Satojen pysäköintivirhemaksua koskevien reklamaatioiden aiheena on pimeään vetoaminen, selviää Suomen suurimman pysäköintialan työllistäjän ParkkiPaten tilastoista.
Tieliikennelain mukaan pysäköinnin alkamisaika on ilmoitettava niin kesällä kuin kaamosaikaan. Jos pysäköintikiekko on väärässä ajassa pimeän vuoksi, se ei riitä syyksi perua pysäköintivirhemaksua.
ParkkiPaten toimitusjohtaja Christian Metsäranta kertoo, että suomalainen autoilija on valmis käyttämään yllättävän paljon aikaa reklamoidessaan pysäköintivirhemaksusta.
– Virhemaksun perumiseen ei valitettavasti riitä, ettei nähnyt pimeässä laittaa kiekkoa tai ajatteli, ettei pysäköinninvalvojakaan näe sitä. Pysäköinninvalvojat liikkuvat taskulampun kanssa pimeään aikaan. Tarvittaessa tuulilasia myös puhdistetaan lumesta tai jäästä, jotta näemme luvat sisäpuolella, Metsäranta kertoo.
Tieliikennelain mukaan pysäköintikiekko ei ole pakollinen, vaan pysäköintiajan voi tarvittaessa kirjata vaikka paperille. ParkkiPaten pysäköinninvalvojat liikkuvat ympäri vuoden monenlaisissa olosuhteissa ja ohjeistus, jonka mukaan pysäköintioikeudet tarkistetaan, on tiukka: valvoja selvittää aina pysäköintioikeuden niin pimeällä kuin valoisaan aikaan.
”Väsymyksestä johtuen unohdin laittaa pimeydessä pysäköintikiekon”
ParkkiPatelle saapuu vuosittain satoja reklamaatioita, joissa vedotaan pimeään ja siihen, että valvontamaksu tulisi perua haastavien olosuhteiden, eli pimeän vuoksi.
Reklamaatioissa on käytetty esimerkiksi seuraavia syitä liittyen valaistusolosuhteisiin:
- ”Saapuessani parkkialueelle vaimoni kanssa noin kello 22:45 aikoihin en huomannut laittaa saapumisaikaa pysäköintikiekkoon. Tämä saattoi johtua pimeydestä, ehkä väsymyksestä.”
- ”Pimeyden takia olin laittanut parkkikiekon vahingossa väärään aikaan.”
- ”Oli pimeää, niin olen laittanut vahingossa kiekon väärään aikaan.”
- ”Olen nyt toista päivää tässä firmassa palkattomassa harjoittelussa ja luulin että pysäköintilupa on kaksipuolinen, olemme vain ihmisiä ja kaikki tekevät varsinkin aamulla pimeässä virheitä.”
Tieliikennelaki ei huomioi inhimillisiä virheitä, vaan pysäköinti tulee maksaa tai merkitä niin kaamosaikaan kuin kesän yöttöminä öinä. Metsäranta vinkkaa, että useimmissa älypuhelimisssa on nykyään taskulamppu, jota voi hyödyntää esimerkiksi tarkistaessaan alueen pysäköintiehtoja tai asettaessaan aikaa kiekkoon.
– Jos pysäköinti on sallittua vain tietyn aikarajan, on siihen hyvä syy. Säännöillä halutaan varmistaa, että asiakaspaikat riittävät mahdollisimman monelle autoilijalle. Sallittu aika on mitoitettu niin, että sen aikana ehtii hyvin hoitaa asiansa. Tavoitteeseen ei päästä, jos samat autot seisovat asiakaspaikoilla koko päivän, Metsäranta huomauttaa.
Pimeässä tapahtuu parkkialueilla myös kolhimisia
Vuoden pimein aika hankaloittaa näkemistä ajaessa ja myös pysäköidessä. Reklamaation perusteeksi ParkkiPate on saanut esimerkiksi selityksen, että pysäköintiin kului liikaa aikaa pimeyden takia.
- ”Saavuin hammaslääkäriin hyvissä ajoin ja löysin ahtaan parkkipaikan. Siellä tuli jonkin aikaa pimeässä säädettyä ja parkkikiekko unohtui.”
Metsäranta muistuttaa, että pimeässä tulisi noudattaa erityistä varovaisuutta pysäköidessä ja peruuttaessa.
– Myös ihmiset näkyvät huonommin pimeällä, ja pysäköintiin kannattaa varata mahdollisuuksien mukaan aikaa ja malttia. Kolareitakin sattuu pysäköintipaikoilla kaamosaikaan helpommin.
Näin teet asiallisen reklamaation pysäköinninvalvontamaksusta
- Pysäköinninvalvontamaksusta voi reklamoida ainoastaan kirjallisesti. Reklamointi tapahtuu kirjallisessa muodossa autoilijan oman oikeusturvan takaamiseksi.
- Kirjallisen reklamaation jättäminen voi tehdä netissä, esimerkiksi ParkkiPaten palvelujärjestelmästä.
- Autoilija voi kirjautua ParkkiPaten järjestelmään valvontamaksun asianumerolla ja auton rekisterinumerolla.
- Valvontamaksun mitätöiminen ei ole itsestäänselvyys. Valvontamaksuja kirjataan vain aiheesta ja tilanteista otetaan aina valokuvat.
- Reklamaatioprosessi on autoilijalle hyvin läpinäkyvä. Autoilija näkee ParkkiPaten järjestelmästä kaikki valvontamaksuun liittyvät tiedot ja kuvat eli kaiken saman dokumentaation kuin reklamaation käsittelijäkin.
- Valvojan inhimillisestä virheestä johtuvat valvontamaksut mitätöidään aina.
- Reklamaatio käsitellään usein muutamassa päivässä, todetaan Parkkipaten tiedotteessa.
Lue myös: Katso tästä, mihin ei saa pysäköidä risteysalueella!
Lue myös: Tämä ärsyttävä parkkipaikkaongelma yleistyy!
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //
Hassua, että parkkipate vetoaa jutussa tieliikennelakiin, jota Pate ei juurikaan itse noudata. Pääsääntöisesti heidän ”valvomillaan” pysäköintialueilla on liikennemerkit kuin tulvan tuomia ja/tai niiden ohjeistama informaatio on ristiriitaista.
Yleensä heidän uhkailutaulunsa on tuon mainitun tieliikennelain vastaisesti kiinnitettynä samaan pidikkeeseen liikennemerkkien kanssa (paten uhkailutaulu ei ole liikennemerkki). Pääsääntöisesti heidän ”valvomiensa” p-alueiden sisäänajoväylillä ei ole mitään pysäköintikieltoa koskevaa liikennemerkkiä (uhkailutaulussa on pysäköintikieltoaluemerkin kuva, mutta se ei ole liikennemerkki, sillä mainitun tieliikennelain mukaan pysäköintiä koskevien merkkien minimikoko on 400mm).
Heidän ”valvomiensa” p-alueiden merkit eivät useinkaan ole mainitun tieliikennelain määritelmän mukaisia värityksen- eikä kuosien osalta =eivät ole liikennemerkkejä.
Hyvin mielellään parkkipate myös unohtaa vetoamansa tieliikennelain kohdan, jossa todetaan myös, että liikennemerkin vaikutus alkaa vasta liikennemerkin jälkeen, ellei lisäkilvellä toisin osoiteta. Paten tulisi myös tiedostaa, että pelkällä lisäkilvellä ei ole mitään arvoa, mikäli päämerkki puuttuu. Heidän ”valvomillaan” p-alueilla näkee usein liikennemerkkipylväitä, joissa on pelkkiä lisäkilpiä.
Pysäköintiä ohjataan kaikkialla samoilla säännöillä ja merkeillä, sillä tavallisen ihmisen ei tarvitse tietää onko hän kunnan vai yksityisen hallinnoimalla alueella ☝️????
”Reklamaatioprosessi on autoilijalle hyvin läpinäkyvä. Autoilija näkee ParkkiPaten järjestelmästä kaikki valvontamaksuun liittyvät tiedot ja kuvat eli kaiken saman dokumentaation kuin reklamaation käsittelijäkin”.
KAIKKIIN Patelle lähetettyihin reklamaatioihin tuo mainittu ”käsittelijä” lähettää AINA saman bulletiiniviestin. On AIVAN SAMA mitä reklamaatioosi kirjoitat -vastaus on aina sama.