Puupohjaisella dieselillä vähemmän lähipäästöjä

Kuva: UPM.

Helsingin Vuosaaressa on testattu puupohjaista UPM BioVerno -dieseliä. UPM:n tiedotteen mukaan uusi diesel vähentää lähipäästöjä.

Vuosaaren satamassa mitattiin lähipäästöjä Volvo-pyöräkuormaajan pakokaasuista. Fossiiliseen verrokkipolttoaineeseen verrattuna sekä typenoksidi- että pienhiukkaspäästöt olivat noin 10 prosenttia pienemmät.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

– Toteutetussa mittauksessa työkoneen keskimääräinen kuormitus oli matala. Raskaammassa, enemmän hiukkasia tuottavassa ajossa hiukkaspäästöjen vähenemät uusiutuvaa dieselpolttoainetta käytettäessä olisivat todennäköisesti olleet suuremmat, sanoo VTT:n Senior Advisor, Nils-Olof Nylund.

Päästötestien tulokset riippuvat hyvin paljon myös siitä, minkä tyyppinen ja ikäinen moottori on käytössä.

– Olemme aiemmissa moottoritesteissä päässeet jopa 30-40 prosentin vähenemiin lähipäästöissä, kun UPM BioVernoa verrataan fossiiliseen polttoaineeseen. CO2-päästöjä uusiutuva dieselimme vähentää elinkaarensa aikana 80 %, kertoo UPM Biopolttoaineiden liiketoimintajohtaja Sari Mannonen.

UPM BioVerno -dieselin satamatestit toteutettiin viime vuoden lopulla yhteistyössä Oy M. Rauanheimo Ab:n ja VTT:n kanssa osana BioSata-hanketta. BioSata on osa Smart & Clean -kokonaisuutta, jonka tavoitteena on maailman houkuttelevin päästötön liikkuminen pääkaupunkiseudulla.

Korkealaatuiset, kestävästi tuotetut biopolttoaineet ovat kustannustehokas vaihtoehto liikenteen päästöjen vähentämiseksi – niiden käyttöönotto ei edellytä mitään muutoksia autoissa tai työkoneissa.

– Työkonetestejä on suunniteltu jatkettavaksi kevään aikana UPM Kaukaan tehdasintegraatissa Lappeenrannassa, jossa myös UPM BioVernoa valmistava biojalostamomme sijaitsee. UPM:n uuden brändilupauksen ’Beyond fossils’ mukaisesti korvaamme fossiilisia raaka-aineita uusiutuvilla, puupohjaisilla ratkaisuilla, sanoo Mannonen.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here