Poliitikon puheenvuoro: Ari Ampuja, PS, Uusimaa

Ari Ampuja

Puolue: Perussuomalaiset
Vaalipiiri: Uusimaa

Kunnia yksityisautolle

Asenne autoiluun on Suomessa vääristynyt. Keskustelu pyörii sen ympärillä, kuinka paljon autoliikenteestä tulee päästöjä ja miten autoilua voisi vaikeuttaa vaikkapa tietulleilla tai erilaisilla veronkorotuksilla.

Autoliikenteen hyödyt jäävät taka-alalle ja niiden olemassaolo sivuutetaan.

Kun mietimme autoliikenteen hyötyjä, niin näkyvin on se, että ihan kaikki tavara kaupassa, varastossa ja tehtaassa on autolla sinne tuotu. Kaikki ympärillämme oleva tavara on autolla jostain johonkin tuotu. Lisäksi aika moni meistä ihmisistä tarvitsee autoa päivittäin omaan ja läheisten liikkumiseen.

Jopa pääkaupunkiseudulla monen elämä muuttuisi vaikeaksi, jos ei voisi kulkea yksityisautolla. Keskustelussa autoliikenteestä sivuutetaan se, että ihmiset käyttävät tarkoituksella paljon rahaa autoon siksi, että he tarvitsevat autoa.

Kyse ei ole siitä, että autoilija haluaisi tehdä kiusaa muille ihmisille tai olisi piittaamaton ympäristöstä. Kyse on siitä, että yksityisauto on usein ylivoimainen tapa hoitaa liikkumistarve.

Matkan reitin ja aikataulun sovittaminen oman elämän tarpeisiin sujuu yksityisautolla yleensä paljon paremmin kuin julkisella liikenteellä. Sitten on vielä ne runsaslukuiset suomalaiset, joilla ei ole julkista liikennettä. Esimerkiksi Helsingin ydinkeskustasta ei tarvitse mennä kuin 35 km päähän, niin löytyy paikka, jossa ei ole viikonloppuna julkista liikennettä ja arkenakin lähinnä koulukyydit.

Kun huomioi, että Suomessa on liikenteellisesti syrjäisempiäkin paikkoja kuin Helsingistä 35 km päässä oleva maaseutu, niin voi hyvin todeta, että yksityisauto on elinehto suomalaisen elämänmuodon ylläpitämiseen.

Autoileva perhe on yleensä hyvä veronmaksaja, joka maksaa itse kaikki kulunsa ja vielä työllistää autotoimialaa. Julkisilla kulkeva henkilö ei maksa liikkumisestaan aiheutuvia kustannuksia täysimääräisesti. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla Helsingin Seudun Liikenne -kuntayhtymä kattaa noin 40 % kuluistaan lipputuloilla ja loppu 60 % tulee veronmaksajilta.

Tavoite olisi puolet lipputuloista ja puolet veronmaksajilta. Kukaan ei siis edes haaveile, että julkisen liikenteen operointi voisi hoitua pelkillä lipputuloilla. Samaan aikaan autoilijat maksavat miljardeja erilaisina veroina ja maksuina julkisen talouden pohjattomaan kassaan.

Auto on tärkeä meille ihmisille, elinkeinoelämälle ja julkiselle taloudelle. Pidetään jatkossakin autoliikenteen puolia.

Teksti: Ari Ampuja.

Katso tästä muita Eduskuntavaalien Poliitikon puheenvuoroja.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän