8.3.2017 16.40
Renault Zoe e-Sport on valmistettu Zoe:n perusrakenteelle ja muutettu siitä kilpa-autoksi käyttäen hyväksi FIA:n Formula E -luokassa saatuja kokemuksia.
Muotoilultaan Zoe e-Sport noudattaa Renaultin uutta tyyliä, jossa C-muotoiset valot hallitsevat keulaa. Renaultin kookkaat timanttilogot edessä ja takana erottuvat taustavalaistuina selvästi auton korista samaan tyyliin kuin viime lokakuussa Pariisin autonäyttelyssä esitellyssä TreZorissa.
Zoe e-Sportin väri on mattasininen, jota korostetaan keltaisilla yksityiskohdilla. Puskureissa, takaspoilerissa ja valojen sekä ilmanoton kehyksissä käytetään hiilikuitua.
Zoe e-Sportin koko kori on tehty hiilikuidusta. Sen ansiosta auton paino 450 kilon akkuineen on vain 1 400 kiloa.
Perusrakenteeseen kuuluu teräksinen turvakaari ja ohjaamoa suojaavat Kevlar-paneelit. Auto täyttää kaikki FIA:n turvamääräykset, joten Zoe e-Sportilla voi osallistua ratakilpailuihin. Myös keskeltä kiinnitettävät vanteet ovat saaneet vaikutteensa rata-autoilusta.
Ohjaamo kuin kilpa-autossa
Tummennetut ikkunat auttavat kuljettajaa pysymään tuntemattomana. Ovi aukeaa yksinkertaisesti napauttamalla sen kosketustunnistinaluetta.
Ohjaamossa on kaksi Recaron valmistamaa istuinta, joissa on kilpailuissa vaadittavat turvavyöt. Suorakulmainen ohjauspyörä parantaa näkyvyyttä, kuten Renaultin Formula E -autoissa.
Sähkökilpa-autojen tapaan e-Sportin kuljettaja voi säätää voimalinjan asetuksia ja kontrolloida energian kulutusta. Valintoihin kuuluvat vaihteisto, ajotila (neljä vaihtoehtoa) ja jarrujen tasapaino.
Ohjaamon värit viittaavat auton kilparadoilta tulevaan perimään. Musta on hallitseva väri, jota piristetään sinisellä ja hallintalaitteiden ympärillä alumiinilla. Istuimet, ohjauspyörä ja ovipaneelit on verhoiltu Alcantaralla.
Tehokas moottori ja neliveto
Renault Sport Racingin ja Renault e.damsin insinöörit ovat kehittäneet Zoe e-Sportin moottorin. Tai oikeastaan moottorit, sillä autossa on kaksi 170 kW (230 hv) kehittävää moottoria, joiden yhteisteho on siis kaksinkertainen 340 kilowattia (460 hv).
Suurin vääntömomentti on 640 Nm (320 Nm per moottori).
Toinen moottoreista on edessä ja toinen takana ja ne saavat virran ajoakulta, jonka kapasiteetti on 40 kWh. Korkea vääntö on saatavilla lähes välittömästi.
Sähkömoottorit antavat täyden suorituskyvyn heti, kun ne käynnistyvät ja ne saavuttavat pyörimisnopeuden 4 300 kierrosta minuutissa muutamassa sekunnin kymmenesosassa.
Suorituskyky on samaa luokkaa superurheiluautojen kanssa, sillä Zoe e-Sport kiihtyy paikaltaan lähtien 100 km/h nopeuteen 3,2 sekunnissa. Huippunopeus on rajoitettu 210 km/h ja se saavutetaan alle kymmenessä sekunnissa.
Zoe e-Sportissa ei ole perinteisten urheiluautojen polttomoottorista aiheutuvia tärähdyksiä ja meteliä. Zoe e-Sportin kiihtyvyys ja käyttäytyminen on lineaarista. Kuten Formula E -autoissa, suurimmat äänet tulevat vaihteenvaihdoista ja renkaista.
Zoe e-Sport käyttää Renaultin kehittämää energian hallintaa, jolla moottorit saavat täsmälleen tarpeellisen energian kaikissa tilanteissa.
Säätöjä voidaan muuttaa kuljettajan tai radan mukaan. Ajotiloilla päästään joko parhaaseen mahdolliseen suorituskykyyn tai pitkään toimintamatkaan. Säädöillä voidaan vaikuttaa voiman jakoon moottoreiden välillä ja painottaa joko etu- tai takavetoisuutta.

Alustassa hyödynnetty Renault kilpa-autojen opit
Perustana Zoe e-Sportissa on teräsputkirunko, jonka kaltaista käytetään Renaultin mäkikilpailu- ja jäärata-autoissa. Tuotantomalliin verrattuna Zoe e-Sportin maavara on pienempi, siinä on suurempi raideväli ja neliveto, jotka varmistavat hyvän ajettavuuden kaarteissa.
Edessä ja takana on rata-ajoon kehitetty kaksoistukivarsijousitus, joka on yhdessä Öhlinsin iskunvaimentimien kanssa säädettävissä hyvin monipuolisesti. Jarrut ovat riittävän tehokkaat varmistamaan pysähtyminen jopa kilpakäytössä.
Rengaskoko on 245/35 R 20 ja renkaina on kuivalla tien pinnalla optimaalisen pidon tarjoavat sileät kisarenkaat. Vaikka Zoe e-Sportin lähtökohtana on tuotantomalli, se on kehitetty myös rata-ajoon sopivaksi.