Ralli: Roope Korhonen asfalttiajokoulusta tositoimiin Italiassa

Rautio Motorsportin Roope Korhonen ja Anssi Viinikka kilpailevat ensi kertaa asfaltilla tänään käynnistyvässä Italian rallimestaruussarjaan kuuluvassa Rally Regione Piemonte asfalttirallissa. Suomalaiskaksikko ajaa kilpailussa italialaisen Sportec Engineeringin Citroën C3 Rally2:lla.

Rautio Motorsportin Roope Korhonen ja kakkosohjaaja Anssi Viinikka aloittivat Italian reissunsa jo viime viikolla, jolloin kaksikko vieraili tunnetun italialaisen ajo-opettajan Vittorio Canevan opissa tutustumassa asfalttiajamisen saloihin. Canevan ajokoulussa on aiemmin vierailleet monet suomalaiset rallikuljettajat, kuten Esapekka Lappi, Juho Hänninen, Teemu Suninen sekä Emil Lindholm.

Kaksi päivää kestänyt koulutus sisälsi ajo-opetusta, kuten oikealaisen ajotekniikan, ajolinjojen sekä jarrutuspaikkojen hallitsemista asfaltilla. Koulutuksessa kaksikko perehtyi myös asfalttiteiden vaatimusten mukaiseen nuotitukseen.

Suomalaiskaksikko matkusti pääsiäiseksi Suomeen ja he palasivat tämän viikon tiistaina takaisin Italiaan. Keskiviikon ohjelmassa oli 50 km asfalttitestiä italialaisen Sportec Engineeringin Citroën C3 Rally2:lla, jolla Korhonen ja Viinikka pääsevät kokeilemaan koulutuksen tuomia tuloksia käytännössä tänään käynnistyvässä Italian rallimestaruussarjan osakilpailussa Albassa.

– Kisassa ajetaan kolmea eri tietä useampaan eri kertaan. On mukavaa, että EK:t ajetaan täällä useaan kertaan, niin on hieman helpompi hakea ja verrata niitä asioita eri ajokerroilla, joissa on eniten kehitettävää, Korhonen toteaa.

– Myös auto (Citroën) on minulle uusi tuttavuus. Siinä on eriluonteinen moottori kuin Volkswagenissa. Vääntöä puuttuu alhaalta, mutta yläkierroksilla tuntuisi olevan enemmän voimaa. Alussa oli aika opettelemista, koska testissä ajoin ensimmäistä kertaa koskaan ralliautolla asfalttia. Pito on järkyttävä, että sen kanssa menee kyllä opetellessa. Mutta koko ajan paransimme ajoamme. Automme oli ja on yhä asfaltille perussäädöissä. Emme halunneet kuluttaa ajopäivää niiden muuttamiseen vaan keskityimme ainoastaan ajamiseen. Hyvä fiilis jäi. Jonkinlaiseen perusvauhtiin pääsimme suht nopeasti, mutta viimeisten kymmenyksien pudottaminen on varmasti tiukassa. Se vaatii paljon kisakilometrejä.

– Eniten korjattavaa oli ajotyylissäni ja jarrujen käytössä. Polkimien käyttö oli liian aggressiivista, ja jarrut lämpenivät liikaa. Ajoin aluksi myös turhan kovaa hitaisiin ja pinnaltaan likaisiin mutkiin sisälle, mutta muuten koulutus ja testi meni hyvin.

– Tavoitteeni on viikonlopun rallissa ajaa oppia ja maaliin. Tänään yksi pätkä ja huominen lauantai on meille päivän mittainen oppitunti. Koetetaan opetella ja välttää virheitä. Edessä on perinteinen ralli Italiassa, jonka tiet ovat olleet jo vuodesta toiseen muille tuttuja. Tuloslistaan emme keskity ja tulostavoitteita emme ole edes asettaneet, mutta totta kai vauhtimme pitäisi kasvaa rallin aikana ja ero kärkeen kaventua, Korhonen muistuttaa.

Rally Regione Piemonte

Aiemmin Alba-rallina tunnettu Rally Regione Piemonte on Italian rallimestaruussarjan toinen osakilpailu. Torinon eteläpuolella ajettavassa asfalttirallissa ajetaan kahdeksan erikoiskoetta, joiden yhteispituus on 101,02 km.

Ralli käynnistyy perjantaina klo 17.30 Suomen aikaa ajettavalla Power Stage (2,29 km) erikoiskokeella. Ralli jatkuu huomenna lauantaina. Päivän aikana ajetaan ainoastaan kolmea erikoiskoetta, joista kaksi ajetaan kahdesti ja yksi kolme eri kertaa. Ralli päättyy lauantai-iltana klo 20.38 Suomen aikaa.

Rallin tulospalvelu: ewrc-results.com

WRC: Suomeen WRC3-luokan voitto Ruotsin MM-rallissa

Ralli: Roope Korhonen Rautio Motorsportin ykköskuljettajaksi

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän