Myöhemmin julkistettavaan Mercedes-Benzin uuteen EQS-sähköautoon tulee uudenlainen näyttökokonaisuus nimeltään MBUX Hyperscreen, todetaan Mercedes-Benzin tiedotteessa.
MBUX-käyttöliittymä (Mercedes-Benz User Experience) ensiesiteltiin A-sarjassa vuonna 2018. Tähän mennessä järjestelmällä on varustettu jo yli 1,8 miljoonaa tähtikeulaista henkilö- ja pakettiautoa.
Toisen sukupolven järjestelmä ensiesiteltiin tässä kuussa Suomen markkinoille tuotavassa uudessa S-sarjassa.
Seuraava askel on täysin uuden EQS-sähköauton MBUX Hyperscreen, joka tulee saatavaksi valinnaisvarusteena.
141-senttinen kaareutuva näyttökokonaisuus, etumatkustajalle oma personoitava näyttöalue
MBUX Hyperscreen on yksi EQS:n uusista ominaisuuksista. Järjestelmä koostuu näytöistä, jotka liittyvät toisiinsa lähes saumattomasti ja muodostavat yhdessä 141 senttiä pitkän kaarevan näyttökokonaisuuden kuljettajan ja matkustajan eteen.
Ruudut täyttävät lähes koko A-pilarien välisen tilan.
Toisin kuin ennen, myös etumatkustajalla on oma näyttöalueensa. Sen toiminnot ovat käytössä matkan aikana kansallisen lainsäädännön määrittämissä rajoissa.
Vaihtuvia matkustajia varten järjestelmässä on seitsemän henkilökohtaista profiilia ja niiden talletusmahdollisuutta haluttuine sisältöineen.
Kun etumatkustajan istuin on tyhjä, hänen näyttönsä on lepotilassa ja toistaa ainoastaan animoituja Mercedes-tähtisymboleja.
Keskinäytössä ja matkustajan näyttöruudussa hyödynnetään moniulotteista OLED-teknologiaa.
Aktiiviset ja käytössä olevat kuvakkeet näkyvät ruuduilla kirkkaasti ja tarkasti, kun taas lepotilassa olevat kuvakkeet tummenevat vähentämään visuaalisia ärsykkeitä.
Monitoimikameran ja valosensorin ohjaaman näyttöalueen kontrasti ja selkeys pysyvät ennallaan katselukulmasta tai valaisuolosuhteista riippumatta.
Sähköisen ajotilan näytössä ja sen grafiikoissa hyödynnetään uutta sinisen oranssia väriyhdistelmää. Klassista kahden pyöreän mittaristonäytön kokonaisuutta on terävöitetty digitaalisella, miekkamaisen terävällä laserneulalla.
Itseoppiva ohjelmisto vähentää valikoiden selaamista
MBUX Hyperscreen perustuu tekoälyyn ja sitä kautta itseoppivaan ohjelmistoon.
Näyttötilat ja niiden toiminnan ohjaus sopeutuvat käyttäjänsä tottumuksiin, tapoihin ja mieltymyksiin sekä ajotilanteeseen ja -ympäristöön.
Tämän kyvyn ansiosta ruuduille ilmestyy käyttäjälle personoituja vaihtoehtoja sisällön infotainment-, mukavuus- ja ajoneuvotoiminnoista.
Tätä ruutunäkymää kuvataan nimellä ”nollakerros”: kaikesta MBUX-järjestelmän sisällöstä ja siihen liitetystä palvelutarjonnasta kuljettaja näkee vain ne, jotka ovat relevantteja juuri hänelle.
Tällä vältetään toimintavalikoiden jatkuva selaaminen ja tarpeettomat äänikomennot, mikä tekee järjestelmän käytöstä mahdollisimman yksinkertaista ja luontevaa.
Jos esimerkiksi kuljettaja talvikaudella käyttää toistuvasti istuinten kuumakivi-hierontatoimintoa, järjestelmä oppii tämän ja ehdottaa toimintoa automaattisesti aina kun lämpötila laskee talvisiin lukemiin.
Katso tästä muita Mercedes-Benz-juttuja.
Tai mikäli kuljettaja kytkee toimintaan istuinlämmityksen lisäksi myös ohjauspyörän lämmityksen, järjestelmä tunnistaa tavan ja ehdottaa vastaavaa toimintoa heti kun istuinlämmitys on jälleen kytketty päälle.
Toimintojen ohjauksessa voidaan hyödyntää jopa paikannusta: mikäli kuljettaja esimerkiksi säätää auton alustaa ja nostaa koria helpottaakseen ajamista autotalliin, MBUX tarjoaa itsenäisesti tätä toimintoa käyttöön talletetun paikkatiedon perusteella.
Kerätty käyttäjäkokemuksia
Mercedes-Benz on tutkinut kerännyt asiakkailtaan käyttäjäkokemuksia ensimmäisen sukupolven MBUX-järjestelmästä.
Käytetyimpiä ovat olleet navigaattori-, radio/media- ja puhelintoiminnot.
Navigaattori-sovellus on siksi sijoitettu keskelle näyttöaluetta käytettävyyden helpottamiseksi.
Yli 20 muuta toimintoa – alkaen hierontaohjelmasta ja päätyen henkilökohtaiseen to-do-listaukseen – tulevat tekoälyn ohjaamina näkyville vasta, kun ne ovat käyttäjälle tarpeellisia.
Suunnittelijat ovat nimenneet nämä kuvakkeet ”taikamoduuleiksi”, ja ne ilmestyvät näkyviin näyttönäkymän ”nollakerrokseen”.
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //