Päivän paloauto: UAZ 452E 1974

Vapaapalokunnat ovat tehneet korvaamatonta työtä turvallisuuden eteen 1800-luvulta alkaen. Kuten melkein kaikilla elämänaloilla, niissäkin on innolla otettu käyttöön uutta tekniikkaa, olivatpa ne moottoriruiskuja, hydraulisia levittimiä tai ajoneuvoja.

Hankintojen rahoittaminen ei ole ollut helppoa. Kalustoa on saatu vakinaisilta palolaitoksilta käytettynä tai hankittu itse avustusten turvin edullisesti.

Kuva: CvB.

Paloautolla voidaan tarkoittaa monenlaista kulkuneuvoa. Suurissa paloautoissa on yleensä kiinteät vesisäiliöt ja tikasvarustus, mutta useimmissa tehtävissä ei tarvita niin järeätä kalustoa. Kevyemmät autot ovat olleet tärkeä osa pelastustoimea jo pitkään.

Hyvä etenemiskyky on mistä hyvänsä paloautosta puhuttaessa tärkeä ominaisuus – autosta ei ole hyötyä, ellei sillä pääse sinne missä hätä on.

Takavuosina vaatimuksen täyttymiseen riitti useimmiten etu- ja takavetoinen pakettiauto, jossa riittävän suuri osa massasta oli vetävien pyörien päällä. Nämä kriteerit täyttivät 60-luvulla vaikka Ford Transit tai Volkswagen Transporter.

Kuva: CvB.

Lammin seudulla toiminut Lammin VPK – Porraskoski päätti joko pelata varman päälle, tai sitten palokunta sai ohittamattoman tarjouksen.

Niin tai näin, vuonna 1974 Lammille hankittiin nelivetoinen UAZ 452E -paloauto.

Länsivalmistajilla ei noihin aikoihin ollut nelivetomalleja, muutamia astronomisen kalliita erikoisautoja lukuun ottamatta. UAZ saattoi siis vaikuttaa erinomaiselta ostokselta.

Valitettavasti siinäkin on puutteensa, kuten maksimissaan 60 km/h huippunopeus kuormattuna viidellä riskillä palosotilaalla varusteineen.

Auto kuvattiin 2022 Classic Motorshow -tapahtumassa.

Tekstin lähde. Näyttelyteksti.

Lue myös

Päivän paloauto: ”Maastokäyttöinen palonsammutusauto”

Päivän paloauto: Lappväärtin ensimmäinen paloauto ja moottoriruisku

Päivän paloauto: Fargo D500 1962

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän