Škoda on paljastanut lisää tietoa tulevasta Scala-mallistaan

Kuva: Skoda

Škoda laajentaa suositun perheautokokoluokan mallistoaan uudella Scalalla. Varustus sisältää esimerkiksi led-ajovalot ja led-takavalot.

Uuden Scalan myötä Škoda esittelee sarjatuotantoautomallissa uuden korimuotoilunsa ja sisätilojen muotokielensä.

Tämä perheautokokoluokan uutuusmalli on 4 362 mm pitkä, 1 793 mm leveä ja 1 471 mm korkea. Akseliväli on 2 649 mm.

Sisätiloillaan Škoda Scala yltää varsin lähelle Škoda Octaviaa. Polvitilamitta on 73 mm (Škoda Octaviassa 73 mm), kyynärpääleveys takana 1 425 mm (Škoda Octaviassa 1 449 mm) ja pääntila takana 982 mm (Škoda Octaviassa 980 mm).

Škoda Scalan tavaratila on 467 litraa. Takaistuimien kääntäminen alas suurentaa tavaratilan 1 410 litraan.

Varustus sisältää led-ajovalot ja led-takavalot.

Scala on ensimmäinen Škoda, jossa on dynaamiset eli ”juoksevat” takavilkut.

Takapuskurin alle saa lisävarusteena Simply Clever -ratkaisun: vetokoukun, joka tavaratilassa olevaa painiketta painamalla kääntyy esiin sähkötoimisesti.

Muita aidon Škoda-tyylin varusteita uudessa Scalassa ovat sateenvarjolokero (ja sateenvarjo) kuljettajan ovessa, jääraappa polttoainesäiliön luukun sisäpinnassa sekä lisävarusteena tarjottava sähkötoiminen takaluukku.

Kuva: Skoda

Iso digitaalinen mittaristo

Scalaan on tarjolla digitaalinen mittaristo. Sen näyttö on 10,25-tuumainen. Tietoviihdejärjestelmän näyttö voi olla kooltaan jopa 9,2 tuumaa.

Škoda Connect -mobiilipalvelujen uuden sukupolven myötä auton keskuslukitus on mahdollista avata ja lukita älypuhelin-etäkäyttötoiminnolla. Tietoviihdejärjestelmän ohjelmiston tai navigoinnin kartan päivitykset sujuvat kuten päivitykset älypuhelimessa huoltokumppaniliikkeessä käymättä.

Kaikki Škoda Scala -mallit ovat autoon integroidulla eSIM-liittymällä aina verkossa: sillä toteutuu nopea LTE-internetyhteys, eikä muuta sim-korttia tai älypuhelimella rakennettua yhteyttä tarvita. Tämä vakiovarusteinen eSIM-liittymä tukee myös hätäpuhelutoimintoa ja Proactive Service -palveluja.

Kuva: Skoda

 

Viisi moottoria ja alustan säätöjärjestelmä saatavissa

Škoda Scalan moottorivaihtoehtoja on viisi. Kaikki moottorit täyttävät pakokaasun päästöstandardin Euro 6d-TEMP vaatimukset.

Bensiinimoottoreita on kolme, dieselmoottoreita yksi ja myöhemmin vuonna 2019 mukaan tulee ekologinen, maa/biokaasua (CNG) käyttävä moottori.

Kaikissa moottoreissa on polttoaineen suoraruiskutus, pakokaasuahdin, moottorin start-stop-toiminto ja jarrutusenergian talteenotto.

Yksilitraisen 70-kilowattisen (95 hv) 1.0 TSI -moottorin voima välittyy viisivaihteisella käsivalintaisella vaihteistolla.

Yksilitraisen 85 kW:n (115 hv) 1.0 TSI -moottorin yhteydessä autossa on kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto, ja tarjolla on myös 7-vaihteinen DSG-kaksoiskytkinautomaattivaihteisto.

Scala-malliston tehokkain moottori on 1.5 TSI. Tämä nelisylinterinen moottori kehittää tehoa 110 kW (150 hv).

Sen yhteydessä autossa on kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto, ja myös 7-vaihteinen DSG-kaksoiskytkinautomaattivaihteisto on saatavissa. Kaikissa bensiinimoottorimalleissa on pakokaasun hiukkassuodatin.

Nelisylinterisen 1.6 TDI -dieselmoottorin teho on 85 kW (115 hv) ja suurin vääntö 250 Nm.

Pakokaasun jälkikäsittelystä huolehtivat SCR-katalysaattori, AdBlue-lisäaineruiskutus ja dieselhiukkas-suodatin.

Myös tämä moottori täyttää pakokaasun päästöstandardin Euro 6d-TEMP.

Taloudellisen dieselmoottorin jatkona on kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto. Seitsemänvaihteinen DSG-kaksoiskytkinautomaattivaihteisto on myös saatavissa.

Moottori 1.0 G-TEC on taloudellisin vaihtoehto ajaa uudella Škoda Scalalla. Tämä kolmisylinterinen moottori on erityisesti suunniteltu maa/biokaasun (CNG) käyttämiseen.

Sen CO2- ja NOx-päästöt ovat pienemmät kuin perinteisten polttoaineiden moottoreiden. Jos kaasu ajon aikana loppuu, matka jatkuu bensiinillä.

CNG-moottorin uusimman version teho on 66 kW (90 hv), ja sen yhteydessä autossa on kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto.

Scalaan on tarjolla uusi alustansäätöjärjestelmä. Siinä on kaksi asetusvaihtoehtoa, joiden myötä auton ominaisuudet ovat yksilöitävissä ja sporttisemmat. Sen yhteydessä alusta on 15 millimetriä matalampi.

Jos normaaliasetuksen sijasta valitaan Sport-asetus, auton iskunvaimennus on jäykempi ja siten ajettavuus tukevampi. Näin tarjolla on sporttisempi ajotuntuma ja tiukempi ote tiehen. Kuljettaja valitsee haluamansa asetuksen ajoasetuksen valintavalikosta.

Kuva: Skoda

Uusia avustinjärjestelmiä 

Yksi Scalan avustinjärjestelmistä on katvealueavustin. Tämä järjestelmä varoittaa kuljettajaa, jos takaa lähestyy ohittava auto tai jos takaviiston kuolleessa kulmassa on auto.

Entuudestaan tutun kaistanvaihtovaroittimen toimintasäde on 20 metriä, mutta katvealueavustin pystyy havaitsemaan ajoneuvot jopa 70 metrin päästä. Siten järjestelmä pystyy tehokkaasti varoittamaan kuljettajaa vaaratilanteista myös moottoritieajossa tai monikaistatiellä ajettaessa.

Peruutusvaroitin lukeutuu katvealueavustimen toimintoihin. Tarjolla oleva mukautuva vakionopeuden säädin on myös sovitettu etenkin moottoritieajoon, ja sitä voi käyttää ajonopeuteen 210 km/h saakka.

Kaista-avustin ja automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä sisältyvät vakiovarustukseen. Kaupunkiajo-hätäjarrutusavustimen sisältävä, aluetta auton edessä valvova automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä auttaa välttämään onnettomuuksia kaupunkiajossa.

Saatavilla oleva pysäköintiavustin tarjoaa kuljettajalle avun auton pysäköintiin – se osaa automaattisesti tehdä Škoda Scalan taskupysäköinnin tai pysäköinnin poikittaiseen pysäköintiruutuun ja myös ohjata lähtemään pois pysäköinnistä.

Monipuoliset turvajärjestelmät

Auton kokonaisturvallisuutta parantavat useat passiivisen turvallisuuden järjestelmät ja ratkaisut. Jos törmäysvaaran uhka on välitön, ennakoiva turvajärjestelmä sulkee sivulasit ja kiristää etuturvavyöt valmiiksi.

Törmäysten varalle Škoda Scalassa voi kuljettajan ja matkustajien suojaksi olla peräti yhdeksän turvatyynyä.

Kuljettajan ja etumatkustajan etuturvatyynyjen ohella tässä uudessa perheautokokoluokan automallissa on kuljettajan polviturvatyyny ohjauspyörän alapuolella, sivuturvatyynyt etuovissa ja ikkunaturvatyynyt.

Takaoviin asennetut takasivuturvatyynyt ovat saatavissa lisävarusteena.

Törmäyksen tapahduttua monitörmäysjarrutusjärjestelmä estää auton hallitsemattoman liikkumisen.

Hätäpuhelutoiminto soittaa hätäpuhelun automaattisesti turvatyynyjen tai etuistuimien turvavyönkiristimien laukeamisen myötä. Hätäpuhelun voi soittaa myös manuaalisesti milloin tahansa.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here