Näin paljon pysäköinti maksaa keskimäärin Suomen suurimmissa kaupungeissa

Suomen kaupungeista pisimmät autojen pysäköintiajat ovat Vantaalla. Siellä auton keskimääräinen pysäköintiaika maksullisessa kadunvarsipysäköinnissä on 4 tuntia ja 3 minuuttia. Toiseksi pisimpään autoja seisotetaan keskimäärin kerrallaan Turussa. Siellä keskimääräinen maksullinen pysäköinti kestää 2 tuntia 26 minuuttia.

Siitä jäädään niukasti lyhyemmäksi Espoossa, keskimäärin 2 tuntia 16 minuuttia per pysäköinti.

– Vantaa on poikkeama. Se johtuu luonnollisesti Helsinki–Vantaan lentoasemasta. Maan selkeästi suurin lentoasema tuo mukanaan tavanomaista pitkäkestoisempia pysäköintejä, myös lentoasema-alueen ulkopuolella, EasyParkin Suomen maajohtaja Sanna Tiilikainen sanoo.

– Turussa ja Espoossa pysäköidään kerralla huomattavasti kauemmin kuin Tampereella ja Helsingissä. Isot eroavaisuudet yllättävät. Esimerkiksi Turussa auto on yksittäisessä pysäköintiruudussa keskimäärin tunnin kauemmin kuin Tampereella, Tiilikainen jatkaa.

Tiedot selviävät EasyParkin tekemästä yleiseurooppalaisesta selvityksestä. Selvitys koskee maksullista kaupungin ylläpitämää kadunvarsi- ja parkkihallipysäköintiä.

Pysäköinnin keskimääräinen kesto Suomen suurimmissa kaupungeissa:

1. Vantaa, 4 tuntia 3 minuuttia

2. Turku, 2 tuntia 26 minuuttia

3. Espoo, 2 tuntia 16 minuuttia

4. Helsinki, 1 tunti 48 minuuttia

5. Oulu, 1 tunti 30 minuuttia

6. Tampere, 1 tunti 27 minuuttia

7. Jyväskylä, 1 tunti 26 minuuttia

8. Lahti, 1 tunti 17 minuuttia

9. Pori, 1 tunti 15 minuuttia

10. Kuopio, 1 tunti 11 minuuttia

Turussa heilahtanut isosti

Useimmissa suomalaiskaupungeissa pysäköintien kestot ovat pysyneet viime vuosina suunnilleen samalla tasolla. Suurimmista kaupungeista Turku on Vantaan lisäksi ainoa, jossa on ollut huomattavia muutoksia. Vuonna 2023 Turussa keskimääräinen maksullinen pysäköinti kesti peräti 2 tuntia ja 50 minuuttia. Tänä vuonna kesto on pudonnut 2 tuntiin ja 26 minuuttiin.

– Yleensä pienemmissä kaupungeissa on suurempia kaupunkeja pienemmät keskusta-alueet, keskusta-alueilla enemmän maksutonta pysäköintitilaa ja ylipäätään koko kaupungissa suhteessa enemmän maksutonta pysäköintitilaa. Maksuttoman pysäköintitilan saatavuus vähentää maksullisen pysäköimisen tarvetta. Mutta kääntöpuolena pysäköimisen kierto tapaa jämähtää, kun tilankäyttö on maksutonta. Siitä eivät hyödy kaupunki eivätkä asukkaat, Tiilikainen toteaa.

Täyssähkön pysäköinti Helsingissä keskimäärin 2,70 euroa

Myös keskimääräisen pysäköinnin hinta on Suomessa kallein Vantaalla. Se johtuu selkeästi muita paikkakuntia pidemmistä pysäköintien kestoista. Keskimääräinen pysäköinti Vantaalla maksaa 6,08 euroa. Toiseksi hintavin keskimääräinen pysäköinti on Helsingissä, 5,40 euroa. Tosin Helsingissä pysäköidään kaupungin ylläpitämillä alueilla täyssähköautoilla puoleen hintaan.

Hinnat on laskettu keskimääräisen pysäköinnin keston ja keskimääräisen tuntihinnan mukaan. Kolmanneksi eniten rahaa kuluu keskimäärin yksittäiseen pysäköintiin turkulaisilla, 4,87 euroa.

Pysäköinnin keskimääräinen hinta Suomen suurimmissa kaupungeissa:

1. Vantaa, 6,08 euroa

2. Helsinki, 5,40 euroa (täyssähköautolla puoleen hintaan)

3. Turku, 4,87 euroa

4. Espoo, 3,40 euroa

5. Tampere, 2,90 euroa

6. Jyväskylä, 2,87 euroa

7. Oulu, 2,85 euroa

8. Pori, 2,50 euroa

9. Lahti, 2,39 euroa

10. Kuopio, 2,37 euroa

EasyParkin omistava EasyPark Group -konserni on kesäkuusta alkaen ollut uudelta nimeltään Arrive. Arrive yhdistää kuluttajabrändit EasyPark, Flowbird, ParkMobile, Parkopedia, RingGo, Yellowbrick, Your Parking Space sekä organisaation muita brändejä. Arriven visiona on tehdä kaupungeista eläväisempiä ja helpottaa liikkumista kaikkialla maailmassa. Arriven tavoitteena on olla maailman johtava liikkumisen alusta, joka yhdistää pysäköinnin, maksamisen, datan ja kaupunkien liikenteenhallinnan yhteen ekosysteemiin.

Visio perustuu kolmeen pääpilariin:

– älykkäisiin pysäköintipalveluihin ja maksamisen ratkaisuihin, joilla nopeutetaan pysäköintiä

– liikenteen sujuvoittamiseen dataa hyödyntämällä

– kestävään yhteistyöhön kaupunkien kanssa, julkisen liikenteen ja vihreämmän kaupunkiympäristön edistämiseksi.

Arrive on läsnä yli 90 maassa ja 20 000 kaupungissa.

Lue muita juttuja Easyparkista.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän