Syksyllä Suomeen saapuvan Mercedes-Benzin EQC-sähköauton hinta on julkistettu

Mercedes-Benz EQC. Kuva: Daimler.

EQC on ensimmäinen EQ-malliston täyssähköinen auto, jonka Mercedes-Benz lanseeraa uuden tuoteperheen alle. Siinä on täysin uusi voimansiirtojärjestelmä, jossa on kompaktit sähköiset voimalinjat kummallakin akselilla. Ne antavat EQC:lle nelivetoisen auton ajo-ominaisuudet.

Energiankulutuksen vähentämiseksi ja toisaalta dynaamisuuden parantamiseksi akseleiden sähköiset voimalinjat ovat erilaiset: etuakselin sähkömoottori on optimoitu mahdollisimman taloudelliseksi alhaisella ja keskikovalla kuormituksella ajettaessa, kun taas taka-akselin sähkömoottori määrittää sen, miten dynaaminen auton ajettavuus suuremmalla kuormituksella on.

Yhdessä nämä sähkömoottorit tuottavat 300 kW:n tehon ja 760 Nm:n maksimiväännön.

Matkustamon matala äänitaso on Mercedes-Benzin mukaan varmistettu lukuisilla toimenpiteillä. EQC:ssa akkuyksiköt on eristetty kumisovitteilla paikoista, joissa akkupaketit koskettavat kotelojaan ja joissa kotelot edelleen kiinnittyvät auton runkoon. Tehokasta eristystä täydentävät monet äänenvaimennustoimenpiteet.

Auto saa energiansa litiumioniakulta, jonka hyödynnettävissä oleva energiasisältö on 80 kWh.

Sähköautojen energiankulutus ja toimintamatka riippuu hyvin paljon ajotavasta. EQC tukee kuljettajaa viiden ajo-ohjelman avulla, joista jokainen on eri luonteinen: Comfort, Eco, Max Range, Sport ja yksilöllisesti sovitettavissa oleva ajo-ohjelma.

Taloudellisuutta painottavissa ajo-ohjelmissa tuntopalautteen antava kaasupoljin on tärkeässä asemassa, sillä se antaa kuljettajalle vinkkejä energian säästämiseen. Kuljettaja pystyy myös vaikuttamaan energian talteenoton tasoon ohjauspyörän takana sijaitsevien vaihdesiivekkeiden avulla.

ECO-avustinjärjestelmä antaa kuljettajalle mittavaa tukea ennakoivaan ajoon: järjestelmä kehottaa kuljettajaa hellittämään jalkaa kaasupolkimelta aina, kun se on sopivaa, vaikkapa kun auto lähestyy alempaa nopeusrajoitusaluetta.

Lisäksi järjestelmä sisältää rullaustoiminnon sekä erityisen mahdollisuuden säädellä energian talteenottoa. Järjestelmä käyttää hyväkseen navigointitietoja, liikennemerkkien tunnistusta ja älykkäiltä turvallisuusavustinjärjestelmiltä (tutka ja stereokamera) saatuja verkotettuja tietoja.

Kuva: Daimler.

Maksimi latausteho on 110 kW

EQC:ssa on vakiovarusteena vesijäähdytteinen OBC-latauslaite, jonka kapasiteetti on 7,4 kW. Näin ollen se soveltuu lataamiseen vaihtovirralla kotitalouspistorasioista tai julkisilta latausasemilta.

Lataaminen Mercedes-Benz Wallbox -kotilatausasemasta on jopa neljä kertaa nopeampaa kuin lataaminen kotitalouspistorasiasta.

Kaikkein nopeimmin lataaminen hoituu silti tasavirralla ladattaessa – joka on EQC:ssa vakiovarusteinen latausmahdollisuus – esimerkiksi CCS-latausliittimen (Eurooppa Yhdysvallat) sekä CHAdeMO-latausliittimen (Japani) tai GB/T-latausliittimen (Kiina) avulla.

Varaustilasta (SoC; status of charge) riippuen EQC voidaan ladata jopa 110 kW:n teholla soveltuvasta latausasemasta.

Noin 40 minuutissa akku voidaan ladata 10 – 80 prosenttiin varaustilasta.

Kuva: Daimler.

MBUX-multimediajärjestelmän EQC-autolle ominaiset toiminnat

EQC:ssa on multimediajärjestelmä MBUX – Mercedes-Benz User Experience – jossa on lukuisia EQ-autolle ominaisia toimintoja kuten toimintamatkan, varaustilan ja energiavirtauksen näytöt. MBUX:n avulla voidaan ohjata esimerkiksi EQ-optimoitua navigointia, ajo-ohjelmia, latausvirtaa ja liikkeellelähtöaikoja sekä muuttaa näiden asetuksia.

Älykkäät palvelut: rentoutunutta matkantekoa lähtöhetkestä määränpäähän saakka

EQ ja kattavat Mercedes me -palvelut yhdessä luovat mainiot edellytykset nykypäivän ja myös tulevaisuuden sähköautoiluun. Tärkeimmät uudet palvelut ja toiminnot, joiden on suunniteltu olevan tarjolla EQC:n ensiesittelyhetkellä, ovat:

  • Esi-ilmastointi: Se varmistaa, että auton sisätila on valmiiksi halutun lämpöinen liikkeelle lähdettäessä. Automatiikan voi ohjelmoida suoraan MBUX-käyttöjärjestelmällä tai Mercedes me -sovelluksen avulla mobiililaitteella. Tämä on edistyksellinen järjestelmä, jossa lämpöpumppu ja sähkötoimiset lämmitystehostimet lämmittävät tai jäähdyttävät sisätilan haluttuun lämpötilaan jo valmiiksi.
  • EQ-optimoitu navigointi perustaa laskelmansa aina nopeimpaan reittiin ottamalla huomioon kulloinkin lyhyimmän latausajan. Reittisuunnittelu reagoi dynaamisesti muutoksiin ja se voidaan laatia joko autossa tai auton ulkopuolella (vaikkapa Mercedes me -sovelluksella).

Aktiivinen ja passiivinen turvallisuus

EQC on varustettu tuoreimman sukupolven Mercedes-Benz-ajoavustinjärjestelmillä. Vakiovarusteita ovat aktiivinen hätäjarrutusassistentti, liikennemerkkiavustin, aktiviinen kaistavahti ja pysäköintiavustin. Valinnaisen ajoavustinpaketin myötä EQC kykenee ajamaan tietyissä olosuhteissa autonomisesti rajoitetun ajan.

EQC täyttää luonnollisesti myös passiivisen turvallisuuden tiukimmat vaatimukset: törmäystestiohjelmien lisäksi Mercedes-Benz soveltaa myös muita, erityisen tiukkoja turvallisuusstandardeja akkuun ja kaikkiin sähkövirtaa sisältäviin komponentteihin. Nämä standardit ylittävät lain määräämät vaatimukset.

EQC:n ajoneuvorakenne on suunniteltu sopimaan sähköisten komponenttien ja akun asettamiin erityisvaatimuksiin sekä täyttämään yleisen korkean turvallisuustason.

Esimerkiksi auton etuosaan sijoitettuja voimansiirron komponentteja ympäröi uudenlainen erikoisrakenne, ja tämä yksikkö on tuettu runkoon vielä tuttujen kiinnityspisteiden avulla.

Korkeat turvallisuusstandardit alkavat jo korkeajänniteakun sijoituspaikasta auton lattian alle. Akkuyksikköä ympäröi vankka kotelo, joka voi vastaanottaa törmäysenergiaa.

Kotelon ja akun väliin on asennettu vielä muodonmuutoselementtejä, jotka kykenevät vastaanottamaan lisää törmäysvoimia vakavan sivutörmäyksen sattuessa. Akun edessä oleva akkusuojus estää vieraita esineitä tunkeutumasta energianvarausyksikköön.

Tuotanto alkanut Bremenin tehtaalla

EQC:n tuotanto käynnistyi toukokuun alussa Mercedes-Benzin Bremenin tehtaalla. Uusi täyssähköauto EQC integroidaan tuotantolinjalla jo meneillään olevaan muiden mallien sarjatuotantoon.

Käyttöön otetaan kaikkein tuoreimmat tuotantoteknologiat. Edistyksellisen tuotantoteknologian ansiosta EQC valmistetaan samalla linjalla polttomoottori- ja hybridiautojen, kuten GLC, kanssa

Yksi ratkaiseva innovaatio on niin sanottu akkuliitoskeskus, jossa EQC käy läpi jo toisen ”naimisiinmenon”, kun kaksi sähköakkuyksikköä yhdistetään koriin.

Tässä kohtaa tuotantolinjaa EQC-autot tunnistetaan sähköautomalleiksi koriin kiinnitettyjen datatägien avulla ja niihin asennetaan akku. Kori tuetaan niin sanottuun C-kannattimeen ja lasketaan sen varassa alustan päälle. Tukivarret nostavat akun auton lattiaan alhaalta päin. Työntekijä valvoo automaattista pulttien kiinnitystä paikan päällä.

Samaan aikaan Daimlerin omaa akkutuotantoa EQC-sähköautoa varten käynnistetään laajennetulla akkutehtaalla Kamenzissa, lähellä Dresdeniä.

Mercedes-Benz EQC:n hinnat alkavat 81 372 eurosta. Ensimmäiset autot tuleva Suomeen kesän jälkeen.

Katso tästä koko hinnasto.

Tekniset tiedot
CO2-päästöt: 0 g/km
Energiankulutus: (WLTP) 22,3 – 25,0 kWh/100 km
Toimintamatka: (WLTP) 374 – 417 km, varusteista riippuen
Voimansiirto: 2 asynkronimoottoria, neliveto
Teho: 300 kW (408 hv)
Teho/painosuhde: 6,12 hv / kg
Vääntö: 760 Nm
Huippunopeus: 180 km/h (rajoitettu)
Kiihtyvyys: 0-100 km/h 5,1 s
Akku: Litiumioni
Akkukapasiteetti:  80 kWh
Akun paino: 652 kg
Tavaratilan tilavuus: 500 l, toinen istuinrivi kaadettuna 1460 litraa
Omapaino/suurin sallittu kokonaispaino/kantavuus: 2495 / 445 kg
Perävaunupaino maks.: 1800 kg

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here