Päivän ralliauto: Skoda 130 RS 1972

Skoda on ollut tavalla tai toisella edustettuna ralleissa jokseenkin tauotta jo 1950-luvulta asti.

Suomessa asiaa edisti maahantuoja Suomen Koneliike, joka aktiivisesti tuki ensin oman henkilökuntansa ralliharrastajia ja sitten pestasi tallikuskikseen rallin ensimmäisen Suomen mestarin Esko Keinäsen, joka kilpaili Skoda Octavialla aina Monte Carloa myöten. 1961 hän ylsi siellä yleiskilpailun kuudenneksi, mikä oli siihen mennessä paras suomalaissuoritus.

Takamoottorimalleihin siirryttyään Skoda jäi kilpailemaan lähinnä kuokkavoitoista, joita esim. RAC-rallissa kertyi alle 1300-luokassa peräti 17.

Kuva: CvB.

Tehtaalla toimikin jatkuvasti asiaansa paneutunut kilpailuosasto, joka osallistui ralleihin ympäri Eurooppaa. Erityisen aktiivisesti kisasi pitkän uran Skodalla tehnyt Norjan John Haugland, jonka asemaa merkin kovimpana nimenä ajoittain uhmasi Markku Saaristo. Hänkin ylsi RAC:ssa luokkavoittoon ja Hankirallissa 1976 jopa yleiskilpailun kuudenneksi.

1970-luvun loppupuolella Skodan kilpa-autoksi vakiintui 130 RS -malli, joka oli entistä pidemmälle tarkoituksiinsa kehitetty.

Kevytrakenteinen coupe erottui lokasuojan levikkeineen ja spoilereineen selvästi edeltäjistään ja painoi vain 720 kg. Se soveltui hyvin myös radiolle, missä kilpaili vakioautojen EM-tasolla.

Kuva: CvB.

Moottori ei ollut varsin moderni: nokka-akseli pyöri alumiinisessa moottorilohkossa, jossa sylinteriputket olivat valuraudasta, mutta tupla-Weberit ruokkivat konetta sen verran tehokkaasti, että siitä parhaimmillaan saatiin yli 140 hv.

Kuvan auto on rakennettu replikaksi John Hauglandin 1972 käyttämästä versiosta.

Kuva: CvB.

1980-luvun lopussa Skoda tuotepolitiikkansa mukaisesti siirtyi etuvetoisiin autoihin myös kisatoiminnassaan. Vuosituhannen vaihteessa tehdas sitten kilpaili jo nelivetoisilla WRC-autoilla.

Skoda 130 RS 1972 on kuvattu Classic Motorshow -tapahtumassa 2022.

Katso myös nämä

Škodan RS-historia alkoi jo vuonna 1974 — nyt RS-merkintä myös sähköistyy

Päivän museoauto: Škodan urheilullinen coupé-malli

Katso tästä muita Päivän ralliauto -juttuja.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän