Tällainen on Hyundain ensimmäinen vetykäyttöinen SUV

12.7.2018 13.59

Genevessä julkistettu vetykäyttöinen Hyundai Nexo on nyt esitelty laajemmin.

Auto on Hyundain tiedotteen mukaan Hyundain kasvavan ekomalliston teknologinen lippulaiva.

Hyundai Motor kutsuu uutuutta FUV:ksi (Future Utility Vehicle), koska siinä yhdistyvät SUV:n käytännöllisyys, edistyksellinen teknologia, ja kattavat kuljettajaa avustavat järjestelmät.

Uuden Nexon toimintamatka yhdellä tankkauksella on Hyundain tiedotteen mukaan lähes 700 km (WLTP-mittaustapa).

Toimintamatka on kilpailukykyinen myös verratessa perinteisiin polttomoottoriautoihin ja mahdollistaa pitkien matkojen taittamisen vaivattomasti.

Toisen sukupolven polttokennoauto

Nexo edustaa Hyundai Motorin polttokennokäyttöisten autojen toista sukupolvea, joka tulee markkinoille Euroopassa vuoden 2018 puolivälin jälkeen.

Hyundai Motor on kehittänyt teknologiaa kattavasti uudella polttokennojärjestelmällä.

Uuden sukupolven polttokennoautossa muun muassa hapen virtausta polttokennolaitteistoon on saatu tehostettua ja tankkausaikaa lyhennettyä.

Hyundai ix35 Fuel Cell -mallillaan Hyundai Motor oli ensimmäinen polttokennoautojen sarjavalmistuksen aloittanut autonvalmistaja.

Uusi Nexo on Euroopan markkinoilla seuraava malli, joka kuuluu Hyundain ekostrategiaan esitellä 18 uutta ympäristöystävällistä automallia vuoteen 2025 mennessä.

Strategiallaan Hyundai haluaa vauhdittaa vähäpäästöisten ja päästöttömien ajoneuvojen kehitystä.

Ovien muotoihin upotetut kahvat

Hyundaille ominaista Cascading Grille -etusäleikköä on levennetty voimanlähteen ilmansaannin tehostamiseksi.

Nexo on ensimmäinen Hyundai, joka on varustettu ovien muotoihin upotetuilla kahvoilla. Ratkaisu parantaa Hyundain mukaan ilman virtausta auton ohi.

Kuljettajan valinnan mukaan joko kaikkien ovien tai vain kuljettajan oven kahva työntyy ylös ovipaneelista automaattisesti.

Kahvat vetäytyvät taas oven sisään viiden sekunnin kuluttua auton käynnistämisestä tai kun liikkeelle lähtevän auton nopeus ylittää 3 km/h.

Auton mustassa kojelaudassa on kaksi kookasta näyttöä

Navigointijärjestelmän näytön koko on huimat 12,3 tuumaa, ja pienempikin ruutu on seitsemän tuuman kokoinen.

Tämä vasemmanpuoleinen näyttö antaa kuljettajalle tietoa muun muassa nopeudesta, polttoaineen määrästä ja ajon taloudellisuudesta.

Kookkaammassa ruudussa on näytönjakotoiminto sekä uudistettu kotinäkymä navigaattorin, yhdistettävien älylaitteiden ja viihde- sekä tietojärjestelmien toimintojen hallintaan.

Nexossa on elektroninen yhteys vaihteenvalitsimesta voimalinjaan. Tämän ansiosta konsolin alle jää runsaasti tilaa henkilökohtaisille tavaroille.

Perinteisiä painikkeita käytetään esimerkiksi ajotilan ja -suunnan valintaan sekä ilmastointilaitteen ja navigaattorin hallintaan.

Keskikonsolin alapuolelle sijoitetussa kookkaassa säilytyslokerossa on kaksi usb-porttia ja mahdollisuus mobiililaitteen langattomaan lataukseen.

Maailman ensimmäinen kolmen yhdistetyn vetytankin järjestelmä ja tankkien kompakti koko mahdollistavat tehokkaan tilankäytön.

Sen lisäksi Nexon akseliväli on 150 mm pidempi kuin ix35 Fuel Cell -mallissa.

Tavaratilan koko on 461 litraa (VDA), ja tilan lattia on täysin tasainen.

