Mika Häkkinen: "Säännöt ovat sääntöjä"

 

28.10.2017 14.05

Mika Häkkinen ottaa tuoreimmassa Unibetin kolumnissaan kantaa viime viikonlopun Max Verstappenin rangaistukseen.

Ratojen rajat ja niiden ylittäneille kuljettajille annettavat rangaistukset ovat puhuttaneet Formula ykkösissä USA:n kilpailun jälkeen.

– Oma mielipiteeni asiasta on aika selvä; säännöt ovat sääntöjä, ratojen rajat ilmaistaan säännöissä selvästi eikä siitä voi kiistellä.

Häkkisen mukaan on tietenkin turhauttavaa faneille ja rangaistuksen saaneelle kuljettajalle, tässä tapauksessa Max Verstappenille, mutta sääntöjä pitää noudattaa. 

– Jokainen tietää, ettei voi ajaa kaikki neljä pyörää radan ulkopuolella saadakseen etua.

Häkkisen mukaan sille on syynsä, miksi formularatojen kanttarit ovat leveämpiä ja matalampia kuin ennen.

– Minun aikoinani kanttarit olivat tavallaan este: niitä piti mahdollisuuksien mukaan välttää, etenkin isoja ja korkeita.

– Juuri sellainen vanhantyyppinen kanttari sinkosi McLarenini ilmaan Adelaidessa vuonna 1995, ja törmäys rengasvalliin aiheutti minulle vakavia vammoja. Autoni oli ilmassa kauan aikaa ennen kuin se palasi takaisin maahan ja osui seinään. Voin vahvistaa, että ilmassa ei voi jarruttaa.

Häkkisen mielestä on siis tärkeää, että kaikki muistavat, miksi nykyään kanttarit ovat paljon matalampia ja siksi turvallisempia.

– Ongelma on, että matalampien kanttarien ansiosta mutkan voi helpommin oikaista menettämättä downforcea tai joutumatta onnettomuuteen, ja kuljettajat luonnollisesti yrittävät sitä ajoittain.

– Jos Verstappen olisi yrittänyt ohittaa Kimi Räikkösen 20 vuotta sitten, kanttari olisi singonnut hänet joko Kimiin tai seinään.

– Älkää silti ymmärtäkö väärin. Verstappen teki fantastista työtä, ja olisin itsekin yrittänyt jotain samanlaista. Emme kuitenkaan voi palata takaisin entisajan kanttareihin, ja jos jollakulla on taianomainen ratkaisu kysymykseen ratojen rajoista, kuulen sen mielelläni, Häkkin

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän