Škoda Auto esittelee uuden strategiansa vuoteen 2030

Alkaneella vuosikymmenellä Škoda Auton toimintaa ohjaa Next level – Škoda strategy 2030 -strategia, joka kuvaa kunnianhimoiset kansainvälistymisen, sähköistymisen ja digitalisoitumisen tavoitteet, todetaan Škodan tiedotteessa.

Škodan tavoite on vuoteen 2030 mennessä olla yksi Euroopan viidestä eniten myyvästä autonvalmistajasta, minkä lisäksi Škodan suunnitelmissa on nousta johtavaksi eurooppalaiseksi automerkiksi kehittyvillä markkinoilla Intiassa, Venäjällä ja Pohjois-Afrikassa.

Yhteistyössä liiketoiminta-kumppaniensa sekä Volkswagen-konsernin kanssa Škoda Auto pyrkii myös kehittämään kotimaastaan Tšekin tasavallasta yhden sähköön perustuvan liikkumisen keskuksista ja siten varmistamaan työpaikkoja ja luomaan uusia työmahdollisuuksia.

Kestävän ja vastuullisen kehityksen sekä monimuotoisuuden erityistavoitteet ovat myös uuteen strategiaan vahvasti ankkuroituja. Strategian toteuttamisen keskiössä ovat tehokkuuden ja yksinkertaisuuden ydinperiaatteet.

Uusi strategia Next level – Škoda strategy 2030 perustuu aiemman Strategy 2025 -ohjelman menestykselle. Škoda on nyt määritellyt uuden vision ja mission matkalle kohti tulevaisuutta.

Uusi visio on ‘Autamme maailmaa elämään älykkäämmin’, ja uusi missio on ‘Nykyaikainen, helposti lähestyttävä liikkumisen palvelu, joka tarjoaa kaiken tarvittavan ja lisäksi yllätyksiä joihin tulet ihastumaan‘.

Samaan aikaan Škoda Auto on edelleen sitoutunut jo vakiintuneisiin merkkiarvoihinsa ‘asiakaslähtöinen‘, ‘inhimillinen’ ja ‘yllättävä’.

‘Expand’, ‘Explore’ ja ‘Engage’ osoittavat suunnan eteenpäin

Next level – Škoda strategy 2030 -strategiassa on kolme keskeistä prioriteettia, joiden nimiksi on annettu ‘Expand’, ‘Explore’ ja ‘Engage’.

‘Expand’: tavoitteena on kehittää Škodasta yksi Euroopan viidestä eniten myydystä automerkistä. Osaltaan tähän päästään malliston laajentamisella alkaen-tason segmenteissä. Omassa luokassaan uusi Fabia määrää tahdin. Ja toisaalta tähän päästään malliston laajentamisella käsittämään lisää vähintään kolme hinnaltaan ja kooltaan Enyaq iV:n alapuolelle sijoittuvaa täyssähköistä automallia vuoteen 2030 mennessä. Škoda AutoN tavoite on saada Euroopan myynnissään täyssähköautojen osuudeksi 50‒70 prosenttia.

Turvataan kotimarkkinan tulevaisuus: Tšekin tasavallasta yksi sähköön perustuvan liikkumisen keskuksista

Jotta Škoda Auto ja sen kotimarkkina Tšekin tasavalta ovat muuntumisprosessin myötä entistä vahvempia, Škoda tekee kumppaniensa kanssa yhteistyötä muuntaakseen maan yhdeksi sähköön perustuvan liikkumisen keskukseksi.

Täyssähköautoja ja niiden sähkökomponentteja tullaan valmistamaan Škoda AutoN kaikilla Tšekin tasavallassa sijaitsevilla tehtailla (Mladá Boleslav, Kvasiny ja Vrchlabí) vuoteen 2030 mennessä.

Jo nyt Škoda valmistaa ajoakkuja ladattaviin hybridimalleihin Superb iV ja Octavia iV sekä muihin Volkswagen-konsernin lataushybrideihin.

Ensi vuoden alussa Mladá Boleslavin tehtaalla käynnistetään Enyaq iV -mallien MEB-akkujärjestelmien tuotanto. Lisäksi Škoda tekee yhteistyötä kumppaneidensa kanssa sähköautoihin liittyvän vakaan alihankintaketjun toteuttamiseksi.

Matkalla kohti johtavaa eurooppalaista automerkkiä Intiassa, Venäjällä ja Pohjois-Afrikassa

‘Explore’: tavoitteena Škodan nostaminen johtavaksi eurooppalaiseksi autonvalmistajaksi kehittyvillä markkinoilla Intiassa, Venäjällä ja Pohjois-Afrikassa vuoteen 2030 mennessä.

Tästä seuraa Škodan vuosittain valmistamien autojen kappalemäärän nousu 1,5 miljoonaan. Näillä markkinoilla Škoda vastaa Volkswagen-konsernin toiminnoista. Uuden, India 2.0 -projektin myötä erityisesti Intian markkinoille kehitetyn Kushaq-mallin tuotanto alkoi hiljattain. Keskipitkän aikavälin suunnitelmissa on viedä Kushaq myös muille kehittyville markkinoille.

Simply Clever 2.0: Škodan helppokäyttöisyys säilyy myös digiaikakaudella

‘Engage’: tavoitteena digitaalisen asiakaskokemuksen, vastuullisuuden, monimuotoisuuden ja koulutuksen jatkuva kehittäminen. Yksi näistä tavoitteista on Simply Clever -käyttökokemus.

Jokaisen asiakkaan tulisi heti alusta asti kyetä käyttämään Škoda-autoa tai Škodan palveluja vaistonvaraisen helposti. Yksi tämän tavoitteen ensimmäisistä toteutuksista on PowerPass-latauskortti, jota käyttäen sähköisen Škoda-automallin lataaminen on mutkatonta ja vaivatonta.

Se tulee saataville yli 30 maahan, ja sitä voi käyttää yli 210 000 latauspisteessä ympäri Eurooppaa. Samassa yhteydessä Škodan hankinnasta tehdään entistäkin miellyttävämpi kokemus.

Škoda esimerkiksi laajentaa autojen virtuaalisen showroom-tilan konseptiaan, ja siihen liittyen tavoitteeksi on asetettu, että joka viides Škoda myydään verkossa jo vuonna 2025. Tätä ostokanavavaihtoehtoa voivat jo käyttää asiakkaat Belgiassa, Alankomaissa, Puolassa ja Tšekin tasavallassa.

Ympäristötavoitteet selvästi tiukemmat: malliston keskipäästö yli 50 prosenttia pienemmäksi

Škoda Auto tehostaa toimintansa vastuullisuutta ja tiukentaa ympäristötavoitteitaan. Škodan tavoite on pienentää automallistonsa keskipäästöä yli 50 prosentilla vuoteen 2020 verrattuna ja valmistaa autot hiilineutraalisti kaikilla Tšekin tasavallan ja Intian tehtaillaan vuodesta 2030 alkaen.

Vrchlabín tehtaan tuotanto on ollut CO2-neutraalia jo viime vuoden lopulta.

Next level – Škoda strategy 2030 kiinnittää entistäkin runsaammin huomiota monimuotoisuuteen. Škoda Autolle monimuotoisuus, osallisuus ja tasavertaisuus ovat yrityskulttuurin keskeisiä elementtejä, joihin liittyy avoimuus ja suvaitsevaisuus.

Mullistavan muuntumisprosessin osana Škoda edistää työntekijöidensä kouluttamista ja jatkokoulutusta ja investoi vuosina 2022‒2030 lähes 500 miljoonaa euroa ensisijaisena tavoitteenaan työpaikkojen turvaaminen.

Tehokkuus ja yksinkertaisuus strategisten tavoitteiden saavuttamisen pääperiaatteina

Next level – Škoda strategy 2030 -strategian tavoitteiden saavuttamiseksi Škoda keskittyy tehokkuuteen ja yksinkertaisuuteen. Nämä kaksi vahvuutta on aina liitetty Škodan tapaan toimia. Päämääränä on saavuttaa kustannusjohtoasema tärkeimpiin eurooppalaisiin kilpailijoihin verrattuna yhdistettynä tavoitteeksi asetettuun vähintään 8 prosentin katetuottoon.

Tässä yhteydessä Škoda järjestelmällisesti yksinkertaistaa prosessejaan, vähentää byrokratiaa ja monimutkaisuutta pystyäkseen toimimaan entistäkin ketterämmin. Esimerkiksi asteittain sähköistyvän malliston suhteen tavoitteena on pienentää tarjonnan kompleksisuutta.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!