Renaultin esittelee Pariisissa uuden ehdotelman ”Tipparellusta”

Renault julkaisee Pariisin autonäyttelyssä tutkielman, joka kertoo millainen Tipparellu voisi olla tulevaisuudessa.

Renault 4, suomalaiselta lempinimeltään Tipparellu, on paljon enemmän kuin auto – se on todellinen ikoni. Sitä myytiin reilut 8 miljoonaa kappaletta yli sadassa maassa.

Se on yhdistänyt sukupolvia ja tasoittanut sosiaalisia eroja 60 vuoden ajan. Se on mukava niin kaupungissa kuin maaseudulla, ja kaiken lisäksi monikäyttöinen. Sillä voi ajaa töihin tai lähteä autolomalle, ja mukaan mahtuu paljon tavaraa. Se ei mahtaile, mutta on silti tyylikäs. Auto jokaiselle, josta niin naiset kuin miehet pitävät.

Lue myös tämä: Autotoday 10 vuotta sitten: Tipparellu syntyi 50 vuotta sitten!

Renault 4L:n tuotannon päättymisestä on kulunut 30 vuotta, mutta se ei koskaan jättänyt parrasvaloja taakseen. Se on yksi aidoimmista youngtimereista. Neljännesvuosisadan ajan 4L Trophy on kerännyt yhteen näitä ikoneja ja niiden harrastajia. Klassikko, joka rakennettiin kestämään, kääntää edelleen etenkin nuorempien sukupolvien katseet.

Tutkielma

Renault 4Ever Trophy -tutkielma luo uusia muistoja samalla, kun se herättää vanhoja uudelleen henkiin. Voimakkaassa ulkonäössä on ilmiselvät muotoilulliset siteet alkuperäiseen 4L-malliin. Historiallisen mallin linjat löytyvät moderneiksi muuttuneina niin profiilista, keulasta kuin takasivuikkunoista.

Pyöreissä lokasuojissa on tuttua muotoa. Toisaalta retromuotoilu sekoittuu harmonisesti hienostuneisiin ja teknisiin linjoihin.

Korin mittasuhteet ovat hyvin samanlaiset kuin 60 vuotta sitten, vaikka 4Ever Trophy on toki kasvanut esi-isäänsä verrattuna.

Kori on nyt 4,16 metriä pitkä eli melkein puoli metriä pidempi. Leveys on 1,95 metriä ja korkeus 1,90 metriä, kun ne aikoinaan olivat 1,485 metriä ja 1,55 metriä.

Toisin sanoen leveys ja korkeus olivat lähes yhtäläisiä ja ne ovat edelleen samassa suhteessa. Alkuperäisessä 4L:ssä oli kokoisekseen todella pitkä yli 2,4 metrin akseliväli, mikä teki siitä vakaan ja tilavan.

Uudessa sähkömoottorisessa 4Ever Trophyssä akseliväli on 2,57 metriä. Nyt rengaskoko on 255/55 R 19, kun aikoinaan 13-tuumaisilla vanteilla oli melkein puolet kapeammat 135 mm leveät renkaat.

Keulaltaan 4Ever Trophy on hyvin paljon myyttisen 4L:n näköinen. Vaakasuoran etusäleikön päissä on pyöreät valot, joissa on tavallisen polttimon sijaan nyt matriisiledivalot. Myös takapilarissa on helposti tunnistettavat valot, jotka ovat uudesta tyylistään huolimatta ikään kuin ennallaan ja samalla kunnianosoitus ikoniselle 4L:lle.

Luonteeltaan maasturi

Ominaisuuksissa noudatetaan tuttua tyyliä, sillä rakenteensa ja suuren maavaransa ansiosta 4L ei aikoinaan pelännyt huonoja teitä eikä helpossa maastossa ajoa. Alaosaltaan tumman harmaa 4Ever Trophy on luotu seikkailuja varten. Hyvin suojattu kori, suuri 20 sentin maavara ja lyhyet korin ylitykset innostavat kääntämään auton maastoon.

Hiilikuituisella katolla on mukana varapyörä ja takaovessa lapio sekä irrotuslevyt hankalaan maastoon. Jokaisessa pyörässä on kompressori, jolla renkaan ilmanpaineen voi säätää sisältä maastoajoon sopivaksi.

Vaikka 4Ever Trophy on luonteeltaan maasturi, se on suunniteltu olemaan miellyttävä ajaa kaikilla teillä. Tulevaisuuden sähkömoottorinen 4L tähtää yhtä monikäyttöiseksi kuin sen edeltäjä oli – tai pikemminkin on ollut vuodesta 1962 lähtien.

Tutkielma tasoittaa tietä tulevaisuuden B-segmentin sähkömoottoriselle katumaasturille, joka viihtyy niin kaupunkiviidakossa kuin maaseudun pikkuteillä.

Vuosi sitten esitellyn Renault 5 Prototypen tapaan myös 4Ever Trophy tehdään uudelle CMF-BEV -perusrakenteelle, jota käytetään tämän kokoluokan sähköautoissa. Tulevaisuuden Renault 5 ja Renault 4 ovat aikanaan samanlainen kaksikko kuin Clio ja Captur nykyisin.

Esi-isänsä tapaan 4Ever Trophyn vuonna 2025 esiteltävä tuotantomalli muotoillaan Ranskassa ja myös valmistetaan siellä.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän