Suzuki Vitarasta kevythybridi

Kuva: Suzuki.

Suzuki Vitara on ollut markkinoilla jo yli kolme vuosikymmentä alkaen vuodesta 1988.

Viime vuonna henkilöautojen rekisteröinnit vähenivät Suomessa viidellä prosentilla. Suzuki Vitaraa myytiin kuitenkin reilut neljä prosenttia enemmän kuin vuonna 2018. Sen valitsi omakseen 848 suomalaista.

Suurin uutuus kevythybridi

Suzuki aloitti mallistonsa sähköistämisen kaksi vuotta sitten esittelemällä Swift Hybridin. Siinä bensiinimoottorin apuna on 12 voltin jännitteellä toimiva 2,3 kilowatin tehoinen sähkömoottori, jonka suurin vääntömomentti on melkoinen 50 Nm. Sama moottori otettiin viime kesänä käyttöön myös meillä myytävässä Igniksessä.

Katso tästä muut Suzuki-jutut.

Vuosimallin 2020 Vitara Hybridissä mennään pykälän verran pidemmälle. Uuden kevythybridin perustana on 1,4 Boosterjet -moottori, josta on kehitetty uusi sukupolvi. Vanhempi moottori jää ainakin toistaiseksi käyttöön automaattivaihteisiin Vitaroihin.

Uudessa kevythybridissä on 48 voltin jännitteellä toimiva 10 kilowatin tehoinen sähkömoottori, jonka vääntömomentti on 50 Nm. Sille virtaa antavan akun koko on yli kymmenkertainen (0,384 kWh) Swiftin 12 voltin järjestelmään verrattuna.’

Kuva: Suzuki.

Kevythybridissä sähkömoottori tukee bensiinimoottoria lähes koko käyntinopeusalueella.

Yksi eduista on voiman tarjonta turboviiveen aikana.

Bensiinimoottoria on kehitetty monella tavalla, sillä nyt polttoaineen suorasuihkutus hoidetaan seitsemänreikäisillä suuttimilla ja puristussuhde on aiempaa korkeampi 10,9.

Lue tästä muita juttuja kevythybrideistä.

Polttoainetta säästetään monipuolisesti, ja yksi tärkeimmistä on sähköinen tyhjäkäynti. Kun kytkin painetaan pohjaan alle 80 km/h nopeudessa, polttoaineensuihkutus katkeaa.

Bensiinimoottori pysyy kuitenkin käynnissä sähkömoottorin avulla, joten kiihdytettäessä ei tule moottorin käynnistymisen aiheuttamaa nykäisyä. Nopeuden ollessa alle 15 km/h käytetään tavallista moottorin sammutusautomatiikkaa.

Vitaran 48 voltin hybridijärjestelmän ja uuden K14D-moottorin ansiosta polttoaineenkulutus ja hiilidioksidipäästöt ovat pudonneet yli 15 prosentilla.

Hiilidioksidipäästö oli aiemmin WLTP-normin mukaan nelivetoisella Vitaralla 167 g/km ja nyt se on 140 g/km. Moottorin suurin teho on nyt hieman alhaisempi 95 kilowattia (129 hv), mutta toisaalta suurin vääntömomentti on kasvanut ja se on nyt 235 Nm.

Varustelu on täydentynyt

Vuosimallin 2020 Suzuki Vitaran ulkonäköön tai sisustukseen ei ole tehty suuria muutoksia. Edelliseen vuosikertaan verrattuna uutta on ledivalojen muotoilu edessä, ja ne ovat nyt vakiona molemmissa varustetasoissa.

Samalla GL+ on saanut jatkoa pitkään varusteluetteloonsa myös valojen hämärätunnistimesta ja tuulilasinpyyhkijöiden sadetunnistimesta.

Kuva: Suzuki.

Autossa on aktiivinen törmäyksenestoavustin, mukautuva vakionopeudensäädin, alamäkihidastin, aktiivinen kaistavahti, kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, kuolleen kulman valvontajärjestelmä ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä.

Turvavarusteiden lisäksi jo perusmallissa (GL+) on 17-tuumaiset kevytmetallivanteet, tummennetut takalasit, automaatti-ilmastointi ja peruutuskamera.

Ylellisempi GLX+SR jatkaa listaa vielä navigoinnilla, pysäköintitutkilla edessä ja takana, mokkanahkaverhoilulla, panoraamakattoluukulla, älyavaimella ja monella muulla varusteella.

Moottorina aina 1,4 Boosterjet

Vuosimallin 2020 myötä valikoimasta jää pois 1,0-litrainen moottori. Hinnat eivät kuitenkaan nouse tehokkaampien moottorien myötä, sillä Vitara tulee tarjolle ensimmäistä kertaa myös etuvetoisena GL+ -varustein hintaan 23 991 euroa. Automaattivaihteiston lisähinta on 400 euroa.

Kaikki muut Suomessa myytävät Suzuki Vitarat ovat nelivetoisia. Kuljettaja voi Suzukin AllGrip Select -nelivedossa valita sopivan ajotilan tilanteen mukaan.

Yleensä ajetaan Auto-tilassa, jolloin elektroniikka kytkee tarvittaessa nelivedon toimintaan. Vaihtoehtoina ovat Sport-tila, Snow-tila ja Lock-tila, jossa voima jakautuu tasan etu- ja taka-akselin välillä.

Parantuneesta varustelusta ja uutta tekniikkaa tuovasta, taloudellisesta moottorista huolimatta vuosimallin 2020 Vitaran hinnat ovat ennallaan ja jopa pudonneet.

Nyt käsivalintaisella vaihteistolla varustetun Vitara 1,4 Boosterjet 4WD GLX+SR:n hinta on 29 990 euroa eli tuhat euroa vähemmän kuin ennen.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

1 KOMMENTTI

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here