Datsun ei 1960-luvun jälkipuoliskolla ollut vallan outo merkki urheiluautomarkkinoilla; Fairlady-mallia oli toimitettu vientimaihinkin vaatimattomia määriä, mutta varsinaisesti pankin japanilaistehtaalle räjäytti 1969 esitelty 240 Z. Siitä tuli aikansa myydyin urheiluauto maailmassa: kun Chevrolet Corvette ylsi puolen miljoonan myyntilukuihin 25 vuodessa, meni samaan määrään Datsun Z:lta vain kymmenen vuotta.
Datsun onnistui Z:ssa yhdistämään perinteisen kardaanivetoisen ”karvarintaisen” urheiluauton karun viehätyksen moderniin ulkonäköön, ja kun tämä paketti tarjottiin kilpailijoita tuntuvasti edullisempaan hintaan, oli menestys taattu.
Suorituskykykin riitti: kiihtyvyys 0-100 esim. päihitti Porsche 911T:n ja Triumph TR6:n. 2,4-litraisen suoran kuutosen tehoksi ilmoitettiin 150 hv.
Katso tästä muut Päivän urheiluautot.
Datsun osallistui 240Z:lla aktiivisesti ralleihin. Erikoista kyllä, urheiluauton isoimmat voitot saavutettiin rankassa Safari-rallissa, mutta Rauno Aaltonen pystyi ajamaan sillä Monte Carlossakin kolmanneksi.
Mallitunnuksena Z säilyi tuotannossa vuoteen 1983 asti, mutta myöhemmät versiot 1978 alkaen menettivät mm. kasvaneen painon myötä osan näiden autojen alkuperäisestä viehätyksestä,
Kuvan auton on Datsun 240 Z 1974. Auto on kuvattu Classic Motorshow -tapahtumassa 2019.
Tekstin lähde: Näyttelyteksti.