Suunnittelussa on huomioitu ilmanvastuksen minimoiminen

Autossa on useita aerodynaamisuutta lisääviä piirteitä, jotka on huomaamattomasti sulautettu korin linjoihin niin auton keulassa, kyljissä kuin perässäkin.

Linjakkuutta lisäävät myös ilmanvirtausta vähentävä pyörän kaarien muotoilu, sisään vetäytyvät ovenkahvat, pohjan panelointi sekä D-pilareiden kookkaat ilmakanavat. Näillä auton ilmanvastuskerroin on painettu arvoon 0,329.

Keulan laajan ilmanottoaukon ja auton takaosassa olevien pienempien ilmakanavien kautta ulkoilman happi saadaan vietyä tehokkaasti polttokennolle, jossa siitä muodostuu tankeista saatavan vedyn kanssa sähköä autoa liikuttamaan.

Hyundai Nexon suunnittelussa hyödynnettiin uutta ajoneuvoarkkitehtuuria, jonka tulokset näkyvät monin tavoin. Hyundain mukaan auto on kevyempi, akusto on sijoitettu älykkäästi tavaratilan kupeeseen ja polttokennojärjestelmää on kehitetty entisestään.

Nexo on täysin päästötön ajoneuvo jokapäiväiseen käyttöön.

Polttokennojärjestelmä on aiempaa kevyempi ja sijoitettu autoon kekseliäämmin. Voimalinja kehittää 120 kilowatin (163 hv) maksimitehon ja 395 newtonmetrin väännön.

 

Niiden turvin Nexo kiihtyy paikaltaan 100 km/h-nopeuteen vain 9,2 sekunnissa ja saavuttaa luokkansa parhaan huippunopeuden 179 km/h.

Ympäristöystävällinen polttokennojärjestelmä käyttää vetyä edeltäjiään tehokkaammin. Sen ansiosta uuden Nexon toimintamatkaksi yhdellä tankkauksella arvioidaan lähes 700 km (WLTP-mittaustapa).

Luku on parempi kuin millään muulla polttokenno- tai akkusähköautolla.

Toimintamatka on täysin vertailukelpoinen perinteisiin polttomoottoriautoihin, ja sen ansiosta pitkienkin matkojen taittaminen sujuu vaivattomasti.

Tankaaminen kestää enintään 5 minuuttia

Uutta kehitystyötä edustava auton perusrakenne sisältää kolme samanlaista vetytankkia. Jokaiseen niistä mahtuu 52,2 litraa vetyä.

Suuresta polttoainemäärästä huolimatta uuden Nexon tankkaaminen kestää vain viisi minuuttia.

Hyundai Nexo on suunniteltu toimimaan myös äärimmäisissä olosuhteissa, ja auton kylmäkäynnistys sujuukin jopa lämpötilan ollessa ‒30°C.

Autonomista ajamista maailman pisimmällä testiajolla Koreassa

Hyundai Nexo -polttokennoautolla ajettiin taannoin 190 kilometrin testimatka Soulista Pyeongchangiin.

Matka suoritettiin nelostason automaatiolla, mikä tarkoittaa, että ajoneuvo vastaa ajamisesta suurelta osin itsenäisesti.

Tämä oli pisin tähänastinen näin kattavalla automaatiolla toteutettu testiajo. Nexo ajoi testissä 100–110 km/h -nopeudella, liittyi itsenäisesti valtatien liikennevirtaan, vaihtoi kaistaa, ohitti muita autoja ja ajoi tietulliasemien läpi – kaikki onnistuneesti.

Testissä oli kolme Nexoa, jotka oli varustettu kansainvälisen SAE-luokituksen mukaan nelostason automaatiolla sekä 5G-tiedonsiirtoyhteyksillä.

Nämä testiautot ovat tulevaisuuden ajoneuvoja, joiden avulla Hyundai on jälleen askelta lähempänä täysin autonomisesti ajavien autojen tuomista kaikkien ulottuville.

Polttokennoautot puhdistavat ilmaa kulkiessaan

Polttokennoautoja ja sähköverkosta ladattavia sähköautoja yhdistää ympäristöystävällisyys: ne eivät tuota pienhiukkasia – itse asiassa polttokennoautot jopa puhdistavat ilmaa kulkiessaan.

Nexo vähentää ilmasta pienhiukkasia saman verran kuin kaksi tavallista dieselautoa tuottaa niitä.

Tehokas, kestävä ja korkealuokkainen suodatin neutraloi jopa 99,9 prosenttia Nexon voimalinjan läpi virtaavassa ilmassa olevista hiukkasista.

Kojelaudassa olevalta näytöltä voi seurata, miten paljon ajaminen on auttanut ympäristön ilmanlaadun parantamisessa.

Uusi kuljettajaa avustava järjestelmä

Uusi kehittynyt kuljettajaa avustava järjestelmä (ADAS) edistää Nexossa Hyundain valmiutta autonomiseen ajamiseen.

Tämä uudenaikainen järjestelmä liittää tulevaisuuden teknologiat ja laajenevat liikkumisen haasteet toimivaksi kokonaisuudeksi.

Katvealueen monitorointi

Hyundain kehittämä katvealueen seuranta eli Blind-spot View Monitor (BVM) edustaa aivan uutta tekniikkaa autoalalla. Kaistaa vaihtaessaan kuljettaja näkee kojelaudan näytöstä auton sivuilla ja takana olevat alueet, jotka jäävät piiloon perinteiseltä taustapeililtä.

 

Järjestelmä käyttää laajan kuvakulman tarjoavia kameroita, joiden avulla kuljettaja voi tehokkaammin tarkkailla ympäristöään esimerkiksi sateella, pimeässä ja muuten haastavissa oloissa. Hyundai on ensimmäinen autonvalmistaja, jossa kuljettaja näkee videokuvaa auton kummaltakin puolelta.

Kaistallapysymisavustin ja moottoritieajoavustin

Kaistallapysymisavustin eli Lane Following Assist (LFA) on upouutta Hyundai-teknologiaa, joka nähdään ensimmäiseksi Nexossa. LFA säätää ohjausta automaattisesti auttaakseen kuljettajaa pitämään auton ajokaistan keskellä.

 

Järjestelmä toimii liikkeellelähdöstä jopa 145 km/h -nopeuteen sekä valtateillä että muilla asutuskeskusten välisillä tieosuuksilla.

 

Kun LFA toimii yhdessä Hyundain moottoritieajoavustimen eli Highway Driving Assistin (HDA) kanssa, kokonaisuus käyttää muun muassa auton paikannusta ja karttadataa, jolloin auto voi liikkua autonomisesti valtateillä. Kuljettaja voi näin tehdä pitkiäkin matkoja entistä turvallisemmin ja vaivattomammin.

Autonomista teknologiaa: Kauko-ohjattu älykäs pysäköintiavustin

Kauko-ohjattu älykäs pysäköintiavustin eli RSPA tekee pysäköinnistä todella helppoa. Vain napin painalluksella kuljettaja voi käskeä Nexon pysäköimään itse itsensä – ilman että kuljettaja edes on auton sisällä.

 

RSPA kykenee pysäköimään auton sekä jono- että rivityyppiselle pysäköintialueelle. Avustin on suunniteltu erityisesti kapeita tai muuten ahtaita pysäköintiruutuja varten, ja sen avulla kuljettaja voi hoitaa pysäköinnin huoletta ja tarkasti.

Hyundai SmartSense: Aktiivisen turvallisuuden korkein taso

Edellä kuvaillut LDA, HDA ja RSPA ovat kolme peräti yhdeksästä Nexoon integroidusta ADAS-järjestelmästä. Tulevaisuuden hyötyajoneuvo eli FUV sisältää viimeisintä Hyundain SmartSense-turvallisuus- ja avustintekniikkaa, joka täyttää tiukimmatkin eurooppalaiset vaatimukset.

 

Kokonaisuus sisältää etutörmäysvaroittimen, etutörmäykseneston avustimen jalankulkijan havaitsemistoiminnolla, kaistallapitämisavustimen (vakiovaruste), kaukovaloautomatiikan, valokuviota auton nopeuden ja ohjauspyörän asennon mukaan säätävän staattisen lähivaloautomatiikan, kuljettajan huomiokykyvaroittimen (vakiovaruste), katvealueen törmäysvaroittimen sekä takana kulkevan risteävän liikenteen törmäysvaroittimen (valinnaisvaruste).

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here