newtonmetriä.

Vapaasti hengittävällä moottorilla varustetun klassisen urheiluauton tapaan tehontuotto kasvaa tasaisesti kierrosten noustessa kohti punaista aluetta. Myös perinteinen V8-äänimaailma on entistäkin vaikuttavampi – kiitos uuden sporttipakosarjan, joka on varustettu epäsymmetrisesti sijoitetuilla takaäänenvaimentimilla.

Uudet Panamera ja Panamera 4 on nyt varustettu 2,9-litraisella V6-kaksoisturbomoottorilla kaikilla markkina-alueilla. 330-hevosvoimaisen ja 450 newtonmetriä vääntävän voimanlähteen suorituskyky on pysynyt ennallaan edellisestä sukupolvesta.

Alusta- ja ohjausjärjestelmiä on säädetty sporttisempaan, mutta myös mukavampaan suuntaan kaikissa uusissa Panamera-malleissa. Jotkin järjestelmistä ovat täysin uusia. Esimerkiksi uusitun PASM-aktiivijousituksen vaimennusmukavuus on parantunut huomattavasti, ja elektroninen PDCC Sport ‑kallistuksenvakautusjärjestelmä lisää korin vakautta. Myös ohjausjärjestelmä ja renkaat on uudistettu.

Kuva: Porsche.

4S E-Hybrid – 17,9 kWh:n akku ja toimintamatka sähköllä jopa 54 km

Panamera 4S E-Hybridin myötä Porsche esittelee myös uuden suorituskykyisen plug-in-hybridimallin.

136 hv:n sähkömoottorista, 8-vaihteisesta PDK-kaksoiskytkinvaihteistosta ja 2,9-litraisesta 440 hv:n V6-kaksoisturbomoottorista muodostuva voimalinja kehittää 560 hv:n kokonaistehon ja 750 Nm:n yhteisväännön.

Vakiovarusteena olevan Sport Chrono ‑paketin myötävaikutuksella hybridin kiihdytys nollasta sataan kilometriin tunnissa kestää vain 3,7 sekuntia. Huippunopeus on 298 km/h.

Optimoitujen kennojen ansiosta akun bruttokapasiteetti on kasvanut aikaisempien hybridimallien 14,1 kWh:sta 17,9 kilowattituntiin, ja ajotilat on optimoitu entistä taloudellisempaa energiankulutusta silmällä pitäen. 4S E-Hybridin toimintamatka pelkällä sähköllä on jopa 54 km WLTP EAER City ‑kaupunkiajosyklin mukaan.

Kuva: Porsche.

Sport Design -etuosa vakiona

Valitun voimanlähteen mukaan uudet Panamera-mallit ovat saatavissa paitsi urheilusedanina, myös Sport Turismo ‑versiona tai pidennetyn akselivälin Executive-korimallina. Kaikissa versioissa on nyt vakiona ennen lisävarusteisiin kuulunut Sport Design ‑etuosa, jossa on näyttävät ilmanottosäleiköt, isot jäähdytysaukot sivuilla ja yhteen palkkiin sijoitetut etuvalomoduulit.

Panamera Turbo S:n täysin uusi keula erottuu edukseen vieläkin suurempien sivuilma-aukkojen ja uusien korinväristen, auton leveyttä korostavien muotoiluelementtien ansiosta. Turbo-versioille luonteenomaisten kaksoisetuvalojen umpiot on sijoitettu nyt paljon kauemmaksi toisistaan.

Perän uudistettu valonauha mukautuu saumattomasti tavaratilan kannen muotoihin yhdistäen uusiksi muotoillut LED-valoumpiot toisiinsa. GTS-malleissa on vakiona uudet tummennetut Exclusive Design ‑takavaloumpiot ja dynaaminen tervetulo- ja saattovalotoiminto. Vannevalikoimaan on lisätty uudet 20- ja 21-tuumaiset vaihtoehdot, joten saatavissa on nyt yhteensä kymmenen eri vannemallia.

Kuva: Porsche.

Kattavat yhteydet ja kuljettajaa avustavat järjestelmät

Porsche Communication Management (PCM) ‑järjestelmässä on runsaasti digitaalisia lisätoimintoja ja -palveluja, kuten Voice Pilot ‑online-puheohjaus.

Risk Radar ‑järjestelmä antaa ajan tasalla olevia tietoja tieolosuhteista ja mahdollisista vaaroista, ja Apple CarPlayn kaltaiset huippupalvelut takaavat hyvät yhteydet.

Panamerassa on myös kattava valikoima innovatiivisia kuljettajaa avustavia järjestelmiä, kuten kaistanpitoavustin liikennemerkkien tunnistuksella, joka on nyt vakiovaruste, Porsche InnoDrive -järjestelmä, johon on integroitu mukautuva vakionopeudensäädin, pimeänäköavustin, kaistanvaihtoavustin, led-matriisiajovalot PDLS Plus ‑järjestelmällä, pysäköintiavustinjärjestelmä ja tuulilasinäyttö.

Hinnat

Uuden Panameran tilauskirjat on jo avattu, ja Suomen Porsche Centereihin uutuusmalli saapuu lokakuun puolessavälissä.

Panamera Turbo S -mallit: hinta alkaen 333 713 €

Panamera GTS -mallit: hinta alkaen 247 681 €

Panamera 4S E-Hybrid -mallit: hinta alkaen 141 579 €

Panamera 4 -mallit: hinta alkaen 157 824 €

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

1 KOMMENTTI

  1. Eräs lukijoistamme kommentoi juttua seuraavasti:

    Jutussanne kerrotaan V8:n äänimaailmasta ja sen selityksenä erikoispakosarjasta, johon on liitetty epäsymmetrisesti takaäänenvaimentimet. Kyseessä lienee käännösvirhe, jonka tekijä ei tunne auton rakennetta.

    Pakosarja on moottorin ja pakoputkiston välissä. Pakoputkisto koostuu katalysaattorista ja äänenvaimentimista (keski- ja takavaimennin) sekä niiden välissä olevista putkista.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän