Škodan ympäristöystävällisin malli on Scala G-TEC

Kuva: Skoda.

Škoda tuo automallistoonsa kaasukäyttöisiä vaihtoehtoja ympäristötietoisille asiakkaille.

Uusi Škoda Scala G-TEC liittyy Octavia G-TEC -mallin seuraan toisena maa/biokaasukäyttöisenä Škoda-automallina.

Scala G-TEC -mallissa on kolmisylinterinen pakokaasuahdettu yksilitrainen moottori teholtaan 66 kW (90 hv). Moottorin suurin vääntö on 160 Nm. Vaihteisto on kuusivaihteinen käsivalintainen.

Erityisesti maa/biokaasun (CNG) käyttöön suunniteltu Scala G-TEC täyttää pakokaasun Euro 6d-TEMP -päästöstandardin vaatimukset. Kaasulla ajettaessa CO2-päästö on noin 25 prosenttia pienempi kuin bensiinillä ajettaessa, typen oksidien (NOx) päästö jää huomattavasti pienemmäksi eikä hiukkaspäästöjä synny.

Kuva: Skoda.

13,8 kiloa maakaasua ja 410 kilometrin toimintamatka

Scala G-TEC -mallin kolme teräksestä valmistettua maa/biokaasusäiliötä on yhdistetty toisiinsa, ja säiliöiden yhteinen kaasumäärä on 13,8 kg. Tällä kaasumäärällä uusi perheautokokoluokan Scala yltää noin 410 kilometrin toimintamatkaan.

Jos kaasu ajon aikana loppuu, Scala kytkeytyy automaattisesti käyttämään bensiiniä, jolla saadaan noin 220 kilometriä lisää toimintamatkaa. Koska yhteenlaskettu toimintamatka on noin 630 kilometriä, Scala G-TEC taittaa luotettavasti matkaa myös seuduilla, joilla maa/biokaasun tankkauspisteet ovat harvassa.

Vakiona kaista-avustin, automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä ja led-ajovalot

Scala 1.0 G-TEC -malliin on saatavissa varustelut Active, Ambition ja Style. Kaikissa pyörissä on levyjarrut.

Kaikissa maa/biokaasukäyttöisissä Scala G-TEC -malleissa on vakiovarusteena kaista-avustin, kaupunkiajo-hätäjarrutusavustimen sisältävä automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä sekä led-ajovalot ja led-takavalot. Täys-led-ajovalot ja -takavalot ovat myös saatavilla.

Koska kaasusäiliöt on sijoitettu auton pohjaan, Scala G-TEC -mallin tavaratilan koko on 339 litraa – tämän kokoluokan maa/biokaasuautojen suurin.

Scalan kaasuversio tulee myyntiin loppuvuonna.

Kuva: Skoda.

Maa/biokaasu – tehokas ja ympäristöystävällinen siirtymävaiheen ratkaisu matkalla kohti autojen sähköistymistä

Paineistetussa maakaasussa (CNG) on enemmän energiaa kuin bensiinissä tai dieselöljyssä. Se on edullisempaa ja palaa puhtaammin. Ja maa/biokaasumoottorin käyntiäänet ovat hiljaisemmat.

Jäteveden ja maatalousjätteen käsittelystä saatava biokaasu on ympäristön kannalta vieläkin parempi vaihtoehto, ja varsinkin jos kaasun valmistuksessa käytetään uusiosähköenergiaa.

Maa/biokaasu voi toimia siltana siirryttäessä autoissa fossiilisten polttoaineiden käytöstä sähkön käyttämiseen.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here