Nesteytetyn maakaasun käyttö lisääntyy Euroopassa

Viiden yrityksen yhteenliittymä BioLNG EuroNet on kertonut pyrkimyksestään laajentaa LNG:n eli nesteytetyn maakaasun käyttöä tieliikenteen polttoaineena Euroopassa.

Yhteenliittymä rakentaa uuden infrastruktuurin, jonka tarkoituksena on varmistaa LNG:n laajamittainen käyttöönotto.

Shell, Disa, Scania, Osomo ja Iveco antavat kukin oman panoksensa yhteiseen tavoitteeseen saada liikenteeseen 2 000 LNG-kuorma-autoa sekä rakentaa 39 LNG-tankkauspistettä Eurooppaan sekä nesteytetyn biokaasun BioLNG (LBG) -tuotantolaitos Alankomaihin.

LNG Retail -asemat muodostavat osan Euroopan-laajuista verkkoa, ja ne rakennetaan Belgiaan, Ranskaan, Saksaan, Alankomaihin, Puolaan ja Espanjaan.

Asemat sijoitetaan noin 400 kilometrin välein tärkeimpien teiden varrelle Espanjasta Itä-Puolaan.

– LNG on tullut yhä edullisemmaksi polttoaineeksi raskaassa tavaraliikenteessä, mikä tekee siitä tärkeän energianlähteen kuljetusalan kehittyessä, kertoo Shell Retailin varatoimitusjohtaja Istvάn Kapitάny.

– Shell on sitoutunut toimittamaan asiakkailleen enemmän hiilipäästöiltään vähäistä energiaa, ja uudet LNG Retail -asemat ovat olennainen osa tätä palapeliä.

Biometaania jätteistä tuottavan BioLNG (LBG) -laitoksen odotetaan tuottavan 3 000 MT nesteytettyä biokaasua vuodessa. Kaasu myydään käyttäjille LNG-verkoston kautta.

– Tämä ohjelma kattaa täyttöasemat, biopolttoaineen tuotannon sekä avustukset. Kaikkia tarvitaan, jotta edistykselliset asiakkaat voivat investoida näihin kuorma-autoihin, vaikka aloituskustannukset ovat tavallista suuremmat, sanoo Scanian kestävien kuljetusratkaisujen johtaja Jonas Nordh.

– LNG vähentää CO2-päästöjä noin 20 prosenttia ja on tällä hetkellä laajemmin saatavilla, mutta biokaasua, joka vähentää CO2-päästöjä yli 90 prosenttia, voi sekoittaa maakaasun joukkoon yhä enemmän, kun biokaasun tuotanto lisääntyy.

BioLNG (LBG) EuroNetin tavoitteena on entisestään kasvattaa LNG:n käyttöä maantiekuljetuksen polttoaineena kaikkialla Euroopassa.

BioLNG Euronet -projekti

BioLNG Euronet -projekti tuo yhteen Euroopan markkinoiden tärkeimmät toimijat: Shellin, DISAn, Osomon, Scanian ja Ivecon.

Näiden projektikumppanien tavoitteena on auttaa Euroopan unionia saavuttamaan tavoitteensa vähentää CO2-päästöjä 60 prosenttia vuoteen 2030 mennessä käynnistämällä raskaan maantiekuljetuksen hiilipäästöjen vähentämisen Manner-Euroopassa.

Alankomaihin rakennettava bioLNG-laitos kerää kunnallisjätettä ruokakaupoista ja ravintoloista ja tuottaa siitä biokaasua. Tässä käytetään uutta patentoitua kalvoerotusteknologiaa bioperäisen LNG:n (LBG) tuottamiseen.

Käyttöönottokustannusten vähentämiseksi tavoitteena olevat 2 000 uutta LNG-käyttöistä raskasta ajoneuvoa vuokrataan käyttäjille kilpailukykyisten rahoitus- ja kuorma-autoratkaisujen kautta. Rahoituksen piirissä ovat vain LNG-ajoneuvojen lisäkustannukset dieselkuorma-autoihin verrattuna. Rahoitettavien kustannusten yläraja LNG-kuorma-autoa kohden keskimäärin on 30 000 €.

Nesteytetyn biokaasun (LBG) hyvän energiatiheyden ansiosta kuorma-autot voivat kulkea tavallista pidempiä matkoja, mikä vastaa kuljetustoimijoiden tarpeisiin nyt ja tulevaisuudessa.

Kun resurssina käytetään orgaanista teollisuusjätettä, CO2-päästöt ovat paljon pienemmät kuin perinteisten polttoaineiden CO2-päästöt.

BioLNG (LBG) on tärkeässä osassa maantiekuljetusalan hiilipäästöjen pitkän aikavälin vähentämisessä Euroopassa vuoteen 2030 mennessä. BioLNG käytännössä eliminoi rikkipäästöt ja vähentää NOx- ja hiukkaspäästöjä.

Kunkin BioLNG EuroNet -yhteenliittymän jäsenen odotetaan saavan EU:lta 20 prosentin rahoitusosuuden sitoumuksensa kustannuksiin.

BioLNG EuroNet -yhteenliittymän jäsenten saama EU-rahoitus kuuluu kuljetusalan Connecting Europe Facility (CEF) -rahoituksen piiriin.

Euroopan parlamentin ja Euroopan neuvoston 22. lokakuuta 2014 säätämä vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuuria koskeva direktiivi 2014/94/EU määrittelee yleisen toimintakehyksen vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurin käyttöönotolle ja kuljetusalan ympäristövaikutusten pienentämiselle Euroopan unionissa.

Se määrittelee vaihtoehtoisten polttoaineiden, mukaan lukien LNG (nesteytetty maakaasu) ja maakaasu, infrastruktuurin rakentamisen vähimmäistarpeet.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän