Nokian Hakkapeliitta R3 (kuvat 1 ja 2), R3 SUV (kuva 3). Neljännessä kuvassa on R3-renkaan kapein ja levein vaihtoehto.
20.1.2018 21.35
Nokian Renkaat tuo uudet kitkarenkaat markkinoille ensi talvikaudelle. Kyse on malleista Nokia Hakkapeliitta R3 ja R3 SUV.
Ensiksi mainittu on tarkoitettu henkilöautoihin ja SUV-versio nimen mukaan katumaastureihin.
Nokian Hakkapeliitta R3:n 68 tuotteen kokovalikoima aina 14-tuumaisesta renkaasta 21-tuumaiseen saakka soveltuu nykyaikaisiin automalleihin, hybrideihin ja täyssähköautoihin.
Katso myös tämä: Päivän kuva: Nokian Renkaiden ”led-nastat” – mukana myös video!
Valikoima kattaa muun muassa Tesla Model S:n, Tesla Model 3:n, BMWi3:n ja VW e-Golf:n. Uutuuden nopeusluokka on R (170 km/h). Vauhdikkaampaan menoon räätälöidyt 45-sarjaiset ja matalammat profiilisuhteet ovat T-nopeusluokkaa (190 km/h).
Nokian Hakkapeliitta R3 SUV:n 63 tuotteen kokovalikoima kattaa tuumakoot 16-21. Useimmat koot ovat XL-merkittyjä, eli niiden kantavuus on korkein mahdollinen.
Hybridi- ja sähköautoista uusi Hakkapeliitta R3 SUV soveltuu muun muassa Volvo XC90:een, BMW X5:een, MB GLC 350e:hen ja Tesla Model X:ään.
Uutuuden tunnistaa keskeltä
Ehkä näkyvin muutos edeltäjään R2-renkaaseen on selvä keskiripa keskellä rengasta.
Nokian Renkaiden mukaan yhtenäisen keskirivan hakamaiset lamellit jäykistävät renkaan kasvavaa puuta muistuttavan keskialueen. Tiukasti yhteen sidotut kuviopalat mahdollistavat kiitettävän ajovakauden ja turvallisuuden vauhdikkaassa ajossa kuivalla tiellä.
Keskialueelta löytyvät pumppulamellit, joiden määrää on lisätty entisestään.
Pumppulamellit poistavat, oikeastaan pumppaavat, vettä tienpinnasta ja varmistavat pitävän kosketuksen alustaan sohjossa ja märissä olosuhteissa. Renkaan reunoille muotoiltiin myös kattava ja tiheä lamelliverkko.
Cryo Crystal 3 -kiteet parantavat jääpidon
Uusien renkaiden kumiseokseen on lisätty pieniä Cryo Crystal 3 -kiteitä. Mikroskooppisen pienet kiteet toimivat ikään kuin sisäänrakennettuina nastoina tuoden terävää ja kovaa pitosärmää kumin joukkoon, todetaan tiedotteessa.
Kun rengas kuluu, kumiseokseen tasaisesti jaotellut uusiutuvat, biopohjaista materiaalia olevat kiteet tulevat esiin tuomaan kaivattua pitoreserviä.
Nokian Renkaiden mukaan uutuusrenkaan vierintävastus on jopa 5 % alhaisempi kuin Nokian Hakkapeliitta R2:n.
Kevyempi rullaus säästää polttoainetta ja tuo enemmän toimintasädettä sähköautoihin.
Jämäkämpi SUV-versio
Henkilöautoihin suunniteltua pintamallia leveämpi keskiripa ja massiivisemmat kuviopalat tuovat Nokian Renkaiden mukaan tarpeellista lisävakautta raskaampiinkin menopeleihin.
SUV-käyttöön täsmätty Hakkapeliitta R3 SUV:n jämäkämpi erikoiskumisekoitus kestää Nokian Renkaiden mukaan heikkokuntoistenkin teiden rasitukset. Vaihtelevien tieolosuhteiden vaatima kestokyky optimoidaan lisäksi vahvalla kaksinkertaisella runkorakenteella.
Katumaasturikäytössä mahdolliset renkaan vaurioitumiseen johtavat iskut kohdistuvat useimmiten renkaan sivupintaan.
Kaikissa Nokian Hakkapeliitta R3 SUV -renkaissa on Aramid-vahvistetut sivupinnat, kuten muissakin Nokian Renkaiden katumaasturikäyttöön räätälöidyissä SUV-erikoistuotteissa.
Tällä ratkaisulla saadaan SUV-renkaille parempi kesto iskuja ja pistoja vastaan. Kulutusta ja viiltoja hyvin kestävä sivupintasekoitus sisältää vahvaa luotiliiveistäkin tuttua aramid-katkokuitua.