Tällainen on Citroenin kehittämä uudenlainen jousitus

Autotoday
19.4.2017 14.25

Shanghain autonäyttelyssä julkistettu Citroën C5 Aircross on varustettu täysin uudella jousitusjärjestelmällä.

Citroënin Progressive Hydraulic Cushions -jousituksessa iskunvaimentimiin on lisätty kaksi hydraulista elementtiä, joilla saadaan aikaan progressiivinen vaimennus sekä sisään- että ulosjoustossa.

Kyse on Citroënin omasta keksinnöstä, joka tullaan ottamaan käyttöön tulevaisuuden Citroën-mallistossa.

Jousituksen toimintatapa on yksinkertainen. Kun perinteinen jousitus muodostuu iskunvaimentimista, jousista ja pohjaanlyöntikumista, on Progressive Hydraulic Cushions -jousituksessa kaksi hydraulista elementtiä, jotka on sijoitettu iskuvaimentimen sisään. Lisäksi järjestelmän kuuluvat kierrejouset.

Jousitus toimii kaksivaiheisesti

Kun sisään- ja ulosjousto on vähäistä eli ajetaan verrattain tasaisella tienpinnalla, jouset ja iskunvaimennin vaimentavat pystysuuntaisia liikkeitä, hydrauliset vaimennin elementit eivät tässä tilanteessa osallistu vaimennustapahtumaan.

Mutta näiden olemassaolo mahdollistaa suuremman jousituksen liikkumisvaran sisään ja ulosjoustossa, mikä aikaansaa ”lentävän maton” vaikutelman, ikään kuin auto leijailisi epätasaisuuksien yläpuolella, todetaan Citroënin tiedotteessa.

Kun sisään- ja ulosjousto on voimakasta, jouset ja iskunvaimennus toimivat yhteistyössä hydraulisten vaimenninelementtien kanssa hidastaen liikettä progressiivisesti. Jousituksen pohjaaminen ei siis ole mahdollista, mikä saattaa käydä perinteisen jousituksen ollessa kyseessä.

Edellinen artikkeliUunituoreet kuvat: Tältä näyttää syksyllä tuleva Opel Grandland X
Seuraava artikkeliTurussa mopo- ja piikkimiitit järjestetään hallitusti

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here