Poliisi ihmeissään kovista ylinopeuksista — jotain pitäisi tehdä, mutta mitä?

Kuva: Poliisi.

Kovien ylinopeuksien eli nopeusrajoitusten yli 50 kilometrin ylitysten määrät ovat lisääntyneet kuluvan vuoden aikana reippaasti. Erityisen huolestunut poliisi on nuorten miesten piittaamattomuudesta omasta ja muiden turvallisuudesta liikenteessä, todetaan poliisihallituksen tiedotteessa.

Koronaepidemian aikana (viikot 12-21) poliisi on kirjannut 1395 törkeää liikenneturvallisuuden vaarantamista, joista suurin osa on nopeusrajoitusten rikkomisia. Vastaavasti viime vuonna samaan aikaan lukumäärä oli 924.

Poliisin tilastoista ilmenee, että rikoksesta epäillyistä miehiä oli 1275 ja naisia 120. Vaikka naisten osuus onkin huomattavasti pienempi kuin miesten, naisten törkeiden liikenneturvallisuuden vaarantamisten määrä on suhteellisesti kasvanut huomattavasti enemmän kuin miesten viime vuoden tilanteeseen verrattuna (kasvua naisten kohdalla 79 prosenttia ja miesten 49 prosenttia).

Epäiltyjen miesten määrien osuudessa ikäryhmittäin tarkasteltuna ovat kasvaneet erityisesti 15-17 -vuotiaat (114 tapausta, kasvua 64), 18-20 -vuotiaat (331 tapausta, kasvua 116), 21-24-vuotiaat (241 tapausta, kasvua 75) ja 25-34 -vuotiaat (294 tapausta, kasvua 88).

Epäiltyjen naisten määrien osuudessa ikäryhmittäin tarkasteltuna ovat kasvaneet erityisesti 15-17 -vuotiaat (10 tapausta, kasvua 10), 18-20 -vuotiaat (35 tapausta, kasvua 19) ja 21-24-vuotiaat (28 tapausta, kasvua 13).

Autojen kehittyneet turvalaitteet eivät estä vammautumisia ja kuolemia

Poliisihallituksen poliisitarkastaja Heikki Kallion mukaan poliisi on erittäin huolestunut kehityksestä. Jotakin hänen mielestään olisi tehtävä, mutta mitä?

Kallio korostaa kuljettajan asenteen merkitystä.

– Koviin ylinopeuksiin ei syyllistytä vahingossa vaan ne ovat aivan tietoisia kuljettajan valintoja. Toisin sanoen asenne liikenneturvallisuutta kohtaan ei ole kunnossa, hän sanoo.

Katso tästä juttuja kovista ylinopeuksista.

Onnettomuuden sattuessa kovilla nopeuksilla seuraukset ovat yleensä kohtalokkaita.

– Ajoneuvojen kehittyneetkään turvalaitteet eivät pysty estämään uhrien vammautumista tai jopa menehtymistä. Tämä tulisi aina olla takaraivossa kaikilla kuljettajilla, Kallio sanoo.

Kallio muistuttaa, että törkeissä liikenneturvallisuuden vaarantamisissa myös sanktiot ovat merkittäviä. Tavanomaisin sanktio on sakko (yli 80 prosentissa tapauksista) sekä lisäksi pitkä ajokielto. Päiväsakkoja määrätään yleensä keskimäärin noin 60.

Pitäsikö matkustajien määrä rajoittaa?

Kallion mielestä lainsäätäjän kannattaisikin pohtia, miten nuorten miesten piittaamattomuuteen voitaisiin puuttua lainsäädännön keinoin, kun valistus ja muut keinot eivät näytä tuottavan tulosta.

– Kyseeseen saattaisivat tulla ylikomisario Dennis Pastersteinin jo aikaisemmin tekemät ehdotukset eli jonkinlaiset tekniset rajoittimet tai nopeuden tallentimet. Yksi mahdollisuus olisi myös rajoittaa nuorten henkilömäärää autoissa viikonloppuiltaisin.

Kallion mukaan huolestuttavia ovat myös nuorten rattijuopumusten määrät.

Poliisin tietoon tulleiden alle 25-vuotiaiden rattijuopumukset ovat lisääntyneet alkuvuoden aikana lähes 14 prosenttia viime vuoden tilanteeseen verrattuna. Huumausaineet liittyvät jopa 61,5 prosenttiin alle 25-vuotiaiden rattijuopumuksista.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

3 KOMMENTIT

  1. Ikuinen ajokielto ja kulkupeli laakista valtiolle.
    Naama ja nimi julkisiksi. Kyllä muuten loppuu idioottimaisuudet aika lyhyeen, näillä muka sankareilla.

  2. Näkemys ja kokemus
    Kun virkavallan näkyvyys on heikko vuosikausia jopa kymmeniä vuosia vähentynyt niin on kuviteltavissa että eritoten nuoret haluavat ”irrotella”. Tämä on tietysti väärin ja kohtalokastakin.
    Allekirjoittanutta on koko tolppakameroiden ajan ärsyttäny nollatoleranssikeskustelu,”stadikeskeisyys” sekä myös pienien vahinkolaukauksien jyrkkä kohtelu. Eihän siitä ole ollut muuta tulosta kuin psykoliginen kielteisyys poliisia, virkakoneistoa sekä tienpitäjää kohtaan. Ohjaava toiminta, leppoisampi ote,inhimillisyyskin toiminteissa ovat taatusti parempia keinoja kuin menneet kahdenkymmenenvuoden kiristyneet otteet.
    Pyrin tällä siihen että psykoligian ja inhimillisyyden käyttöönotto poliisin päivittäisessä tehtäväkuvassa ovat työn hoitamiseksi tärkeämpiä kuin piukat tulkinnat ja ääreensä viety säntillisyys.
    Tämä toiminee jopa varsin nopeasti jos päivittäiseen tehtäväjakoon ja partioiden henkeen pyrittäisiin vaikuttamaan niin että kohtaamiset olisiva leppoisampia,ei valtavan tarkkaan raamitettuja ja tuloksen tekeminen olisi vain poliisityön yhtenä elementtinä. Nyt tuntuu että puhalluttaminen , varoituksen antaminen ja pienen sakonkin ojentaminen on yhtä grillaamista ja kärsimystä puolin ja toisin.
    Ja lähtökohdat liikennepoliisin koulutuksessa po hyvin paljon kohdistuneet em luonteenpiirteisiin.
    On eri asia kovien rikollisten ja jatkuvaa yhteiskuntahaittaa tekevien kanssa joissa tilanteissa ei varmasti paljoa hymyä voi asetella kasvoille
    Esim. Olin 2000-luvun alussa kovalla kiireellä ajamassa Joensuuhun kun noin tuntia ennen kaupunkia poliisin iso käsi osoitti pysähtymistä. Nuori piukka poliisi seisoi ikkunan takana kun puhuin puhelimeen ja liikepuhelu kestikin varsin pitkään. Avattuani ikkunan konstaapeli kysyi erittäin ärtyneesti papereita.
    Saatuaan ne sanoi että ”ajoitte hurjaa vauhtia”.
    ” En mielestäni , vaan vain lievästi yli sallitun.”
    Silloin astui takaa vanhempi konstaapeli ja kysyi että ” Mikähän teillä mahtoi olla nopeus ?”
    ” Luultavasti ajoin noin 98 km/h, ja syykin on selvä. Liiketapaaminen kaupungissa ja vakkari päällä rajoituksella 100 km/h mikä on edelläkin ja jatkuu taas 100 metrin päässä. Jonkinasteinen kiire ja tarve saada työpäivä poikki niin Joensuun yrittäjällä kuin meilläkin.”
    Vanhempi konstaapeli katsoi minua ja nuorempaa konstaapelia ja sanoi ” Olipa rehtiä puhetta. Annan tässä suullisen huomautuksen koska tutka näytti 96 km/h ja odotan että noudatatte jatkossa rajoituksia”
    Elämäni paras kokemus tienpäältä ja ohjasi ajatukset siihen että yhteistyö poliisin ja käyttäjän välillä on tärkeämpää kuin yrittää täyttää valtion kirstua kiristyvin hampain.
    Karjalaisen poliisin ote oli merkillepantavan hienoa, ei siksi etten saanut sakkoa silloin vaan siksi että hänen suhtautuminen asiakkaaseensa oli esimerkillistä ja kaasujalkaani vaikutus oli loppunelämän kestävää

  3. Ei tehokkaita autoja nuorille. Otetaanpa se vanhanajan kasvatus käyttöön, niin oppivat kunnioittamaan sääntöjä. Edellämainituista törkeistä ylinopeuksista kortti pois 2-vuodeksi.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here