Seat Mii electric on nyt julkistettu — markkinoille ensi vuoden alussa

Kuva: CvB.

Automarkkinan sähköistyminen kiihtyy ja Seat julkisti tänään Oslossa ensimmäisen täyssähköautonsa, Seat Mii electricin.

Mii electric on suunniteltu kaupunkiautoksi ja se korvaa nykyisen polttomoottorikäyttöisen Miin, kun sen valmistus loppuu heinäkuussa 2019.

Ulkopuolelta Mii electric on päivitetty maltillisesti. Ulkopuolen uusi electric-teksti auton takana sekä sivuissa ja uudet Cosmo Grey -väriset 16 tuuman kevytmetallivanteet viimeistelevät Mii electricin ilmeen.

Kuva: CvB.

Auton sisäpuolelta löytyy uusi kojelauta, ambiente-tunnelmavalaistus, urheilulliset lämmitettävät istuimet, musta urheilullinen nahkainen ohjauspyörä, vaihteenvalitsin ja käsijarru.

Kaistanpitoavustin on Mii electricissa vakiovarusteena.

Mii electricin sähkömoottori tuottaa 61 kW (83 hv) tehoa ja 212 Nm vääntöä. Viisiovinen Mii electric saavuttaa 0–50 km/h vain 3,9 sekunissa.

Auton 36,8 kWh:n litiumioniakku tarjoaa 260 km toimintamatkaa yhdellä latauksella (WLTP).

Kuva: CvB.

Täyssähköinen kaupunkiauto on ensimmäinen malli, jossa on Seat Connect – järjestelmä, jonka avulla auton hallinta ja sisäänpääsy voidaan hoitaa etäyhteydellä. Asiakkaat voivat älypuhelimen sovelluksen avulla tarkastella ajotietoja, pysäköintipaikkaa, auton tilaa (sisältäen ovet ja valot) sekä säätää ilmastointia.

Tarjolla on kaksi varustelutasoa ja viisi lisävarustepakettia. Tarjolla on myös viisi ulkoväriä: Deep Black, Candy White, Tornado Red, Costa Blue ja Tungsten Silver.

Kuva: CvB.

Tarkkaa hintaa ei vielä kerrota

Mii electric saapuu markkinoille aikana, jolloin autoteollisuus pyrkii tekemään liikkumisesta yhä kestävämpää ja ympäristöystävällisempää – erityisesti tiheään asutuilla kaupunkialueilla.

Mii electricin saapuessa sen päämarkkinoille vuoden 2020 alussa (Saksa, Alankomaat, Norja, Ranska, Espanja, Itävalta, Iso-Britannia, Sveitsi, Italia, Belgia, Tanska, Suomi ja Ruotsi), se on yksi edullisimmista täyssähköautoista.

Sen hinta asettuu samalle tasolle kuin segmenttinsä vastaava perinteisellä polttomoottorilla varustettu auto, mutta sen käyttökustannukset ovat alhaisemmat, koska täyssähköauto vaatii vähemmän huoltoa.

Nykyinen polttomoottorilla varustettu Mii maksaa Suomessa halvimmillaan alle 13 500 euroa. Jää nähtäväksi, kuinka lähelle tätä hintaa päästään.

Suomessa tulee saataville Seat-yksityisleasing, jolloin autoa ei tarvitse ostaa, vaan siitä voi käyttää maksamalla käytöstä kuukausimaksua.

Kuva: CvB.

Seatin ensimmäisestä sähköautosta jo melkein 30 vuotta

Mii electric on uusin osa Seatin sähköistä tarinaa. Vuonna 1992 Seat valmisti täyssähköisen Toledon, joka seurasi urheilijoita Barcelonan kesäolympialaisten maratonin aikana. Autolla oli toimintamatkaa 64 km ja sen 500 kg:n akkua pystyi lataamaan 2 kW:n AC-virtalähteestä.

Paljon myöhemmin Seat esitteli e-Mii -prototyypin yhteiskäyttöautojen pilottiprojektissa.

Viittä täyssähköistä Mii-prototyyppiautoa käytettiin Barcelonan teillä, mahdollistaen yli 1 000 Seat Metropolis:Lab Barcelonan ja Pier 01 Barcelona Tech Cityn työntekijän hypätä kyytiin ja hypätä kyydistä, sillon kuin he halusivat.

Projekti johti Mii electricin syntymiseen ja se antoi myös tärkeää tietoa siitä, kuinka täysssähköiset autot toimivat maanteillä.

Seat Mii electricin tuotanto alkaa Bratislavassa Slovakiassa vuoden viimeisellä neljänneksellä, ja se saapuu markkinoille vuoden 2020 alkupuolella.

Seat Mii electric julkistettiin tänään Oslossa, “Seat on Tour” -kiertueen starttitapahtumassa.

Seat Mii electricin ennakkomyynti alkaa syyskuussa 2019.

Tekniset tiedot

  • Moottori: Maksimiteho 61 kW (83 hv), maksimivääntö 212 Nm
  • Akku: Litiumioniakku, kapasitetti 36,8 kWh
  • Latausaika AC 7,2 kW – 80 % saakka neljässä tunnissa
  • Latausaika DC 40 kW – 80 % saakka yhdessä tunnissa
  • Toimintamatka: 260 km (WLTP)
  • Suorituskyky: Kiihtyvyys, 0–50km/h 3,9 sekuntia ja huippunopeus 130 km/h
  • Pituus 3 557 mm
  • Leveys 1 645 mm
  • Korkeus 1 478 mm
  • Akseliväli 2 420 mm
  • Tavaratila: 250 litraa (takaistuimet taittettuina 923 litraa)

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here