Kempower julkaisee ensimmäistä kertaa laajat tiedot latausratkaisujensa käytettävyysasteesta ja latauskertojen onnistumisprosentista. Vuodesta 2018 kerätyn datan perusteella yhtiön pikalatausratkaisut ovat saavuttaneet yli 99 % käytettävyysasteen ja yli 70 % latauksen onnistumisprosentin, todetaan yhtiön tiedotteessa.
Latauksen onnistumisprosentti, jota Kempower seuraa pilvipohjaisen ChargEye -latauksenhallintaohjelmiston avulla, lasketaan jokaisen Kempowerin laturilla tehdyn latauskerran tiedoista. Joulukuusta 2018 heinäkuuhun 2024 Kempower on kirjannut yli 13 miljoonaa onnistunutta latauskertaa.
Jo kertynyt laaja data yhdistettynä pilvipohjaiseen ChargEye –ohjelmistoon mahdollistaa Kempowerille nopean ongelmien tunnistamisen ja ratkaisemisen, ja varmistaa, että yhtiön latausratkaisut ovat lähes aina käytettävissä.
Tekninen onnistumisprosentti
Kempowerin pikalatausratkaisut saavuttavat keskimäärin 94,3 % teknisen onnistumisprosentin, ja parhaat Kempowerin teknologiaa käyttävät latausoperaattorit saavuttavat 97,2 % teknisen onnistumisprosentin. Tekninen onnistumisprosentti mittaa epäonnistuneita latausyrityksiä, jotka johtuvat teknisistä ongelmista, joko sähköajoneuvosta tai latauslaitteista.
Keskeisiä tekijöitä ovat:
- Lukitusongelmat: Ongelmat latauspistokkeen lukitusmekanismissa.
- Sähköajoneuvon viestintäongelmat: Ajoneuvon ja laturin väliset viestintäongelmat, jotka yleensä johtuvat ajoneuvosta.
- Latauslaitteiden ongelmat: Latausasemaan liittyvät viat, kuten laitteistoviat.
Seuraamalla dataa ja ratkaisemalla tekniset ongelmat Kempower on vähentänyt epäonnistuneiden latausyritysten määrää merkittävästi.
Latauksen onnistumisprosentti
Laturin käyttöön liittyvä onnistumisprosentti mittaa käyttäjän, eli kuljettajan epäonnistuneita latausyrityksiä. Kempowerin latureilla keskimääräinen latauksen onnistumisprosentti on 76,3 %, ja parhaat operaattorit saavuttavat Kempowerin latureilla 91,2 % onnistumisprosentin.
Latauksen onnistumisprosenttiin vaikuttavia tekijöitä ovat:
- Monimutkaiset lataussovellukset: Monivaiheiset sovellukset, tai vaikea lataussovelluksen käyttöliittymä.
- Käyttäjän huolimattomuus: Latauspistokkeen liittämisen tai tunnistautumisen unohtaminen.
- Käyttäjävirheet: Esimerkiksi latauksen keskeyttäminen heti latauksen alussa.
- Valtuuttamattomat istunnot: Esimerkiksi riittämäton kate, tai virheellinen tunnistautuminen.
Kempower on optimoinut käyttöliittymänsä tukemaan latauslaitteiden käyttäjää, eli sähköautoilijaa mahdollisimman hyvin, ja pyrkii antamaan käyttäjille ohjeita latauksen aikana sujuvan latausprosessin varmistamiseksi. Kempower kehittää latauskokemusta jatkuvasti.
Kempowerin latureiden käytettävyysaste ja kokonaisonnistumisprosentti
Latauksen kokonaisonnistumisprosentti yhdistää teknisen onnistumisprosentin ja laturin käyttöön liittyvän onnistumisprosentin, ja tarjoaa kattavan näkymän onnistuneista latausyrityksistä.
Kempowerin keskimääräinen kokonaisonnistumisprosentti on 70,6 %, ja parhaat operaattorit saavuttavat Kempowerin latureilla 84,6 % onnistumisprosentin.
Kempowerin latausratkaisut saavuttavat vaikuttavan yli 99 % käytettävyysasteen. Korkea käytettävyysaste tarkoittaa, että Kempowerin laturit ovat lähes aina käytettävissä, mikä tukee luotettavan ja tehokkaan latausverkoston ylläpitoa ja kehittämistä.
Latauslaitteiden käytettävyysaste kertoo kuinka suuren osan ajasta laturit ovat toiminnassa. Käytettävyysaste ilmoitetaan prosentteina, ja 100 % on maksimi. 100 %:n Käytettävyysasteen saavuttaminen on kuitenkin lähes mahdotonta esimerkiksi ennakoivan huollon ja säännöllisten ohjelmistopäivitysten vuoksi. Kempower mittaa käytettävyysasteen per latauspistoke.
Ennakoivat toimenpiteet ja yhteistyö latauksen kehittämiseksi
Kempowerin ennakoiviin toimenpiteisiin kuuluu tiivis yhteistyö sähköajoneuvojen valmistajien kanssa sekä laitteiston, että ohjelmiston kehittämisessä ja optimoinnissa. Jatkuvan yhteistyön tavoitteena on varmistaa, että sähköautoilijat voivat luottaa Kempowerin latausratkaisuihin. Jokaisen latauskerran tallentaminen ja analysointi auttaa Kempoweria havaitsemaan ja ratkaisemaan ongelmat ajoissa. Tavoitteena on latauksen luotettavuus ja korkea käytettävyysaste.
”Keräämällä ja analysoimalla kaikki latauskerrat jo usean vuoden ajan olemme rakentaneet laajan tietokannan, joka mahdollistaa ongelmien varhaisen havaitsemisen. Tämä lähestymistapa on mahdollistanut latausratkaisumme optimoinnin ja tukee tavoitettamme tarjota luotettavia pikalatausratkaisuja kaikille, kaikkialla. Testaamme latausta päivittäin myös itse, sillä kaikki Kempowerin autot ovat täyssähköautoja,” sanoo Mikko Veikkolainen, Kempowerin tutkimuksesta ja innovaatioista vastaava johtaja.
Yhteistyö sähköajoneuvojen valmistajien kanssa on myös auttanut Kempoweria parantamaan ajoneuvojen suorituskykyä ja luotettavuutta.
Jakamalla tietoja latauksesta Kempower on auttanut ajoneuvovalmistajia tunnistamaan ja ratkaisemaan tiettyihin sähköajoneuvomalleihin liittyviä ongelmia, mikä on johtanut takaisinkutsuihin ja parannuksiin. Tämä yhteistyö on vahvistanut Kempowerin latausratkaisujen luotettavuutta entisestään.