Liikenteestä on paljastunut tämän vuoden puolella poikkeuksellisesti jo kymmenkunta sellaista tapausta, joissa raskaan liikenteen ajoneuvoyhdistelmien perävaunut on kiinnitetty huolimattomasti.
Poliisi painottaa, että talvisin kuljettajien tulee tarkastaa erityisesti se, ettei perävaunun kiinnityskohta eli vetopöytä ole jään peitossa.
– Osassa näistä tapauksista vetopöydän kytkentä on ollut niin jäässä, ettei kytkentä ole ollut enää turvallinen. Meillä on tämän vuoden puolelta tiedossa tapauksia, joissa tällaiset jäiset kytkennät ovat lähteneet irti liikenteessä. Huonosti kiinnitetyt rekkojen perävaunut ovat liikenteessä hengenvaarallinen yhdistelmä, ylikomisario Harri Auvinen Itä-Uudenmaan poliisilaitokselta painottaa.
Jos vetopöytä on jäässä, liikenteessä voi mennä pidemmänkin aikaa, ennen kuin kuljettaja huomaa vaarallisen kiinnityksen.
Poliisilla on tiedossa esimerkiksi tapaus, jossa kuljettaja oli ajanut huolimattomalla kiinnityksellä Ruotsista Helsinkiin ja Suomen puolella vielä Hyvinkään ja Vantaan kautta Mäntsälään, ennen kuin perävaunu oli alkanut oireilemaan.
Huolimattomasti kiinnitetyt perävaunut lähtevät irti yleensä liittymissä ja rampeissa, joissa vetopöytään kohdistuu vääntöä maantieajoa enemmän.
– Näissä tämänvuotisissa tapauksissa on ollut sinänsä onni onnettomuudessa, ettei liikenteessä ole ainakaan vielä sattunut henkilövahinkoja. Irronneet perävaunut ovat toistaiseksi aiheuttaneet vain liikenteen ruuhkautumista, Auvinen kertoo.
Poliisi painottaa, että tärkein väline vaaratilanteiden ennalta estämiseen on kuljettaja itse.
– Kuljettajien tulee varmistaa aina liikkeelle lähtiessä, että perävaunu on kiinnitetty huolellisesti. Kiinnityksen voi varmistaa esimerkiksi ajamalla lyhyen matkaa parkkipaikalla edestakaisin ennen ajoon lähtöä. Tämä yleensä paljastaa puutteellisen kiinnityksen – varsinkin, jos puutteellinen kiinnitys johtuu jäisestä vetopöydästä, Auvinen neuvoo.
Poliisi valvoo raskasta liikennettä tällä viikolla valtakunnallisesti.
Huomiota kiinnitetään erityisesti aiemmilla valvontajaksoilla havaittuihin selkeimpiin epäkohtiin kuten ajo- ja lepoaikojen noudattamiseen.
Lisäksi erityisenä teemana on valvoa ammattikuljettajien tarkkaamattomuutta aiheuttavia tekijöitä ajon aikana.