Polestar esitteli tänään päivitetyn strategiansa ja aloittaa uuden luvun toiminnassaan. Merkittävillä muutoksilla pyritään parantamaan toiminnallista, kaupallista ja taloudellista suorituskykyä.
Päivitetyn liiketoimintasuunnitelman tavoitteena on 30–35 %:n vuosittaisen myyntivolyymin kasvu vuosina 2025–2027 sekä positiivinen oikaistu käyttökate vuonna 2025. Kaupallisen ja toiminnallisen kehityksen myötä yhtiö odottaa parannuksia kiinteisiin kuluihin ja käyttöpääomaan vuodesta 2026 eteenpäin ja positiivista vapaata kassavirtaa investointien jälkeen vuonna 2027.
“Uskomme vuoden 2025 olevan Polestarin historian vahvin”
Polestarin pääjohtaja Michael Lohscheller: “Polestar on skandinaavisella muotoilulla, suorituskyvyllä ja premium-laadulla sijoittanut itsensä onnistuneesti globaaleille automarkkinoille. Meillä on kolme upeaa autoa maanteillä ja kasvava, innostunut asiakaskunta.”
“Rakennamme vahvaa Polestar-brändiä, jonka ytimessä ovat muotoilu ja suorituskyky. Mutta tarvitaan merkittäviä muutoksia, jotta voimme tehdä tästä arvostetusta ja edistyksellisestä brändistä menestyksekkään ja elinvoimaisen yrityksen. Nopeutamme verkoston laajentamista ja kaupallisia muutoksia ja muokkaamme samalla tulevaa mallistoamme ja vähennämme merkittävästi kulujamme. Odotamme, että vuosi 2025 on sekä volyymin että talouden suhteen Polestarin historian vahvin.”
Tuotevalikoima: Polestar 5 tulee tänä vuonna, Polestar 7 -mallia on tarkoitus valmistaa Euroopassa
Polestar 2:n kansainvälisen menestyksen sekä Polestar 3:n ja Polestar 4:n toimitusten kasvun lisäksi Polestarilta on lupa odottaa Polestar 5:n myynnin käynnistymistä vuoden 2025 jälkimmäisellä puoliskolla. Polestar 5 on suorituskykyinen 4-paikkainen GT-malli, joka perustuu Polestarin kehittämään liimattuun alumiinikoriin. Se on myös ensimmäinen Polestar, joka käyttää 800 voltin tekniikkaa.
Polestar julkisti tänään, että Polestar 7 -mallista tulee premium-luokan kompakti SUV, joka sijoittuu maailman nopeimmin kasvavalle ja tuottoisimmalle premium-segmentille. Kasvavan mallistonsa ansiosta Polestar vahvistaa asemaansa aidosti globaalina premium-sähköautomerkkinä.
Polestar 7 -mallia on määrä valmistaa Polestarin resurssikevyen liiketoimintamallin mukaisesti Euroopassa. Polestarilla on jo tuotantoa Yhdysvalloissa, Etelä-Koreassa ja Kiinassa, joten yhtiön globaali asema vahvistuu entisestään kansainvälisen tuotantoverkoston ansiosta. Ajan myötä – Polestar 7 -mallista lähtien – yhtiö aikoo siirtyä vähitellen pois usean tuotealustan ratkaisusta käyttämään yhtä arkkitehtuuria, mikä vähentää monimutkaisuutta, kustannuksia ja investointeja.
Aktiivinen myyntimalli ja kaupallinen laajennus
Polestar kiihdyttää siirtymää aktiiviseen myyntimalliin muun muassa uusien kumppanien ja kasvavan verkoston myötä. Yhdessä kumppaniensa kanssa Polestar aikoo laajentaa 70:stä 130:een ja 36:sta 57:ään toimipisteeseen Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa. Vakiintunut digitaalinen suoramyyntikanava säilyy jatkossakin antaen asiakkaalle vapauden valita, miten he haluavat ostaa Polestarinsa.
Muutokset Polestarin kaupallisiin toimintoihin ovat jo vaikuttaneet positiivisesti. Myynti kasvoi vuoden 2024 viimeisellä neljänneksellä 5,3 %, ja tilausmäärä kasvoi 37,2 %:lla edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Polestar 3:n ja Polestar 4:n osuus tilauksista oli vuoden 2024 viimeisellä neljänneksellä 56 %, mikä luo vahvan perustan vuodelle 2025.
Polestarin uusi markkinalaajennus keskittyy Ranskaan, missä myynti alkaa vuonna 2025. Ranska on yksi Euroopan suurimmista ja nopeimmin kasvavista sähköautomarkkinoista ja täydellinen kohde Polestarin kaltaiselle premium-merkille. Lisää laajennuksia on suunnitteilla Itä-Euroopassa, Aasiassa ja Latinalaisessa Amerikassa vuodesta 2026 eteenpäin.
Lisää tulovirtoja: CO2-hyvitysten kasvava myynti
Polestar odottaa jatkossa merkittäviä tuottomahdollisuuksia CO2-hyvitysten myynnistä. Kun perinteiset alkuperäiset valmistajat kamppailevat sähköautoihin siirtymisessä, hyvitysten kysynnän odotetaan kasvavan tulevaisuudessa satojen miljoonien dollarien vuositasolle vuodesta 2025 alkaen. Polestar on jo luonut EU-hiilivaraston neljän alkuperäisen valmistajan kanssa vuodelle 2025.
Uusi asiakastarjous: innovatiivisen energiahankkeen käynnistäminen
Polestar käynnistää Polestar Energy -hankkeen useilla tärkeillä markkinoilla Euroopassa. Tämä uusi asiakastarjous tekee kotilataamisesta älykkäämpää, tehokkaampaa ja edullisempaa. Polestar Energy -sovellusta käyttämällä asiakkaat voivat vähentää kotilatauskustannuksiaan jopa 30 %:lla.
Mitä enemmän Polestarin asiakkaat lataavat ja tukevat sähköverkkoa Polestar Energyn kautta, sitä enemmän hyötyjä he saavat. Palvelu käynnistyy useilla uusilla markkinoilla vuoden toisen puoliskon aikana, ja Polestar-mallien kaksisuuntaisen latausominaisuuden myötä tarjouksesta tulee entistä houkuttelevampi.
Maailmanlaajuinen pääsy tehokkaisiin latauspalveluihin
Polestarin omistaminen on jatkossa entistä käytännöllisempää, sillä lataaminen on mukavampaa sekä kotona että tien päällä. Polestar Charge -asiakkaat Euroopassa saavat käyttöönsä yli 850 000 latauspistettä, mukaan lukien Tesla Superchargerit. Pohjois-Amerikassa asiakkaat voivat käyttää yli 17 800 Tesla Supercharger -pistettä NACS-adapterin avulla.