Päivän automainos: ”Onko teillä Suomen eniten ajettu SKODA”

Tämä ilmoitus kuuluu aikaan, jolloin 1950-luvulla oli vielä voimassa länsimaisten henkilöautojen tuontikiintiöt. Škodaa pystyttiin ”itäautona” tuomaan vapaammin.

Škoda kuuluu automaailman historiaan. Sen juuret ulottuvat vuoteen 1859, jolloin Emil Škoda perusti Škodovy zavody-nimisen yrityksen.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Polkupyörien valmistajina tunnetut Václav Laurin ja Václav Klement aloittivat teollisen tuotannon 1800-luvun lopulla. Heidän ensimmäinen autonsa Skodan edeltäjä Voiturette valmistui vuonna 1905.

Ensimmäisen maailmansodan jälkeen Škoda siirtyi Laurinin ja Klementin omistukseen. Silloin tehdas alkoi valmistaa lisenssillä ranskalaisia Hispano-Suiza autoja. Sitä seurasi oman merkin, Škodan tuotanto, joka alkoi 1920-luvulla.

Toisen maailmansodan jälkeen Škodan tuotanto käynnistyi 1946 mallilla 1101, meillä tunnettu nimellä ”Piikkinokka”. Merkin Suomen maahantuonnin aloitti vuonna 1947 Suomen Koneliike.

Katso tästä muut Päivän automainokset.

Yllä oleva ilmoitus Suomen Kuvalehdessä numerossa 23 7.6.1958 esittelee eri versiota Skoda 1200 -perheestä.

Mainoksessa haetaan muun muassa Suomen eniten ajettua Škodaa. Lisäksi halutaan saada tietoon kaikkia yli 100 000 kilometriä ajettuja Škoda-autoja.

Teksti. Usko Sipilä

2 KOMMENTIT

  1. Mainoksessa ei ole Skoda 440 eikä Octavia vaan Skoda 1200-1202 erilaiset versiot eli kansan kielellä Lahna-Skoda.
    Kyseiset mallit poikkeavat täysin toisistaan. Lisäksi kyseisen ajan Skodat olivat takavetoisia.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here