Mika Häkkinen muistelee tuoreessa Inside Formula One -podcastissaan legendaaristen suomalaiskuskien vaikutusta omaan uraansa.
Kaksinkertainen F1-maailmanmestari kertoo muun muassa, kuinka Keke Rosbergin ensitapaaminen motivoi häntä F1-pyrkimyksissään. Häkkinen paljastaa saaneensa karting-uransa alkuaikoina itseluottamusta Henri Toivosen välineistä, ja kertoo myös kisailuistaan Mika Salon ja Mika Sohlbergin kanssa.
Inside Formula One on Unibetin viikoittainen F1-podcast, jossa on Häkkisen lisäksi mukana entinen F1-tallipäällikkö ja nykyinen toimittaja Mark Gallagher. Mika kommentoi perjantaina ilmestyneessä jaksossa myös tämänhetkistä elämäänsä koronakaranteenissa ja tuoreimpia formulauutisia.
Ensitapaamistaan Keke Rosbergin kanssa Mika muistelee värikkääseen tapaan.
– Tapasin Keken ensimmäistä kertaa vuonna 1986 Italiassa, missä olin ajamassa karting-kisaa. Keke oli kilpailussa erikoisvieraana ja saapui paikalle helikopterilla muiden F1-kuskien kanssa. Olin että wow, tuo on melko siistiä. Keke tuli tietysti tapaamaan meitä suomalaiskuskeja, ja se kokemus motivoi minua erittäin paljon. Ajattelin, että joku päivä minäkin haluan olla formulakuski ja laskeutua helikopterilla samaan tapaan, Häkkinen muistelee.
Häkkinen kertoo jatkoksi, miten Keke päätyi lopulta hänen managerikseen. Gallagher kysyy Häkkiseltä myös yhteydestään vuonna 1986 kuolleeseen rallilegenda Henri Toivoseen.
– Tunsin koko Toivosen perheen. Ensimmäinen karting-autoni oli Henri Toivosen auto, ja se oli itse asiassa todella hyvä! Ensimmäiset ajohaalarini olivat myös Henriltä, kun aloitin kartingin nuorena poikana. Meillä oli mahtava yhteys, ja se antoi minulle valtavasti motivaatiota ja itseluottamusta, Häkkinen muistelee.
Katso tästä muita juttuja Mika Häkkiseltä.
Mika vastaa jaksossa myös sosiaalisen median kanavissaan pyytämiinsä kuuntelijakysymyksiin, ja kertoo muun muassa erikoisimmista fanilahjoistaan. Yksi kysymyksen lähettäneistä on legendaarinen F1-reportteri Erkki Mustakari. Hän haluaa tietää, haluaisiko Mika ajaa vielä yhden ammattilaiskilpailun, ja mikä se olisi.
– Moottoriurheilussa kilpaileminen vaatii valtavasti valmistautumista, harjoittelua ja ajankäyttöä, ja tietysti perheen suostumuksen. Tiedän, mitä huipputasolla ajaminen vaatii, ja minulle haaste olisi sitoutua projektiin niin sataprosenttisesti, että pääsisin sille tasolle, mille haluaisin. Kuten kaikki tietävät, ajan aina ”flat out”, ja se on oma mielentilansa, Häkkinen vastaa, korostaen samalla Erkin roolia koko uransa kannalta.
Suora linkki podcstiin: https://open.spotify.com/episode/6NIruEIFLHSXLmkLiVWzCk?si=TooO7FWeQ7qaUQEnq78oSg
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //