AutoBild Suomi on taas tänä vuonna tehnyt Palvelu 1 -ostotutkimuksen. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää Suomen autokaupan palvelu- ja myyntiprosessien laatua asiakkaan kokemuksen kautta. Lisäksi huomioidaan myös digitaalisten palveluiden toimivuus.
Toteutustapa perustuu aitojen palvelutilanteiden arviointiin. Koulutetut asiakkaat asioivat autoliikkeissä tavalliseen tapaan asiakaspalvelua havainnoiden, minkä jälkeen arviot puretaan mitattavaan muotoon.
Lue myös tämä: AutoBild pisti taas suomalaiset automaahantuojat ja jälleenmyyjät järjestykseen
Jokaiselle automerkille sekä käytettyjen autojen ketjulle tehtiin 20 testikäyntiä, yhteensä 400 käyntiä. Käyntejä tehtiin koko Suomen alueella helmikuusta heinäkuuhun 2020.
Valtakunnallinen Palvelu 1 -ostotutkimus toteutettiin nyt jo 16. kerran.
Automerkeistä parhaimman palvelun saa Škodalta. Paras autoliikeketju on Veho ja paras käytettyjen autojen autoliikeketju Pörhön autoliike. Parasta sähköistä palvelua saa Kialta.
Paras palvelu
1. Škoda 80 pistettä
2. Volkswagen 79
3. Ford 79
4. Kia 78
5. Toyota 76
6. Volvo 75
7. Nissan 74
8. Opel 74
9. BMW 74
10. Mercedes-Benz 73
Paras autoliikeketju
1. Veho 81 pistettä
2. K-Auto 79
3. Autotalo Laakkonen 79
4. Delta Auto 79
5. Wetteri 76
6. Autokeskus 75
7. Rinta-Joupin autoliike 72
8. Käyttöauto 67
9. LänsiAuto 66
Paras käytettyjen autoliikeketju
1. Pörhön autoliike 80 pist.
2. Auto-Suni 79
3. J. Rinta-Jouppi 77
4. Autotalo Laakkonen 77
4. Kamux 77
6. Rinta-Joupin autoliike 76
7. Saka 75
8. Veho 75
9. Vaihtoplus 72
10. Autokeskus 72
Paras sähköinen palvelu
1. Kia 88 pist.
2. Volvo 83
3. Mercedes-Benz 79
4. Ford 77
5. BMW 75
6. Opel 74
7. Škoda 70
7. Nissan 70
9. Volkswagen 69
10. Toyota 66
Koko tutkimus on julkaistu AutoBild Suomi -lehden numerossa 12/2020.