Mika Häkkinen: ”Maxin ajoitus lopussa oli täydellinen – valta on vaihtunut F1:ssä”

Hallitseva maailmanmestari Max Verstappen päihitti kaksintaistelussa Charles Leclercin Saudi-Arabian Jeddassa ajetussa osakilpailussa.

Kaksinkertaisen maailmanmestarin Mika Häkkisen silmään kaksikon välinen voittotaistelu oli fantastista katsottavaa. Mercedeksellä on puolestaan Häkkisen mukaan isoja ongelmia ratkaistavanaan.

F1-kauden toinen osakilpailu vahvisti ajatuksia siitä, että tänä vuonna kamppailusta vastannevat juuri Verstappen ja Leclerc. Mercedeksen ongelmat puolestaan jatkuivat.

Sergio ”Checo” Pérez johti kilpailun alkuvaiheessa, mutta kisan loppupuoliskoa väritti Leclercin ja Verstappenin tiukka kamppailu.

Kierrosten 42 ja 46 välillä parivaljakko ohitteli toisiaan tiuhaan. Lopulta voittoon ajoi hollantilaismestari.

– Taistelu voitosta oli fantastista katsottavaa, sanoo , Unibetin F1 Insider Mika Häkkinen.

– Näimme Charlesin ja Maxin parhaimmillaan. On hienoa, miten tasaisia he ovat. Heidän välillään on selvästi paljon kunnioitusta, ja he luottavat toisiinsa tiukissakin kamppailuissa.

– Oli erittäin kiinnostavaa, miten molemmat hyödynsivät DRS-järjestelmää ja yrittivät hankkia itselleen strategisen edun joka kierroksella. Lopulta Charles ei kuitenkaan onnistunut pääsemään karkuun Maxilta. Mielestäni Maxin ajoitus lopussa oli täydellinen, vaikka voitto puolen sekunnin marginaalilla 300 kisakilometrin jälkeen osoittaakin, miten tiukka taistelu oli.”

– Kahden kilpailun jälkeen on nähtävissä, että Formula ykkösten valta on vaihtunut, Häkkinen jatkaa.

– Bahrainin avauskilpailun perusteella tiesimme, että Ferrarin Charles Leclerc näyttää äärimmäisen vahvalta, samoin tallikaveri Carlos Sainz. Mutta nyt kun Red Bull näyttää ratkaisseen polttoaineen höyrystymiseen liittyneen ongelmansa, joka johti molempien autojen keskeytykseen ensimmäisessä kilpailussa, he ovat aivan yhtä kilpailukykyisiä kuin Ferrari.

– On loistavaa nähdä Ferrari ja Red Bull noin lähekkäin. Nyt kysymys onkin, kumpi talli pystyy kehittämään autoaan nopeammin. Maanantaista lauantaihin käytävä kehityskisa ratkaisee, kuka voittaa sunnuntaina.

Lewis oli selvästi tyytymätön autonsa säätöihin

– Red Bull korosti paluutaan nappaamalla paalupaikan lauantaina, vaikka tällä kertaa täydellisen kierroksen ajoikin Sergio Pérez. Meksikolaiskuski hallitsi kilpailun alkuvaihetta, mutta putosi kolmanneksi, kun hänen varikkopysähdystään seurasi hänen kannaltaan huonoon aikaan tullut turva-auto.

– Oli todella hienoa nähdä Checon ajavan uransa ensimmäinen paalupaikka Formula ykkösissä. 11 vuotta ja 220 kilpailua on pitkä odotusaika, mutta paalua varten tarvitaan nopea auto. Nyt hän hyödyntää saamaansa mahdollisuutta loistavasti. Paalupaikka osoitti, miten paljon Checo luottaa autoonsa. On hyvä uutinen Red Bullille, että hän pystyy viemään suorituskykyään äärirajoille asti.

Katso tästä muita Mika Häkkinen -juttuja.

– Turva-auton tulo oli hänelle katastrofi, mutta sellaista sattuu. On vain muistettava keskittyä ja yritettävä selvitä. Carlos Sainzille häviäminen ja neljänneksi putoaminen vain pahensivat pettymystä, mutta uskon silti, että Checo voi jättää viikonlopun taakseen positiivisin mielin. Ensimmäinen paalupaikka antaa hänelle entistä enemmän itseluottamusta.

Mercedeksen George Russell oli viides, mutta seitsemänkertainen maailmanmestari Lewis Hamilton jäi kymmenenneksi myöhästyneen varikkopysähdyksen takia.

– Mercedeksellä on isoja ongelmia ratkaistavanaan, jos se haluaa saada kiinni Red Bullin ja Ferrarin. Kiirettäkin on pidettävä, koska myös kärkitallit jatkavat kehitystyötään.

– Oli erittäin omituista nähdä Mercedekset lähtöruuduissa kuusi ja kuusitoista. Lewis oli selvästi tyytymätön autonsa säätöihin.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here