Porschelta erittäin tehokas Panamera — 700 hv ja 870 Nm

Porsche laajentaa Panamera-valikoimaansa uusilla malleilla, joista yksi on malliston ehdoton lippulaiva, Panamera Turbo S E-Hybrid.

Uutuusmallin 700 hv:n kokonaistehon ja 870 newtonmetrin väännön kehittävä voimalinja muodostuu nelilitraisesta 571 hv:n V8-kaksoisturbomoottorista ja 136-hevosvoimaisesta sähkömoottorista, todetaan Porschen tiedotteessa.

Panamera-malliston tehokkaimman auton toimintamatka pelkällä sähköllä on pidentynyt 30 prosentilla aikaisemmasta sukupolvesta uuden 17,9 kWh:n akun ja optimoitujen ajotilojen ansiosta.

Sama pätee uuteen Panamera 4 E-Hybridiin, jonka 2,9-litrainen 330 hv:n V6-kaksoisturbo tuottaa yhdessä sähkömoottorin kanssa 462 hv:n kokonaistehon.

Panamera-malliston täydentää 440-hevosvoimainen 4S, joka on hybridimallien tavoin hyötynyt uuteen mallisukupolveen tehdyistä alustan, muotoilun, varustelun ja tietoviihdetoimintojen parannuksista.

Kuva: Porsche.

Hybriditrio kulkee nyt pidemmälle pelkällä sähköllä

Äskettäin lanseeratun 560-hevosvoimaisen Panamera 4S E-Hybridin myötä Porschella on nyt ensimmäistä kertaa tarjolla kolme Panamera-plug-in-hybridimallia, jotka kaikki ovat saatavissa kolmena eri korivarianttina – urheilusedanina, pidennetyn akselivälin Executive-korimallina ja Sport Turismo -versiona.

Panamera-hybridien voimansiirtoarkkitehtuurin ytimessä on kahdeksanvaihteiseen PDK-kaksoiskytkinvaihteistoon integroitu sähkömoottori, joka tuottaa tehoa 136 hv, vääntää vahvimmillaan 400 newtonmetriä ja takaa erinomaisen suorituskyvyn kaikkien polttomoottorivaihtoehtojen yhteydessä.

Vakiovarusteluun kuuluvalla Sport Chrono -paketilla ja nelilitraisella V8-kaksoisturbomoottorilla varustettu uusi Panamera Turbo S E-Hybrid kiihtyy nollasta sataan kilometriin tunnissa vain 3,2 sekunnissa – 0,2 sekuntia nopeammin kuin aikaisempi malli – ja saavuttaa 315 km/h:n huippunopeuden, mikä merkitsee 5 km/h:n lisäystä entiseen.

Panamera 4 E-Hybridin kiihtyvyys 0–100 km/h on 4,4 sekuntia (0,2 sekuntia nopeampi kuin aikaisemmassa mallissa) ja huippunopeus 280 km/h (+ 2 km/h).

Kuva: Porsche.

Toimintamatka sähköllä yli 50 km

Optimoitujen kennojen ansiosta hybridiakun bruttokapasiteetti on kasvanut aikaisempien hybridimallien 14,1 kWh:sta 17,9 kilowattituntiin, ja ajotilat on optimoitu entistä taloudellisempaa energiankulutusta silmällä pitäen.

Uuden Panamera Turbo S E‑Hybridin toimintamatka pelkällä sähköllä on WLTP EAER City -kaupunkiajosyklin mukaan jopa 50 km, kun taas Panamera 4 E-Hybridillä voidaan ajaa saman testisyklin mukaan 56 km täysin ilman paikallispäästöjä.

Porschen plug-in-hybridimallit on kätevintä ladata kotona joko tavallisesta kotitalouspistorasiasta tai voimavirtapistorasiasta. Vakiovarusteena olevan Porsche Mobile Charger ‑latauslaitteen avulla voidaan saavuttaa mallikohtaisesti jopa 7,2 kW:n latauskapasiteetti. Myös lataaminen julkisesta latauspisteestä on mahdollista Mode 3 ‑tyypin kaapelin välityksellä.

Kuva: Porsche.

Paremmat yhteydet

Uusi Panamera 4S, jonka voimanlähteenä on tuttu 2,9-litrainen ja 440-hevosvoimainen V6-kaksoisturbo, kiihtyy Sport Chrono ‑paketilla varustettuna nollasta sataan kilometriin tunnissa 4,1 sekunnissa (0,1 sekuntia entistä ripeämmin). Huippunopeus on 295 km/h, eli 6 km/h suurempi kuin aikaisemmin.

Uudessa 4S-mallissa on kaikki viimeisimmän mallipäivityksen optimoidut ominaisuudet ja vakiona aikaisemmin lisävarusteluun kuulunut Sport Design -keula, jossa on ilmanottosäleiköt, isot jäähdytysaukot sivuilla ja yhteen palkkiin sijoitetut etuvaloumpiot.

Panamera Turbo S E-Hybridin uudelleen muotoiltu etuosa erottuu edukseen C-kirjaimen muotoisten Turbo-etuvalomoduulien ja vieläkin suurempien ilmanottoaukkojen ansiosta.

Perän uudistettu valonauha mukautuu saumattomasti tavaratilan kannen muotoihin. Lisävarusteisiin kuuluvat muun muassa tummennetut Exclusive Design -takavalomoduulit, dynaaminen tervetulo- ja saattovalotoiminto, kolme uutta 20- ja 21-tuumaista vannevarianttia ja kaksi uutta koriväriä (Cherry Metallic ja Truffle Brown Metallic).

Porsche Communication Management (PCM) ‑järjestelmässä on entistä suurempi näytön resoluutio sekä runsaasti digitaalisia lisätoimintoja ja -palveluja, kuten Voice Pilot ‑online-puheohjaus.

Risk Radar -järjestelmä antaa tietoja tieolosuhteista ja mahdollisista vaaroista, ja Apple CarPlayn kaltaiset palvelut takaavat yhteydet.

Enemmän suorituskykyä

Alusta- ja ohjausjärjestelmiä on säädetty sporttisempaan ja mukavampaan suuntaan kaikissa uusissa Panamera-malleissa.

Uuden sukupolven ohjausjärjestelmät ja uudet renkaat takaavat entistä paremman sivuttaisdynamiikan ja ohjaustarkkuuden.

Katso tästä muita Panamera-juttuja.

Panamera Turbo S E-Hybrid ‑lippulaivamallissa on vakiovarusteena kaikki Porschen tällä hetkellä saatavissa olevat alusta- ja ohjausjärjestelmät, kuten Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) ‑toiminnolla varustettu elektroninen PDCC Sport ‑kallistuksenvakautusjärjestelmä, takapyöräohjaus, Power Steering Plus ‑ohjaustehostin ja hiilikuitukeraamiset Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) ‑jarrut.

Uusien Porsche Panamera -mallien tilauskirjat on jo avattu, ja jälleenmyyntiliikkeisiin ne saadaan joulukuussa. Kotimaan hinnat sekä WLTP-kulutus ja -päästötiedot julkaistaan Porsche.fi-verkkosivuilla lähipäivinä.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

 

1 KOMMENTTI

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here