Polttomoottori valtasi 1920-luvulta alkaen vastustamattomasti alaa myös hautauskäytössä, vaikka hevosvetoisiakin vaunuja käytettiin sensitiivisellä alalla 40-luvulle saakka.
Käyttövoimasta riippumatta hautausajoneuvolta edellytettiin erityistä arvokkuutta — ei tullut kuuloonkaan, että arvokkaissa tilaisuuksissa olisi käytetty tavallisia torikärryjä tai massatuotettuja jakeluautoja.
Osakeyhtiö Autokoritehtaan valmistamalla erikoiskorilla varustettu Chevrolet on tyypillinen aikansa hautausauto. Auto tilattiin Suomeen GM Nordiskan tehtaalta Ruotsista keulapelleillä varustettuna ajokuntoisena alustana. Satamasta se ajettiin Helsingin Fleminginkadulle Oy Autokoritehtaan ammattimiesten koritettavaksi.
Kun komea ja arvokas auto oli valmis, se toimitettiin tilaajalleen, viipurilaiselle hautaustoimistolle.
Jäljellä olevat rauhan vuodet sujuivat hillitysti, kuten alalla on tapana. Sitten syttyi talvisota.
Tarinan mukaan Viipurin maakunta-arkisto evakuoitiin tämän auton kyydissä. Sotien jälkeen Chevroletin ura jatkui Lahdessa, mutta jossain vaiheessa sen jäi rivistä täysin palvelleena. Uuden elämän auto sai 80-luvulla, kun Monosen perinteinen hautaustoimisto osti sen entisöitäväksi puoliksi romahtaneesta ladosta.
Erikoisvalmisteiset hautausautot pitivät pintansa 50-luvulle saakka. Sitten sarjavalmisteiset amerikkalaiset farmariautot valtasivat pienen erikoismarkkinan, vaikka alalla nähtiin jonkin verran myös pienemmistä eurooppalaisista malleista muunnettuja autoja. Vuosituhannen vaihteen jälkeen hautauskäytössä ovat yleistyneet myös tavalliset tila- ja pakettiautot.
Chevrolet 1936, omistaja Hautaustoimisto Mikko Mononen Oy
Auto oli esillä vuoden 2022 Classic Motorshow -tapahtumassa.
Tekstin lähde: Näyttelyteksti.
Lue myös nämä
Päivän museoauto: Mika Salon rakennuttama Chevrolet Pickup
Päivän kolarikuva: Helsinkiläinen Chevrolet Delray katollaan
Päivän museoauto: Chevrolet Capitol Truck / 3155-28
Päivän urheiluauto: Chevrolet Camaro 1979
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //