Näin suomalaiset saivat tänä vuonna pysäköinnin maksumuistutuksia!

Pysäköintivuosi 2023 alkaa olla paketissa, ja pysäköintialan Parkkipaten tilastot paljastavat aiheesta mielenkiintoisia trendejä.

Esimerkiksi juhlapyhät, kuten helatorstai, pitkäperjantai ja helluntai, toivat haasteita pysäköintisääntöjen noudattamiseen. Lisäksi arkipäivien kiireisimmät hetket erityisesti lounasaikaan ja iltapäivisin korostuivat pysäköintivirheiden määrissä. Syksy, erityisesti marras-, syys- ja lokakuu, on ollut vuoden haastavinta aikaa pysäköinnin suhteen.

Top-3 vuorokaudenajat

Mikä aika päivästä on riskialttein pysäköintivirheiden tekemiseen? Parkkipaten tilastojen valossa eniten pysäköintivalvontamaksuja kirjoitetaan lounasaikaan klo 12 sekä iltapäivisin klo 15 ja klo 16.

Tilastoissa korostuvat siis arkipäivien kiireisimmät hetket, Parkkipaten toimitusjohtaja Christian Metsäranta analysoi.

– Vaikuttaa siltä, että arjen kiire on viime vuosina lisääntynyt, eikä pysäköintiehtoja ehditä tarkistaa. Kaikissa Parkkipaten valvomissa kohteissa pysäköintiohjeet ovat selkeästi esillä. Pysäköintisäännöt eivät ole erilaisia kuin muutkaan liikennesäännöt: niitä on syytä noudattaa.

Top-3 pyhäpäivät

Liikekiinteistöjen pysäköintialueet ovat ruuhkaisimmillaan arkisin, mutta pysäköintivirheitä tehdään myös pyhäpäivinä. Parkkipaten tilastot paljastavat, mitkä juhlapäivät ovat olleet autoilijoille haastavimpia.

Datan mukaan autoilijoilla oli eniten vaikeuksia noudattaa pysäköintisääntöjä helatorstaina, pitkäperjantaina ja helluntaina. Metsärannan mukaan ilmiöön on monia syitä:

– Juhlapyhinä ihmiset liikkuvat enemmän, vierailevat sukulaisissa ja osallistuvat tapahtumiin, mikä lisää pysäköintitarvetta. Pyhinä autoilijat saattavat myös olla vähemmän varovaisia pysäköintisääntöjen suhteen. Lisäksi juhlapyhinä tietyt alueet houkuttelevat tavallista enemmän vierailijoita, jotka eivät tunne paikallisia pysäköintisääntöjä, Metsäranta pohtii.

Top-3 kuukaudet

Mikä kuukausi on ongelmallisin pysäköinnin suhteen? Parkkipaten tilastojen mukaan mittaa ottavat toisistaan erityisesti syys-, loka- ja marraskuu:

  • Marraskuu (9,7 %)
  • Syyskuu (9,6 %)
  • Lokakuu (9,5 %)

Yleensä ottaen syksy on se vuodenaika, jolloin pysäköintivirheet kukoistavat. Vuodenaikavaihtelujen taustalla on monia tekijöitä, Metsäranta kertoo.

– Syksyllä sää muuttuu usein sateisemmaksi ja pimeys lisääntyy, minkä vuoksi pysäköintiin liittyvät merkinnät ja kyltit voi olla vaikeampaa havaita erityisesti autosta käsin. Suosittelemme, että autoilija aina nousee autosta ja tarkistaa alueen pysäköintiehdot ennen kuin poistuu auton luota.

Metsäranta huomauttaa, että syyskuu merkitsee paluuta arkeen lomien jälkeen, mikä lisää liikennettä ja ruuhkia erityisesti suurimmissa asutuskeskuksissa.

– Joissakin kaupungeissa myös pysäköintijärjestelyt voivat myös muuttua syksyllä esimerkiksi katujen puhdistamisen tai lehtien keruun vuoksi. Tämä voi aiheuttaa sekaannusta ja lisätä pysäköintivirheitä.

Vuoden synkin päivä pysäköinnissä

Mikä on päivä, jolloin autoilijat mokaavat eniten pysäköidessään? Parkkipaten data osoittaa, että eniten valvontamaksuja on kuluvana vuonna annettu 17. marraskuuta.

– Saamme vuosittain satoja reklamaatioita, joissa vedotaan pimeään ja siihen, että valvontamaksu tulisi perua haastavien olosuhteiden eli pimeän vuoksi. Kaamos ei siis vaikuta ainoastaan suomalaisten mielialaan, vaan sillä siis saattaa olla vaikutuksia myös sääntöjen noudattamiseen. Haastavat valaistusolosuhteet eivät kuitenkaan ole hyväksyttävä syy perua valvontamaksu: pysäköintisääntöjä tulee noudattaa niin keskikesällä kuin myös kaamosaikaan, Metsäranta painottaa.

Top-3 ulkomaalaisten autoilijoiden valvontamaksut

Suomalaisten lisäksi maamme parkkipaikoilla törttöilevät muista maista saapuneet autoilijat. Mistä he tulevat?

Parkkipaten tilastojen mukaan suurin osa valvontamaksuista kirjoitetaan Virosta, Ruotsista ja Latviasta saapuneille autoilijoille.

  • Viro (1,7 %)
  • Ruotsi (0,6 %)
  • Latvia (0,3 %)

Top-3 valvontamaksujen syyt

Miksi autoilijoille ropisee valvontamaksuja? Parkkipaten tilastojen mukaan Top-3 pysäköintivirheitä ovat pysäköintikiekon unohtaminen, alueen pysäköintitunnuksen puute ja maksun laiminlyönti. Yhdessä nämä virheet kattavat yli puolet kirjoitetuista valvontamaksuista.

  • Pysäköintikiekon unohtaminen (29,9 %)
  • Alueen pysäköintitunnuksen puute (14,9 %)
  • Pysäköintimaksun laiminlyönti (14,5 %)

– Nämä virheet roikkuvat tilastojen kärjessä vuodesta toiseen, vaikka tilanne olisi helppoa muuttaa. Autoilija voisi pysäköidessä esimerkiksi rutiininomaisesti aina opetella laittamaan ajan pysäköintikiekkoon ja asettaa kiekon esille, vaikkei sitä erikseen vaadittaisi. Tämä on helppo, nopea ja yksinkertainen tapa, jolla voitaisiin välttää merkittävä määrä pysäköintivirheitä, Metsäranta vinkkaa.

Top-3 rikekuninkaat automerkeittäin

Eri merkkisten autojen välillä on eroja pysäköintivirheiden määrissä sekä niiden syissä. Parkkipaten kuluvan vuoden tilastoissa erottuvat selkeästi kolme tiettyä automerkkiä ylitse muiden.

  • Volkswagen (12,3 %)
  • Toyota (10,8 %)
  • Mercedes-Benz (9,5 %)

– Luonnollisestikaan eri automerkkien kuljettajien saamista valvontamaksuista ei kannata vetää pitkälle kovin meneviä johtopäätöksiä: auton merkki ei kerro siitä, kuinka hyvin kuljettaja tuntee pysäköintisäännöt. Riippumatta siitä, minkä merkkinen auto on alla, kaikille autoilijoille on välttämätöntä noudattaa yhteisiä sääntöjä ja ottaa muut autoilijat huomioon pysäköidessään, Metsäranta toteaa.

Top-3 rikekuninkaat kaupungeittain

Myös Suomen kaupunkien välillä on eroja pysäköintikulttuurissa. Parkkipaten kuluvan vuoden tilastojen kärjessä on Helsinki, seuraavaksi eniten pysäköintivirheitä tehdään Tampereella ja pronssisijalla on Vantaa. Ongelmakaupunkien kolmen kärki on pysynyt samana viime vuosina.

  • Helsinki (24,6 %)
  • Tampere (11,6 %)
  • Vantaa (10,8 %)

– Vaikka on loogista, että isoissa kaupungeissa tehdään eniten pysäköintivirheitä, virheiden määrä ei kuitenkaan ole suoraan verrannollinen kaupungin asukasmäärään, Metsäranta huomauttaa.

Esimerkiksi pysäköintikiekon unohtaminen on yleisintä Tampereella, kun virheiden määrä suhteutetaan kaupungin väkilukuun. Tampereen jälkeen kakkossijaa pitää Vantaa. Kiekon käyttämättä jättäminen on suhteellisesti harvinaisempi virhe Oulussa, Espoossa ja Helsingissä.

Lue myös: Sama automerkki saa taas eniten Parkkipaten valvontamaksuja

Lue myös: Katso tästä yleisimmät syyt parkkisakoille

 

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän