Sen jälkeen, kun Renault Mégane esiteltiin ensimmäisen kerran vuonna 1995, niitä on myyty neljän sukupolven ajan ympäri maailmaa yli seitsemän miljoonaa kappaletta.
Eikä Mégane ole vain yksi automalli, vaan se on monipuolinen mallisarja tilavasta farmariautosta luokkansa nopeimpaan viisioviseen urheiluautoon. Nyt valikoima on entistä runsaampi, kun mukaan liittyy Renault Mégane E-Tech Plug-in hybrid.
Renault on valmistanut sähköautoja jo yli 300 000 kappaletta. Nyt kaikki sähköautoista saatu kokemus on käytetty hyväksi lataushybridin kehitystyössä. Tuloksena on Mégane E-Tech Plug-in hybrid
Méganessa on CMF-C/D -perusrakenne, jonka suunnittelussa otettiin huomioon voimalinjojen sähköistäminen. Niinpä E-Tech -järjestelmän osien sijoittaminen rakenteisiin ei tuottanut ongelmia. Mégane Sport Tourerin farmarikorin monikäyttöisyys, kuten tasainen tavaratila on ennallaan. Suuri 447 litrainen tavaratila riittää moneen käyttöön ja lattian alla on kätevä säilytystila latauskaapelille.
Uudessa Mégane E-Tech Plug-in hybridissä on muiden Renaultin E-Tech-mallien tapaan täysin uusi 1,6-litrainen bensiinimoottori, kaksi sähkömoottoria ja älykäs automaattinen monitilavaihteisto. Moottorien monipuolinen ohjausjärjestelmä hoitaa työnsä taustalla huomaamattomasti varmistaen sen, että energiaa kulutetaan mahdollisimman vähän ja autolla ajaminen on kaiken aikaa nautinnollista.
Moottorien yhteisteho on 117 kilowattia (159 hv). Kiihdytys paikaltaan 100 km/h nopeuteen vie aikaa 9,8 sekuntia ja auton huippunopeus on 183 km/h. Nopeuden nosto 80 km/h nopeuteen 120 km/h vie aikaa 6,6 sekuntia. Yhdistetty kulutus on 1,3 litraa sadalla ja hiilidioksidipäästö 29 g/km.
Mégane E-Tech Plug-in hybridissä on sama voimalinja kuin Capturin lataushybridissä litiumioniajoakkua myöten. Niinpä sen energiasisältö on 9,8 kWh (400 V) ja virta riittää WLTP-normin mukaan 50 kilometrin ajoon ja kaupungissa 65 kilometriin. Akun saa ladattua täyteen sähköauton latauspisteestä kolmessa tai kotipistorasiasta viidessä tunnissa.
Kolme ajotilaa
Tänä vuonna tulevan uudistuksen myötä Renault Mégane saa aivan Easy Link -multimediajärjestelmän, josta on helppo hallinnoida ajotilavalintoja.
Pure-ajotilan saa päälle joko kosketusnäytöltä tai sen alla olevaa EV-nappia painamalla. Tässä ajotilassa liikutaan pelkästään sähköllä, joten ajotilan valinta vaatii ajoakun riittävän lataustilan. Paikallisesti päästötön liikkuminen sallii Mégane E-Tech Plug-in hybridillä ajon paikoissa, missä polttomoottoristen autojen käyttö on kielletty.
My Sense -ajotila optimoi hybridin käyttöä niin, että auton käyttökustannukset pidetään mahdollisimman alhaisina. Tähän ajotilaan kuuluu E-Save -toiminto, joka varmistaa että ajoakussa on vähintään 40 prosentin lataus. Näin auto on valmiina käyttöön sellaisilla Euroopassa yleistyvillä alueilla, joille ei saa ajaa polttomoottorisilla autoilla lainkaan.
Sport-ajotilassa ajaja saa käyttää hyödykseen auton koko suorituskyvyn, kun kaikki kolme moottoria yhdistävät voimansa. Äänetön lisävoima polttomoottorin rinnalla tekee nopeasta ajosta vaivatonta ja nautittavaa.
Uudessa Mégane E-Tech Plug-in hybridissä kuljettajalle on lisäksi 10-tuumainen digitaalimittaristo, jonka avulla kaikki tarpeellinen informaatio on helposti saatavilla ja näkymä on muokattavissa käyttäjän mieltymyksien mukaisesti.
Erilainen takajousitus
Samaan tapaan kuin Capturin lataushybridissä myös Mégane E-Tech Plug-in hybridissä on parillasadalla kilolla kasvaneen omamassan takia taka-akselilla erillisjousitus. Jousitus on hienosäädetty antamaan paras mahdollinen mukavuus sekä ajo-ominaisuudet.
Kuljettajan apuna on hänen niin halutessaan ns. yhden polkimen toiminto.
Vaihteenvalitsimessa on eteenpäin vievän D-asennon lisäksi B-asento, jossa liike-energia otetaan D-asentoa tehokkaammin talteen voimakkaammalla regeneroinnilla eli ns. itselataamisella. Sitä käytettäessä jarrupolkimeen ei tarvitse juurikaan koskea, mikä tekee ajamisesta helpompaa ja säästää jarruja.
Vain vähän eroa
Mégane E-Tech Plug-in hybrid on niin ulkonäöltään kuin sisustukseltaan lähes samanlainen kuin muut uudistuneet Méganet. Huomattavin ero on latauspistokkeen luukku auton oikealla puolella samassa paikassa, missä vasemmalla puolella on polttoainetankin luukku.
Katso myös tämä: Renault uudistaa koko Mégane-mallisarjan — myyntiin kesällä
Sen lisäksi ulkoisena erona ovat takaluukkuun ja B-pilareihin sijoitetut E-Tech Plug-in hybrid -merkit. Ohjaamossa mittaristo ja kosketusnäytön valikot eroavat polttomoottorisista sisarmalleista.
Suomeen uusi Mégane Facelift sekä Plug-in hybrid saapuvat vuoden vaihteen jälkeen.