Suomen Palopäällystöliitto huolissaan pelastushenkilöstön turvallisuudesta tieliikenneonnettomuuspaikoilla

Suomen Palopäällystöliitto (SPPL) on huolissaan pelastushenkilöstön turvallisuudesta tieliikenneonnettomuuspaikoilla. Tiistaina 20.4.2021 Ykköstiellä tapahtuneessa onnettomuudessa säästyttiin henkilövahingoilta, mutta ainekset murheelliseen lopputulokseen olivat olemassa.

Onnettomuuspaikan raivaustöissä suoja-autona käytetty säiliöauto vaurioitui hinauskuntoon rekan törmättyä siihen. Säiliöauto on poissa hälytystehtävistä kuukausia.

Tiistaina onnettomuuspaikalle Vihdissä asetettu pelastuslaitoksen suoja-auto toimi juuri niin kuin oli tarkoituskin. Se esti raskaan ajoneuvon törmäyksen pelastajiin ja toiseen pelastusautoon.

Vakavilta henkilövahingoilta vältyttiin, mutta Palopäällystöliitto vetoaa jokaiseen tien käyttäjään, jotta onnettomuuspaikat olisivat turvallisia myös niillä työskenteleville pelastajille ja muille viranomaisille.

Kuljettajan on keskityttävä vain ajamiseen

Pelastusalan tieliikennepelastamisen toimikunnan jäsen, palomies Esa Koskimaa Päijät-Hämeen pelastuslaitokselta on perehtynyt turvallisen työskentelytilan luomiseen moottoritiellä alipäällystökurssin kehittämistehtävässään.

Yksittäiselle tienkäyttäjille onnettomuuspaikan ohittaminen on harvinainen kokemus. Keskittyminen oikealla ajolinjalla pysymiseen ja riittävän etäisyyden pitämiseen edellä kulkevaan voi herpaantua.

– Kuljettajan on keskityttävä pelkästään ajamiseen ja onnettomuuspaikan turvalliseen ohittamiseen, korostaa Esa Koskimaa.

– Vauhti pois ja katse eteenpäin, kiteyttää tieliikennepelastamisen toimikunnan puheenjohtajana toimiva palomestari Juha Virolainen Keski-Uudenmaan pelastuslaitokselta.

Vastaavia onnettomuuksia tapahtuu aika ajoin. Pelastusalalla ja sen täydennyskoulutuksissa aihe on säännöllisesti esillä.

Pelastuslaitoksen resurssit eivät aina riitä laajamittaiseen liikenteen ohjaukseen varsinkaan onnettomuustilanteen alkuvaiheessa. Siksi jokaisen tienkäyttäjän on tärkeä muistaa vastuunsa omasta ja muiden turvallisuudesta erityisesti onnettomuuspaikkaa ohittaessaan.

Suoja-auto turvasi tiistaina pelastajia ja toista pelastusautoa. Pelastushenkilöstö luo turvallista työskentelytilaa muun muassa hidastamalla ohiajavien autojen vauhtia, kaventamalla kaistaa keiloilla ja ohjaamalla autot osittain pientareelle.

http://www.sppl.fi

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!