Michelin lanseeraa uuden sukupolven pohjoismaisesta kesärenkaastaan: CrossClimate 2

Michelin tuo markkinoille uuden version ympärivuotiseen käyttöön suunnitellusta CrossClimate-renkaastaan.

–Suomessa, samoin kuin Ruotsissa ja Norjassa, suosittelemme pohjoismaisten talvirenkaiden käyttöä vaativilla talvikeleillä, mutta CrossClimate 2 lyhentää talvirenkaiden tarvetta. Se on erinomainen kesärengas kaikilla kesän vaihtelevilla keleillä, ja lisäksi sen pito antaa turvaa alkukevään ja pitkän syksyn satunnaisilla lumi- ja räntäkeleillä. Talvirenkaiden käyttöaika lyhenee, joten ne eivät turhaan kulu paljailla tienpinnoilla, sanoo Michelinin tekninen asiantuntija Toni Rämet.

Renkaalla on Michelinin tiedotteen mukaan mainiot kesärenkaan ominaisuudet kuten jarrutusteho kuivalla ja märällä tiellä, pieni polttoaineenkulutus ja pitkä käyttöikä (1,2,5&6), sekä talvirenkaan ominaisuudet kuten pito ja jarrutusteho viileissä lämpötiloissa ja märällä lumella.

Lumipitosymboli (3PMSF=3-Peak-Mountain-SnowFlake) renkaan sivussa osoittaa, että Michelin CrossClimate 2 on hyväksytty talvikäyttöön (3&4).

Innovatiivinen teknologia antaa erinomaisen suorituskyvyn renkaan koko käyttöiän ajaksi (2,3&4)

Michelin CrossClimate 2 -renkaassa on innovatiivinen yhdistelmä edistyneimpiä teknologioita, joista tärkeimmät koskevat kumiseoksia ja pintakuviota.

Renkaan suorituskyky perustuu ominaisuuksiin, jotka on kehitetty nimenomaan parhaan tasapainon saavuttamiseksi pintakuvion ja kulutuspinnan materiaalien yhteistoiminnassa. Tämän kehitystyön tuloksena renkaan suorituskyky säilyy Michelinin mukaan korkeatasoisena aina sen käyttöiän loppuun saakka, toisin sanoen lakisääteisen minimikuvionsyvyyden saavuttamiseen saakka.

Michelin CrossClimate 2 vakuuttaa suorituskyvyllään sekä uutena että kuluneena peräti yhdeksässä vuosien 2020 ja 2021 aikana tehdyssä testissä (pääosin jarrutus- ja pitotestejä, joissa verrokkirenkaana on ollut muita All-Season -renkaita).(1-6)

Suorituskyky koko käyttöiän ajan (2,3&4)

Koska renkaat säilyttävät Michelinin mukaan suorituskykynsä lakisääteiseen minimikuvionsyvyyteen saakka, tarvitsee uusia renkaita hankkia harvemmin. Siinä voittavat kaikki. Autoilija, joka saa lisäarvoa ostokselleen renkaan pidemmän käyttöiän ansiosta ja koska renkaan matala vierintävastus pienentää polttoainekuluja5&6.

Michelin CrossClimate 2 -rengasta on saatavissa vuoden 2021 aikana 115 kokoa, ja vuonna 2022 lisäksi 61 kokoa 15 – 20 tuuman vanteille. Uusia rengaskokoja on kaikkiaan 65. Michelin CrossClimate 2 -renkaat valmistetaan seitsemässä eurooppalaisessa tehtaassa, suurimmalta osin Ranskassa, Saksassa, Italiassa ja Espanjassa.

1) TÜV SÜD Product Servicen Michelinin pyynnöstä helmikuussa 2021 tekemä jarrutustesti kuivalla tiellä 100 km/h nopeudesta täyteen pysähdykseen; rengaskokona 205/55 R16 94V XL ja testiautona VW Golf 7. Testissä verrattiin seuraavia renkaita: MICHELIN CrossClimate 2 (100%), MICHELIN CrossClimate + (96,2%); BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (98,1%); CONTINENTAL AllSeasonContact (92,4%); GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (89,9%); PIRELLI Cinturato All Season Plus (89,4%)

2) TÜV SÜD Product Servicen Michelinin pyynnöstä lokakuusta 2020 huhtikuuhun 2021 tekemä jarrutustesti märällä tiellä 80 km/h nopeudesta 20:een km/h uusilla ja kuluneilla renkailla (renkaat kulutettiin koneellisesti eli hiottiin kuvionsyvyyden osoittimeen saakka eurooppalaisen testistandardin ECE R30r03f mukaisesti); rengaskokona 205/55 R16 94V XL ja testiautona VW Golf 7. Testissä verrattiin seuraavia renkaita: MICHELIN CrossClimate 2 (uusina: 100% – kuluneina: 100%), MICHELIN CrossClimate + (uusina: 98,2% – kuluneina: 101,1%); BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (uusina: 103,2% – kuluneina: 99,5%); CONTINENTAL AllSeasonContact (uusina: 94,9% – kuluneina: 96,1%); GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (uusina: 96,7% – kuluneina: 89,0%); PIRELLI Cinturato All Season Plus (uusina: 97,4% – kuluneina: 94,5%)

3) TÜV SÜD Product Servicen Michelinin pyynnöstä helmikuussa 2021 tekemä jarrutustesti lumisella tiellä 30 km/h nopeudesta 10:een km/h uusilla ja koneellisesti 2 mm:n kuvionsyvyyteen kulutettuina renkailla); rengaskokona 205/55 R16 94V XL ja testiautona VW Golf 7. Testissä verrattiin seuraavia renkaita: MICHELIN CrossClimate 2 (uusina: 100% – kuluneina: 100%), MICHELIN CrossClimate + (uusina: 95% – kuluneina: 88,1%); BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (uusina: 92,4% – kuluneina: 70,9%); CONTINENTAL AllSeasonContact (uusina: 99,5% – kuluneina: 96,4%); GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (uusina: 97,6% – kuluneina: 94,1%); PIRELLI Cinturato All Season Plus (uusina: 81,9% – kuluneina: 77,0%)

4) TÜV SÜD Product Servicen Michelinin pyynnöstä helmikuussa 2021 tekemä pitotesti lumisella tiellä uusilla ja koneellisesti 2 mm:n kuvionsyvyyteen kulutetuilla renkailla); rengaskokona 205/55 R16 94V XL ja testiautona VW Golf 7. Testissä verrattiin seuraavia renkaita: MICHELIN CrossClimate 2 (uusina: 100% – kuluneina: 100%), MICHELIN CrossClimate + (uusina: 95,1% – kuluneina: 87,5%); BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (uusina: 84,6% – kuluneina: 65,2%); CONTINENTAL AllSeasonContact (uusina: 95,6% – kuluneina: 91,9%); GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (uusina: 94,6% – kuluneina: 90,6%); PIRELLI Cinturato All Season Plus (uusina: 72,0% – kuluneina: 54,2%)

5) DEKRA TEST CENTERin Michelinin pyynnöstä joulukuussa 2020 tekemä kulumistesti; rengaskokona 205/55 R16 94V XL ja testiautona VW Golf 7. Testissä verrattiin seuraavia renkaita: MICHELIN CrossClimate 2 (100%); CONTINENTAL AllSeasonContact (100,8%); GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (108,4%); BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (69,7%); PIRELLI Cinturato All Season Plus (96,9%). Kulumistesti ajettiin arkiliikenteessä (D50); ajetun testimatkan pituus oli 14.460 km, mistä käyttöikä ekstrapoloitiin 1,6 mm:n kuviosyvyyteen saakka.

6) Applus Idiadan Michelinin pyynnöstä elokuussa 2020 tekemä koneellinen vierintävastustesti; rengaskokona 205/55 R16 94V XL; testissä verrattiin toisiinsa MICHELIN CrossClimate 2 -rengasta (7,30 kg/t) ja MICHELIN CrossClimate + -rengasta (8,20 kg/t). Ajon ekologisuus riippuu ennen kaikkea ajotavasta, ajoneuvosta ja rengaspaineista. Michelin CrossClimate 2:n useimmat koot sijoittuvat luokkaan B eurooppalaisessa vierintävastuksen rengasmerkintäasteikossa A-B-C-D-E. Tämä vastaa kesärenkaiden osalta standardia, sillä Product Tracking – Average Premium Summer tire market in Europe -listauksessa useimmat renkaat sijoittuvat B-luokkaan tai ylemmäs.

7) Michelin in-house data

8) Lähde: ETRMA, European Tyre & Rubber Manufacturers Association

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän