Rallin MM-sarjalla yli 800 miljoonaa televisiokatsojaa

Kuva: TGR

Nielsen Sportsin WRC:lle tekemän raportin mukaan kaudella 2018 MM-rallin televisiolähetysajat kohosivat ennätyslukemiin.

Loppukauden maailmanmestaruustaistelu Sebastian Ogierin, Thierry Neuvillen ja Ott Tänakin välillä auttoi nostamaan kauden yhteenlasketun TV-ajan ennennäkemättömään 14 208 tuntiin. Tämä on ensimmäinen kerta, kun lähetysajoissa on päästy yli 14 000 tunnin.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Rallin MM-sarja on jatkanut vuosittaista kasvuaan, kasvun ollen 140 prosenttia vuodesta 2013, jolloin vastaava lukema oli 5 900 tuntia.

Raportin luvut osoittavat, että 823,79 miljoonaa ihmistä katsoi lähetyksiä viime kaudella, mikä on 36 prosenttia enemmän kuin 2013, jolloin sarjan promoottori otti sarjan kaupalliset oikeudet omistukseensa.

Katsotuimmat rallit – Suomen MM-rali yksi suosituimmista

Monte-Carlo, Espanja ja Australia olivat katsotuimmat rallit kaudella 2018.

Korkean profiilin avauskisassa Monacossa saavutettiin perinteisesti kauden yleisöhuippu, mutta luvut kohosivat jälleen kahden viimeisen kisan aikana, kun voittotaistelu kävi kuumimmillaan.

Ranska, Puola, Belgia, Suomi, Espanja ja Japani olivat kuusi parasta TV-markkina-aluetta.

Suomen MM-ralli on tunnetusti ollut yksi seuratuimmista ralleista niin kansainvälisin kuin kansallisinkin mittarein mitattuna. Kaudella 2019 MM-rallia näytetään Suomessa YLE:n kanavissa kattavasti sekä live-lähetyksien että koosteiden muodossa.

Ylen kanavilta nähdään kauden aikana eri kisoista kaikkiaan noin 50 live-EK -lähetystä.

Ralli on vahvasti esillä myös TV2:n Kisaennakoissa, Päiväkoosteissa sekä kisat niputtavissa Kisakoosteissa.

Katso tästä muita rallin MM-sarjan juttuja.

Innokkaimpia rallifaneja palvelee Yle Urheilun nettisivut, jossa on live-seurannan lisäksi tarjolla koostevideot jokaisesta EK:sta, Teksti-TV:n tulospalvelu, sekä luonnollisesti Suomen MM-rallissa – aamusta iltaan – legendaarinen Ralliradio. MM-ralli on vahvasti esillä myös Yle Urheilun Urheiluruudussa ja Urheiluradiossa.

– Jyväskylän kisa on kiistatta maailman parhaiten järjestetty ja seuratuin MM-ralli. Sen myötä suomalaiset ralliperinteet ovat maailman vahvimmat. Yle Urheilu on ylpeä voidessaan olla osa huikeaa perintöä ja omalta osaltaan entisestään vahvistaa sitä, kertoo Yle Urheilun tapahtumaurheilusta vastaava toimituspäällikkö Sasha Ikonen.

Autovalmistajien media-arvo kasvoi – digitaalisen ja sosiaalisen median suosio vahvaa

Nielsenin luvut osoittivat raportissa myös kasvaneita hyötyjä MM-sarjaan osallistuneille autovalmistajille.

Valmistajien media-arvo kasvoi ensimmäistä kertaa yli 100 miljoonan euron. Keskimäärin valmistajien media-arvo on kasvanut 70 prosenttia viimeisen viiden vuoden aikana.

Raportti kertoi lisäksi vahvoista digitaalisen ja sosiaalisen median luvuista. Rallin MM-sarjan virallisissa kanavissa oli yli 105 miljoonaa videon katselua ja yli 1,3 miljardia online-näyttökertaa ja digitaalisten alustojen seuraajamäärä ylsi 10 miljoonaan.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here